جستجو میان مقالات اتولتو

جک J3 (توجوی)، کوچولوی چینی

توجوی یا همان J3 نخستین محصولی بود که از JAC چین به بازار ایران عرضه شد و با حجم مشابه پژو 206 تیپ 2 و با 8 سوپاپ بیشتر، کشش و شتاب بهتری نسبت به آن دارد اما نباید انتظار رانندگی سریع و اسپرتی از آن داشت. کیفیت ساخت ادوات داخلی و متریال به کار رفته در آن تا حدودی راضی کننده است. قطعات J3 در شهرستان ها کمیاب است اما لوازم مهم آن در تهران یافت می شود.

در این مقاله:

مشخصه های فنی

فضای داخلی و امکانات

ایمنی و پایداری


آخرین ویرایش: 9 تیر 1400

توجوی یا همان J3 نخستین محصولی بود که از برند خودروسازی JAC چین (به عنوان یکی از معتبرترین خودروسازان این کشور) به بازار ایران عرضه شد. این محصول و دیگر تولیدات برند مذکور توسط شرکت کرمان خودرو و در کنار محصولات برند لیفان به بازار عرضه می‌شد و هنوز هم این همکاری در بین جی.ای.سی و کرمان خودرو برقرار است. جک J3 یا همان توجوی که کوچک‌ترین محصول این برند نیز به شمار می رود، در بازار ایران دو تیپ هاچ بک و سدان داشت که نسخه هاچ بک آن به ویژه در شهرهای بزرگی مثل تهران بیشتر از توجوی سدان به فروش رسید. این دو محصول به طور تقریبی از نظر مشخصه‌های فنی مشابه یکدیگر هستند و تنها اختلاف بین توجوی سدان و هاچ بک، وجود صندوق بار بزرگتر در نسخه سدان است که این خودرو را برای مسافرت های بین شهری ایده آل تر می سازد. با این حال اگر به دنبال یک هاچ بک کوچک و متفاوت نسبت به خودروهای مرسوم بازار (مثل پژو 206، سایپا 111 و ...) هستید، به نظر می رسد که جی3 با وجود قیمت مناسبی که در بازار دست دوم دارد، گزینه مناسبی برای شما باشد. هرچند که نمونه سدان این خودرو با وجود ابعاد کوچکش، خودرویی کاربردی‌تر است.

مشخصه های فنی

توجوی هاچ بک و سدان از یک پیشرانه مشترک و مشخصات فنی مشابهی بهره می برند. این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری میتسوبیشی، مشهور به 4G13S1 و جعبه دنده 5 سرعته دستی به بازار عرضه شده است که برای جثه 1.1 تنی این خودرو مناسب به نظر می رسد. پیشرانه مذکور بیشینه توانی معادل 93 اسب بخار و حداکثر گشتاور 114 نیوتن متری به شما ارائه می کند که با در نظر گرفتن تولید این مشخصه ها در دورهای به ترتیب 6000 و 4500 دور بر دقیقه و محور فعال جلو، اعداد به نسبت خوبی برای یک خودروی اقتصادی محسوب می شوند. در واقع خودروی مذکور با وجود حجم مشابه پژو 206 تیپ2 (1300 سی سی)، به لطف بهره گیری از 8 سوپاپ بیشتر (16 سوپاپ توجوی در برابر 8 سوپاپ 206) اختلاف توانی معادل 18 واحد با تیپ 2 دارد. بدین ترتیب با توجه به بهره گیری از جعبه دنده 5 سرعته دستی در هر دو خودرو و ضرایبی که چندان هم متفاوت نیستند، توجوی کشش و شتاب بهتری نسبت به 206 تیپ 2 دارد. البته کرمان خودرو عدد خاصی برای شتاب صفر تا صد دو نسخه توجوی اعلام نکرده است اما با توجه به شواهد مذکور، به نظر می رسد که این خودرو رکورد گفته شده را در 13 الی 16 ثانیه به ثبت برساند و همچنین اعداد اعلامی توسط برخی دارندگان توجوی نیز در همین محدوده است. مصرف سوخت این محصول در سیکل ترکیبی (شهر و جاده) عدد 4.9 لیتر برای هر 100 کیلومتر اعلام شده که با توجه به حجم باک 45 لیتری این خودرو، قادر به پیمایش تقریبی 900 کیلومتر مسیر با هر بار سوخت گیری خواهید بود. البته لازم به ذکر است که این عدد برای دو نمونه سدان و هاچ بک توجوی، با توجه به اختلاف وزن در حدود 40 کیلوگرمی، نزدیک به نیم لیتر اختلاف دارد و مصرف ترکیبی آن در بعضی موارد اندکی بیش از عدد اعلامی نیز گزارش شده است. با تمام این تفاسیر و با در نظر گیری مشخصه های فنی مذکور، توجوی را در هر دو نسخه سدان و هاچ بک می بایست یک خودروی اقتصادی ایده آل دانست که عملکرد خوبی نسبت به حجم موتور و مصرف سوختش دارد.

