جستجو میان مقالات اتولتو

رنو کولیوس، فرانسوی انقلابگر

رنو کولیوس یک کراس اوور اقتصادی نیمه لوکس و همرده توسان/IX35 و اسپورتیج است. فضای کابین خارق العاده ای ندارد و رگه هایی از تندر90 فقید در آن پیدا می شود، اما با سطح امکانات و کیفیت ساخت بالا، حس خوبی در کابین آن خواهید داشت. کولیوس با 6 کیسه هوای ایمنی خودرویی ایمن است اما قابلیت های دینامیکی اش برای مسیرهای خارج از جاده ای سبُک کارآمد است. البته وقتی پشت فرمان قرار می گیرید، تجربه آفرود بهتری نسبت به کُره ای ها خواهید داشت.

در این مقاله:

- نسل اول، ساده اما شکیل

- امکانات بسیار خوب

- ایمنی تضمین شده

- آرامش بدون طوفان!


آخرین ویرایش: 27 خرداد 1400

رنو کولیوس یکی از قربانیان سیاست های مبهم شرکت های عرضه کننده و البته ذهنیت نه چندان به روز مردم از این برند فرانسوی بود. یک کراس اوور اقتصادی نیمه لوکس که در بازار ایران همرده خودروهای خوش نامی همچون هیوندای توسان/IX35 و کیا اسپورتیج قرار می گیرد اما همیشه حسرت موفقیت برادران کُره ای را داشت. نسل اول این خودرو که در سال 2006 طراحی شده، از سال 2011 به همراه دو نسخه فیس لیفت 2011 و 2013 خود وارد کشور شد. مدل 2016 به بعد دستخوش تغییر نسل شده که هم اکنون این نسل تا مدل 2018 نیز پیش روی شما قرار می گیرد. کولیوس توسط پارس خودرو و نگین خودرو به کشور عرضه شده است و همین ابتدای کار می توان گفت که اگر به دنبال خودرویی با بازار فروش دست دوم مناسب باشید، کولیوس نسل اول را فراموش کنید، اما اگر می خواهید متفاوت در خیابان ها ظاهر شوید، این فرانسوی کوچک گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

در ادامه نسل اول این خودرو و مدل فیس لیفت شده آن که تا سال 2015 در بازار داخل عرضه شده، مورد بررسی قرار گرفته اند.

نسل اول، ساده اما شکیل

کولیوس هرچند که در جریان فیس لیفت خود دستخوش تغییرات بسیار مثبت ظاهری شده اما هنوز هم چندان دلچسب و مدرن به نظر نمی رسد. در واقع اگر این خودرو را رو در روی رقبای پر زرق و برق و مدرن تر خود مثل کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX و MG GS قرار دهیم، ممکن است کمی دلزده شویم. کولیوس همچون بسیاری از دیگر رنوها از استایل تخم مرغی مانند تک رنگ بهره می برد و هر چند که در نمای جلو با وجود لوگوی بسیار بزرگ و جلوپنجره ای عجیب، معقول تر بنظر می رسد اما نمای عقب این خودرو به هیچ وجه عامه پسند نیست. در واقع چراغ خطرهای کولیوس که از گوشه گلگیر عقب تا روی در صندوق بار ادامه یافته، لوگوی بزرگ بر روی بخشی از شیشه عقب، نوشته KOLEOS به صورت حروف جدای از هم، قاب پلاک روی در صندوق، دیفیوزر نقره ای رنگ و ...، هرچند که عناصری هماهنگ بنظر می رسند اما این پکیج آنقدرها که باید زیبا نیست.

