جستجو میان مقالات اتولتو

رنو سیمبل، کوچولوی نه چندان ارزان

سیمبل دومین نسل رنو/داچیا لوگان و نسل دوم همان تندر90 خودمان است. کابین آن طراحی بهتر و مدرن تری نسبت به تندر90 یا همان لوگان نسل اول دارد. تندر 90، ساندرو و سیمبل، پیشرانه و مجموعه انتقال قدرتی یکسان دارند. کلاچ و حرکت نرم دنده ها در کنار دنده دادن دقیق گیربکس اتوماتیک، از نکات مثبت مشترک بین این سه خودرو است، اما سیمبل از نظر زیربندی و سیستم تعلیق، یک سر و گردن بالاتر از تندر90 قرار دارد.

تاریخ آخرین ویرایش: 18 خرداد 1400

اگر بخواهیم این محصول رنو در بازار ایران را از حیث تاریخی و پیشینه حضورش در بازار جهانی مورد بررسی قرار دهیم، باید به رنو کلیو باز گردیم. نخستین نسل از رنو سیمبل در واقع نسخه ای صندوق دار برای رنو کلیوی نسل دوم به شمار می رفت که به طور دقیق بر روی همان پلت فرم و با همان طراحی نمای جلویی به بازار عرضه شد. سیمیل در سال 2008 دوباره پوست انداخت و در سال 2012 نیز شاهد عرضه نسل سوم آن بودیم. این نسل از سیمبل در واقع دومین نسل از رنو/ داچیا لوگان محسوب می شد که تنها با نامی متفاوت در بازارهای مختلف عرضه می شد. هم اکنون که شاهد بیش از یک دهه حضور تندر90 در بازار کشور هستیم و چند سال از عرضه نسل دوم این خودرو به بازار جهانی می گذرد، به جای تغییر نسل توسط خودروسازان، شرکت نگین خودرو به عنوان عرضه کننده محصولات رنو در بازار ایران، این سدان فوق کامپکت شهری را با نام رنو سیمیل به بازار عرضه کرد. در واقع در بازار ایران هر دو نسل از رنو لوگان را داریم که البته هیچ کدام با نام «لوگان» در بازار شناخته نمی شوند.

 

تندر90 مدرن

رنو سیمبل نسل سوم یا همان لوگان نسل دوم از آن جا که قرار بود جایگزینی برای یک سدان ناچ بک همه کاره و البته نسل جدیدی از یک سدان فوق فشرده شهری باشد، هر چند که ظاهری در حد و اندازه محصولات جوان شرقی ندارد اما نسبت به تندر90 مدرن تر طراحی شده است. در واقع می توان این گونه گفت که در سیمبل عرضه شده به بازار که در واقع نسل دوم همان تندر90 خودمان محسوب می شود، عمده ضعف های طراحی لوگان نسل 1 برطرف شده است. در واقع همان قدر که لوگان یا همان تندر90 طرحی نامأنوس و حتی قدیمی را ارائه می کند، سیمبل مدرن شده و به عنوان یک خودروی ارزان قیمت و خوش چهره در بازار جهانی قابل خریداری است. اما آیا سیمیل در بازار کشور ما هم ارزان است؟ این دو نسل در حدی که مورد بررسی قرار گرفت، با یکدیگر اختلاف ندارند. سیمبل با طولی معادل 4.3 تر کمی از تندر90 کشیده تر شده و با بهره گیری از خط مشی طراحی جدید رنو، مدرن تر از محصول قدیمی به نظر می رسد. این فرانسوی کوچک در رنگ های سفید، خاکستری، مشکی، آبی، قرمز و در نهایت بژ در بازار حضور دارد که البته عمده نمونه ها سفید رنگ هستند. چراغ های لامپی در جلو و عقب به همراه پروژکتورهای هالوژنی دایره ای و البته چراغ دیلایت در نمونه های 2016 از جمله مهم ترین جزئیات ظاهری این خودرو است. اما این دیتایل ها آنقدر جذاب و اغواگر نیستند که برچسب قیمتی سیمبل را توجیه کنند.