فضای داخلی و امکانات

توجوی همان طور که از ظاهر و طراحی بدنه‌اش پیداست، کاملاً ساده و بدون هیچ پیچیدگی خلق شده و این موضوع در داخل کابین خودرو نیز مشهود است. طراحی کابین این خودرو با وجود خطوط نرم و المان‌های دایره‌ای (مثل سردنده گرد، دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع دایره شکل و خطوط کمانی شکل) هرچند که لوکس یا حتی زیبا نیست؛ اما چیدمان کابین در کمال سادگی و البته با ارگونومی و دسترسی به ادوات به نسبت خوب صورت گرفته که این مسئله یک مورد بسیار درخور اهمیت در خودروهای اقتصادی مثل توجوی است. کیفیت ساخت ادوات داخلی و متریال به کار رفته در آن، هرچند که آنقدرها بالا نیست اما به عنوان یک خودروی ارزان قیمت اقتصادی، شما را تا حدودی راضی نگه می دارد. فضای داخل کابین نیز در حد و اندازه 206 (حتی کمی فشرده تر) است و در موضوع در دو نسخه سدان و هاچ بک تفاوت چندانی ندارد. اما توجه داشته باشید که حجم فضای بار در نمونه هاچ بک 339 لیتر و در نسخه سدان در حدود 150 لیتر بیشتر است. امکاناتی که در این خودرو به شما ارائه می شوند عبارتند از:

فرمان هیدرولیک همراه با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار دهنده باز بودن در‌ها، تنظیم برقی آیینه های جانبی، چراغ مطالعه، سیستم صوتی با قابلیت پخش از روی CD، USB و رادیو همراه با شش عدد بلندگو، سنسور دنده عقب، صندلی تاشوی عقب دو تکه 40/60، چراغ خطر سوم، چراغ جلو و عقب هالوژن، چراغ خطر لادری، گرمکن شیشه عقب، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع با کنترلرهای دستی، آنتن روی شیشه.

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • یک ستاره ایمنی از موسسه ADAC آلمان = 3 ستاره ایمنی از موسسه C-Ncap
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
  • ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب همراه با ABS و EBD
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (در مجموع دو عدد در نقاط آسیب پذیر) مجهز به سیستم SRS
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای سرنشینان جلو با قابلیت پیش کشنده
  • کمربندهای ایمنی سرنشینان عقب
  • قفل ایمنی کودک