در صندوق این خودرو به صورت دو تکه (بالا و پایین) باز می شود که این موضوع در سفرها کاربرد خوبی دارد. هر دو نسخه پارس خودرو و نگین خودرو از رینگ های اسپرت 18 اینچی دو رنگ به همراه تایرهای قطر 225 و فاق 55 بهره می برند (البته رینگ ساده تر 17 اینچی نیز قابل انتخاب است) که با توجه به این فاق، کوبش چندان زیادی را از پستی بلندی های جاده (با در نظر گیری رینگ های بزرگ) احساس نخواهیم کرد. کولئوس جدای از رنگ های بی روحی همچون مشکی، سفید و نقره ای، در رنگ های جالب تری مثل نارنجی، قهوه ای و سرمه ای نیز به بازار عرضه می شوند. البته رنگ های خاص کولیوس نیز همچون هر خودروی دیگری در بازار ایران چندان طرفدار ندارند و در صورت انتخاب آن ها می بایست به فکر زمان فروش نیز باشید.

امکانات بسیار خوب

اما هرچند که این خودرو در بخش طراحی ظاهری حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد، لیست امکانات به نسبت خوبی در قیاس با رقبا به شما ارائه می کند. کولیوس فضای کابین خارق العاده ای ندارد و رگه هایی از تندر90 فقید را می توان در این خودرو پیدا کرد، اما در داخل کابین اوضاع آنقدرها هم غیر قابل تحمل نیست و از قضا با وجود سطح امکانات و کیفیت ساخت بالا، حس به نسبت خوبی در کابین آن خواهید داشت. تریم های رنگی متفاوتی برای تودوزی و فضای کابین در نظر گرفته شده که البته اغلب نمونه های موجود در ایران از تودوزی مشکی یک دست بهره می برند، هر چند که برخی از نمونه های نگین خودرو با تریم کابین کرمی رنگ در بازار حضور دارند. پلاستیک به کار رفته در ادوات، داشبورد و قاب های رودری، کیفیت مناسبی دارند و حس بد ناشی از عدم مرغوبیت القا نمی کنند. کنسول میانی بسیار ساده و غربیلک سه شاخه و دریچه های دایره ای شکل سیستم تهویه مطبوع، همان رد پای تندر90 هستند که در بالاتر به آن اشاره کردیم.کولیوس با فاصله آرنج تا آرنج سرنشینان جلوی 145 سانتی متری و فاصله مشابه 147 سانتی متری برای ردیف عقب، عرض کابین مناسبی دارد که این موضوع در کنار اعداد دیگری همچون فاصله کف صندلی تا سقف 94 و 88 سانتی متر برای به ترتیب سرنشینان جلو و عقب (در حالت صندلی 14 درجه)، فضای خوبی را برای قرار گیری سر به شما ارائه می کند. تودوزی چرم، نکته مشترک کولیوس با دیگر رقبای کُره ای است که البته چرم مورد استفاده در کابین، کیفیت مناسبی هم دارد. رنو برای این خودرو از سیستم سوئیچ کارت و استارت دکمه ای بهره گرفته است. همچنین سانروف چند حالته مجهز به سیستم ایمنی، گرمکن و تنظیم برقی صندلی های جلو از جمله دیگر امکاناتی است که با ورود به داخل خودرو به چشم می خورند.

همچنین ترمز دستی الکترونیکی، آینه های جانبی تاشوی برقی به همراه گرمکن، شیشه شور چراغ های جلو، کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت، آینه میانی الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، فرمان الکتریکی با حالت سفتی متفاوت، جعبه داشبورد با حجم 15 لیتر و مجهز به خنک کننده، سیستم مدیریت پیمایش با 7 نوع عملکرد، چراغ های زنون به همراه چرخش نور بر سر پیچ ها، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم صوتی حرفه ای BOSE به همراه 7 بلندگو و ورودی های USB و Ipod و صندلی های تاشوی عقب، مواردی است که در نسخه فول آپشن این خودرو که توسط پارس خودرو و نگین خودرو به بازار عرضه شده اند، وجود دارد.