 

بازگشت ارگونومی

رنو سیمیل در بخش کابین از طراحی بسیار بهتر و مدرن تری نسبت به تندر90 یا همان لوگان نسل اول بهره می برد. در واقع هر چند که طراحی بسیار ساده و کابین سراسر پوشیده از پلاستیک فشرده لوگان، حسی مبنی بر کهنگی به شما القا می کند، کابین رنو سیمبل با متریال با کیفیت تر، مونتاژ بهتر و در نهایت چیدمانی زیباتر، حس و حال بسیار بهتری دارد و البته این فضای مدرن در کنار امکاناتی بیشتر، تغییر نسل را توجیه می کند. همچنین سیمبل نسبت به لوگان نسل اول یا حتی رنو ساندرو از ارگونومی و چیدمان بهتری بهره می برد. در واقع قرار گیری دکمه های شیشه بالابر بر روی زیرآرنجی های رودری یکی از کاربردی ترین تغییرات ساده ای است که در چیدمان کابین این خودرو صورت گرفته است. رنو سیمبل در فول ترین حالت خود از امکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه بالابر برقی چهار در به همراه حالت اتومات شیشه در راننده، آینه های برقی جانبی، سنسور دنده عقب، سیستم صوتی به همراه مانیتور 7 اینچی و دکمه های کنترل از روی فرمان، تنظیم دستی صندلی ها به همراه تنظیم ارتفاع صندلی راننده، کامپیوتر سفری (مدیریت پیمایش)، کروز کنترل و ... بهره می برد که البته این لیست در قیاس با تندر90، وضعیت بهتری دارد.

 

ایمنی و پایداری

سیمبل در بخش ایمنی از دو کیسه هوای راننده و سرنشین بهره می گیرد و هر چند که نمونه سدان این خودرو توسط سازمانEuro NCAP مورد تست و بررسی قرار نگرفته است اما با توجه به این که نسخه MCV لوگان نسل دوم در سال 2014 توانست 3 ستاره از مجموعه 5 ستاره ایمنی را در این مؤسسه کسب کند، به یقین سیمبل یا لوگان نسل دوم سدان نیز از حیث ایمنی در وضعیتی مشابه به سر می برد. البته وجود ترمزهای کاسه ای در اکسل این خودرو کمی تعجب برانگیز بنظر می رسد؛ این در حالی است که رنو سیستم ترمز ضد قفل (ABS) را برای سیمبل در نظر گرفته است.

 

باز هم یک گزینه آشنا

رنو لوگان، ساندرو و حال سیمبل، سه خودرو با پیشرانه و مجموعه انتقال قدرتی یکسان هستند که البته علیرغم وجود گزینه های متعدد برای رنو سیمبل، این انتخاب برای سهولت ارائه خدمات، فراوانی قطعات یدکی و در نهایت در دسترس بودن مکانیک انجام شده است. پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری قرار گرفته بر روی این خودرو با نهایت قدرت 105 اسب بخار که با کد K4M شناخته می شود، درست همان چیزی است که بر روی ساندرو و لوگان نسل اول عرضه شده است که البته قدرتمندترین گزینه قابل سفارش برای سیمبل یا لوگان نسل دوم محسوب می شود. سیمبل با وجود این که بر روی پلت فرمی متفاوت با لوگان نسل اول ساخته شده، در بازار ایران با همان دو گزینه گیربکس مشابه تندر90 و ساندرو عرضه می شود. در واقع دو گزینه جعبه دنده JH3 دستی و DP2 اتوماتیک برای این خودرو قابل انتخاب است که هر دوی این گزینه ها، شرایط مطلوبی دارد. کلاچ و حرکت بسیار نرم دنده های نمونه دنده دستی در کنار دنده دادن دقیق نمونه اتوماتیک، از جمله نکات مثبت این خودرو، مشترک با تندر90 و رنو ساندرو است. هر چند که وجود جعبه دنده ای 4 سرعته برای خودرویی با این برچسب قیمتی، چندان هم جذاب به نظر نمی رسد.

 

تجربه رانندگی

سیمبل یا همان لوگان نسل دوم از حیث زیربندی و سیستم تعلیق نیز یک سر و گردن بالاتر از تندر90 محسوب می شود، در واقع با سوار شدن بر این خودرو دیگر خبری از هندلینگ و پایداری به نسبت ضعیف تندر90 نیست. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و تورشن بیم در عقب در کنار فاصله محورهای 2.6 متری، سواری مناسبی را برای این خودرو فراهم و همچنین نهایت گشتاور 145 نیوتن متری، شتاب و کشش مناسبی را برای وزن 1.1 تنی به شما ارائه می کند. البته تمام این مسائل در حالی است که رنو سیمبل پیشرانه ای ضعیفتر از رقبای کره ای و چینی هم قیمتش دارد اما شتاب صفر تا صد 10.1 ثانیه ای این خودرو برای نمونه اتوماتیک در کنار مصرف سوخت بسیار پایین، نشانگر بهینه بودن این مجموعه تولید و انتقال قدرت است.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

سیمبل در برابر رقبایی همچون کیا سراتو از فضای داخلی کمتری برخوردار است و اگر کمی قید کارکرد پایین و کم سن بودن خودرو را بزنید و همچنین خانواده ای چهار نفره یا بیشتر دارید، این محصول رنو را به شما پیشنهاد نمی کنیم.