تجربه سواری

در آن زمان که توجوی وارد بازار کشور شد، کرمان خودرو به تولید فولکس واگن گل پایان داده بود و مهم ترین و پرفروش ترین خودروی هاچ بک بازار کشور، پژو 206 بود که طی یک دهه قبلش، هیچ گاه دچار افت بازار فروش نشده بود. البته به تقریب مصادف با عرضه توجوی به بازار کشور، شرکت مدیران خودرو نیز از ام وی ام 315 صندوق دار به عنوان یک رقیب جدی برای پژو 206 تیپ 5 رونمایی کرد و در همان سال 1391 (مشترک با توجوی)، این خودرو نیز به بازار عرضه شد. اما توجوی یا همان جک جی3 با وجود پیشرانه ضعیف تر و قیمت نازل تر نسبت به 315، رقیبی برای پژو 206 تیپ 2 محسوب می شد. پس با توجه به توان 93 اسب بخاری، نباید انتظار رانندگی سریع و اسپرتی از آن داشت. در پشت فرمان این خودرو، دید راننده نسبت به فضای اطراف مناسب است و با توجه به کلاسی که توجوی در آن قرار گرفته، قابل قبول خواهد بود. همچنین صندلی ها و مبلمان در بخش جلو اگرچه که تا حدودی برای افراد بلند قامت نیز کافی به نظر می رسد اما این موضوع در ردیف دوم کابین صدق نمی کند و در صورت تنظیم صندلی ها برای سرنشینان جلوی بلند قامت، ردیف عقب با کمبود فضا مواجه خواهد شد. استفاده فراگیر از قطعات پلاستیک خشک و فشرده در داخل کابین حس چندان خوبی را به شما ارائه نمی کند اما اگر خواسته باشیم توجوی را از این حیث با سری جدید پژو 206 مقایسه کنیم، کیفیت ساخت متریال داخلی دو خودرو نزدیک هم است و به همین خاطر به صدا افتادن کابین حتی پس از کارکردهایی کمتر از هزار کیلومتر در توجوی گزارش شده است. البته نباید از این موضوع غافل شد که طراحی داخلی ساده و قدیمی تر 206، به مراتب دوست داشتنی تر از توجوی به نظر می رسد (به خصوص با غربیلکی که چندان مناسب یک خودروی هاچ بک نیست و ترکیب رنگ نه چندان جالب فضای داخلی). اما اگر خواسته باشیم خیلی کوتاه به بحث تجربه رانندگی با این خودرو اشاره کنیم، این خودرو با وجود پیشرانه 1.3 لیتری میتسوبیشی، به هیچ وجه سریع و پرشتاب نیست. در واقع هرچند که شتاب گیری آن در دنده یک و تا حدودی دو برای این جثه و قدرت تا حدودی مناسب به نظر می رسد اما برای ثبت رکورد صفر تا صد، توجوی خودروی مناسبی نیست. به خصوص در زمانی که کولر روشن باشد یا جاده شیب رو به بالا داشته باشد، این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. همچنین اگر از جمله افرادی هستید که میزان نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین برای شما اهمیت دارد باید گفت که موتور توجوی در دورهای بالا، صدای بسیار زیادی را به داخل کابین منتقل می کند که این مسئله با وجود صدای نه چندان زیبا و جذاب موتور این خودرو، چندان دوست داشتنی نیست. ترمزهای توجوی همراه با سیستم ضد قفل ABS و سیستم توزیع نیروی بین چرخ ها (EBD)، عملکرد به نسبت خوبی در مسیرهای شهری دارد اما پدال میانی خودرو در مسیرهای جاده ای آنقدرها اعتماد به نفس شما را افزایش نمی دهد. هندلینگ خودرو هم در شرایط معمول (نه مانورهای خطرناک در سرعت های بالا) مناسب به نظر می رسد اما نباید انتظاری بیش از حد ممکن از این خودرو داشته باشید.

شرایط بازار

  • جک توجوی یا همان جی3 از سال 1391 در بازار کشورمان عرضه شد. البته این محصول برعکس J5 و S5 زمینه چندان وسیعی در بازار ندارد و اگر خواستار خریداری آن هستید می بایست اندکی صبور باشید.
  • همان طور که انتظار می رود، رنگ سفید، محبوب ترین و خوش فروش ترین رنگ این خودرو در بازار است. با این حال توجوی را می توانید در رنگ های دیگری مثل مشکی، آلبالویی، قرمز، نوک مدادی و ... خریداری کنید.
  • هرچند که توجوی به صورت ذاتی یک خودروی چینی به نسبت خوب و قابل قبول به شمار می رود اما توجه داشته باشید که این خودرو علی رغم دو برادر بزرگتر هم برندش بازار دست دوم چندان جذابی ندارد و خرید و فروش آن به نسبت سخت صورت می گیرد. در واقع معیار چندان صحیحی نیز برای قیمت گذاری این خودرو وجود ندارد و عمده نمونه های موجود در بازار، با سلیقه و توافق طرفین معامله فروخته می شوند.
  • قطعات این خودرو همان طور که انتظار می رود در شهرستان ها کمیاب است اما طبق لیست قیمت رسمی قطعات این خودرو که توسط بم خودرو اعلام شده، به تقریب تمام لوازم مهم این خودرو در بازار تهران یافت می شود. هر چند که قیمت برخی از لوازم فنی یا تزئینی این خودرو در قیاس با محصولاتی بومی تر مثل 206، گران تر و گزاف تر است. برای مثال مجموعه دیسک و صفحه این خودرو دو برابر 206 قیمت دارد و قطعات بدنه آن نیز زمینه چندان پر و پیمانی در بازار ندارد.