ایمنی تضمین شده

رنو کولیوس با وجود تمهیداتی همچون بهره گیری از 6 کیسه هوای ایمنی در جلو و به صورت پرده ای، سیستم هشدار موانع جلو و عقب، سیستم هشدار دهنده نقاط کور در حرکت (BSW)، کمربند ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده دو مرحله ای و در نهایت کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه استاندارد ایمنی اروپا (Euro NCAP)، خودرویی بسیار ایمن محسوب می شود.

آرامش بدون طوفان!

کولیوس با دو نوع پیشرانه 2 لیتری دیزل و 2.5 لیتری بنزینی 16 سوپاپ در بازار جهانی حضور دارد که هر دو نسخه پارس خودرو و نگین خودرو (که هر دو نیز وارداتی هستند و هیچ کدام اقدام به عرضه CKD این خودرو نکرده اند) از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی بهره می برد. موتوری که بر روی این خودرو قرار گرفته است با بهره گیری از حجم مذکور، قادر به تولید نهایت قدرت 171 اسب بخار و حداکثر گشتاور 226 نیوتن متر است که این اعداد و ارقام در قیاس با رقبای 2.4 لیتری کُره ای از حیث گشتاور و قدرت در حد یکی دو واحد کمتر است. این موضوع هرچند که راندمان ضعیف تر رنو نسبت به محصولات کیا/هیوندای را نشان می دهد، اما توجه داشته باشید که همین راندمان پایین تر و قدرت کمتر نسبت به حجم موتور، ممکن است باعث عمر بالاتر پیشرانه شود. جعبه دنده قرار گرفته بر روی این خودرو یک گیرباکس CVT ضریب متغیر با قابلیت تعویض دنده دستی است که رانندگی آرامی را برای این جثه 1.7 تنی پدید می آورد. در واقع کولئوس چه در شروع و چه در مسیرهای کوهستانی، آن طور که از گشتاور به نسبت بالای پیشرانه انتظار داریم اغواگر عمل نمی کند و بیشتر شاهد یک تجربه رانندگی پر از آرامش در این خودرو هستیم. کولیوس از پلت فرم C رنو، مشترک با نیسان X-Trail بهره می برد که البته با وجود سیستم تعلیق اختصاصی رنو و توزیع وزن 50-50، هندلینگ خوبی را برای راننده فراهم می کند و بنا به آزمایش های انجام شده، کم فرمانی خودرو به حدی نیست که راننده را به چالش بکشد. طبق چیزی که در کاتالوگ آن نوشته شده، کولیوس 1.7 تنی شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 9.3 ثانیه به ثبت می رساند و با وجود استاندارد آلایندگی یورو5، مصرف سوختی معادل 8 الی 12 لیتر در مسیرهای غیر شهری و شهری خواهد داشت. کولیوس از سیستم ترمز ABS ضد قفل به همراه دیسک خنک کننده چهار چرخ بهره می برد که البته در این بخش شاهد سامانه های دیگری همچون نیروی الکترونیکی کمکی ترمز (EBA) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها (EBD) هستیم. همچنین برای چسبندگی و فرمان پذیری بهتر، جدای از سیستم الکترونیکی فرمان با حالات متفاوت، از کنترل پایداری ESP استفاده شده است.

سیستم انتقال قدرت هوشمند 3 حالته آن (چهار چرخ، دیفرانسیل جلو و در نهایت قفل دیفرانسیل) هر چند که از این خودرو یک آفرودر قدرتمند و توانا نمی سازد، اما توجه داشته باشید که قابلیت های دینامیکی اش برای مسیرهای خارج از جاده ای سبُک کارآمد است. البته لازم به ذکر است که وقتی پشت فرمان قرار می گیرید، تجربه آفرود بهتری نسبت به کُره ای ها خواهید داشت. با تمام این اوصاف، رنو کولیوس همسطح با اسپورتیج و توسان قرار می گیرد اما این در حالی است که هیچ یک از این سه خودرو در برابر قابلیت های دینامیکی MG GS حرفی برای گفتن ندارند.