نکات کارشناسی هنگام خرید

  • سر و صدای داخل کابین ممکن است برای شما و سرنشینان دیگر آزار دهنده باشد، پس به دنبال خودرویی بروید که با مراعات بیشتری استفاده شده و کابین آن کمتر به صدا افتاده باشد.
  • توجه داشته باشید که برخی از J3 ها به دلیل عملکرد ضعیف ترمز در سرعت های بالا از ناحیه جلو دچار ضربه هستند. لذا در هنگام خرید، سینی، شاسی، سرشاسی ها و ... را با دقت بررسی کنید.
  • پیشرانه این خودرو به دلیل بهره گیری از تکنولوژی میتسوبیشی ژاپن عملکرد و دوام خوبی دارد اما برای محکم کاری، عملکرد آن را به خصوص در دورهای بالا مورد بررسی قرار دهید.
  • با توجه به این که چند سالی از اتمام تولید این خودرو توسط کرمان خودرو می گذرد و کرمان خودرو موظف به تأمین قطعات یدکی این خودرو تا حداقل 5 سال بوده است، با گذر از این دوره، کمیاب شدن احتمالی قطعات یدکی این محصول ممکن است دردسرساز شود.
  • مشکلات احتمالی:
  1. ایمنی نه چندان بالای این خودرو حتی با وجود دو ایربگ، یکی از مهم ترین مسائلی است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. این خودرو در آزمایش های موسسه ADAC آلمان (زیر نظر یورو ان کپ) موفق به کسب تنها یک ستاره ایمنی شده و همچنین از موسسه ایمنی چین (CNcap) نیز 3 ستاره گرفته است.
  2. موتور این خودرو تنها تحت لیسانس میتسوبیشی طراحی شده است و این بدان معنی نیست که این پیشرانه به طور کامل توسط میتسوبیشی ساخته و مونتاژ می شود. پس امکان وجود ایرادات ساخت در پیشرانه این خودرو وجود دارد.
  3. افزایش غیرعادی مصرف سوخت، حتی در این محصول کوچک جک نیز دیده شده است. این موضوع می تواند به دلیل بروز باگ در ECU یا مشکلاتی در سیستم سوخت رسانی باشد.
  4. صدای گیربکس به ویژه در دنده عقب، موضوعی شایع در بین برخی از توجوی هاست.

آیا این خودرو مناسب من است؟

توجوی یک خودروی کوچک و اقتصادی است که به دلیل برخی از مسائل، دوام چندان زیادی بر روی خط تولید کرمان خودرو نداشت و به همین خاطر خیلی زود از خاطره ها پاک شد. اما با توجه به قیمت نازل این خودرو در بازار دست دوم (در قیاس با رقبای هم مدل) و مسائلی مثل پیشرانه قدرتمند نسبت به حجم و ظاهر خاص تر نسبت به خودرویی مرسوم مثل 206، برای افرادی که دنبال خودرویی متفاوت نسبت به افراد عادی هستند مناسب به نظر می رسد. اما توجه داشته باشید که مسأله پایان تولید این خودرو، اندکی ترسناک به نظر می رسد و شاید در آینده مالکین توجوی با مشکلات خدمات مواجه شوند، هرچند که ایرادات فنی چندان زیادی برای این خودرو گزارش نشده است.