جستجو میان مقالات اتولتو

پژو 407 شیر کم هیاهو

این سدان فرانسوی به نسبت بد اقبال در بازار ایران یکی از ایمن ترین خودروهایی است که در آن دوره به کشور وارد شد و با توجه به آزمایشات برخوردی که موسسه ایمنی Euro N-Cap انجام داده، قادر به کسب 5 ستاره ایمنی برای محافظت از سرنشینان بزرگسال و 4 ستاره ایمنی برای خردسالان شده است. پیش از اقدام به خرید توجه داشته باشید که پژو 407 بنا به بسیاری از دلایل مانند خدمات پس از فروش ضعیف، پرطرفدار نیست و برای فروش مجدد آن شاید با مشکل مواجه شوید. در مجموع 407 خودرویی خوب اما بد اقبال در بازار ایران است.

آخرین ویرایش: 30 اردیبهشت 1400

موفقیت محصولات پژو و به ویژه مدل 405 در بازار ایران، شرکت خودروسازی ایران خودرو را بر آن داشت تا نسلی مدرن تر از سدان سایز متوسط این خودروساز فرانسوی، یعنی 407 را به کشور عرضه کند. پژو 407 که در پی موفقیت های 406 به بازار عرضه شده بود، دو نسل از 405 فقید و مشهور در بازار ایران جلوتر است و این تفاوت نسل را می توان در ظاهر و جزئیات فنی خودرو مشاده نمود. در واقع هرچند که 405 از پلت فرمی مربوط به دهه 80 میلادی بهره می برد، گروه خودروسازی پژو- سیتروئن (PSA) برای این خودرو از پلت فرمی مشترک با سیتروئن C5 بهره گرفت.  

پژو 407 از سال 2004 میلادی در انواع کوپه، سدان و استیشن بر روی خط تولید شرکت پژو قرار گرفت و تولید آن تا سال 2010 نیز ادامه یافت و تنها در دو سال 2008 و 2009 به بازار ایران عرضه شد. این محصول پژو نیز همچون هر خودروی فرانسوی خانوادگی دیگری با رویکرد استفاده روزمره و به دور از هر گونه جزئیات اضافی طراحی شده است. شمایل ظاهری از خط مشی آن دوره طراحی پژو بهره می گیرد و شما با جثه 4.7 متری این خودرو، مشکل چندانی برای تردد در شهرهای بزرگ نخواهید داشت، اما نباید از آن توقع جسور بودن به اندازه یک هاچ بک را داشته باشید. همچنین پوزه کشیده شده و دماغه دهان مانند این خودرو ممکن است به مذاق برخی از بینندگان خوش نیاید. تمام این ها در حالی است که شما با بودجه ای مشابه قادر به خریداری برادر دو قلوی 407، یعنی سیتروئن C5 هستید و محصول سیتروئن چهره ای بسیار جذاب تر و عامه پسند تر دارد. پژو 407 بیشتر در رنگ های مشکی، نقره ای و سفید در بازار کشور حضور دارد و طبق قاعده معمول بازار کشور، نمونه سفید رنگ این خودرو طرفداران بیشتری نسبت به رنگ های دیگر دارد. هرچند که از فراوانی نمونه مشکی رنگ و البته کیفیت بسیار پائین رنگ سیاه این خودرو نیز نمی توان گذشت.

 

ایمن با امکانات متناسب

این سدان فرانسوی به نسبت بد اقبال در بازار ایران یکی از ایمن ترین خودروهایی است که در آن دوره به کشور وارد شد. در واقع با توجه به آزمایشات برخوردی که موسسه ایمنی Euro N-Cap بر روی این خودرو انجام داده، پژو 407 قادر به کسب 5 ستاره ایمنی برای محافظت از سرنشینان بزرگسال و 4 ستاره ایمنی برای خردسالان شده است. چرا که این خودرو علاوه بر سیستم های کنترل و پایداری الکترونیکی که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت، 6 کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو و جانبی دارد تا اثر ضربات وارده به سرنشینان تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. البته لازم به ذکر است که با توجه به کم بودن زمینه پژو 407 در بازار و عدم استقبال گسترده مصرف کنندگان از این خودرو، برای تأمین لوازم تزئیناتی و بدنه ممکن است با مشکل رو به رو شوید. این بدان معناست که اگر قصد تأمین لوازم ظاهری 407 را داشته باشید، با آیتم های گران قیمت و در بعضی مواقع کمیاب رو به رو خواهید شد که این یک امتیاز منفی برای این محصول پژو به شمار می رود.

 

پیشرانه و استهلاک

پژوی فرانسه برای این خودرو پیشرانه هایی با حجم از 1.6 الی 3 لیتر در نظر گرفته بود و این در حالی است که نمونه 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی 407 توسط ایران خودرو به خیابان های کشور راه پیدا کرد. موتوری که شرکت عرضه کننده برای 407 در نظر گرفته بود دارای پایه ای مشترک با نمونه مورد استفاده بر روی زانتیاست که با بهره گیری از 16 سوپاپ و حجم 2000 سی سی قادر به تولید 143 اسب بخار برای جثه 1.5 تنی این خودروست. البته با توجه به این که 407 با دو نوع جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی به بازار راه پیدا کرده بود، هر یک از این نمونه ها، میزان کششی متفاوت را به راننده عرضه می کند و با توجه به آزمایش های رانندگی انجام شده و صحبت های مصرف کنندگان، 407 اتوماتیک قابلیت های دینامیکی چندان اغواگری را به سرنشینان عرضه نمی کند و حتی در مسیرهای شیبدار رو به بالا، شاهد ضعف بسیار شدید قدرت و افت توان این خودرو هستیم. همچنین شرکت سازنده برای کنترل بهتر و راحت تر این خودرو از امکاناتی همچون ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز REF و... بهره گرفته است. اما موضوع اینجاست که به غیر از وسایل یدکی ظاهری، قطعات یدکی موتوری و بخش فنی این خودرو نیز وضعیت چندان مناسب و فراوانی ندارد و با توجه به این که ساختار پیشرانه مورد استفاده بر روی 407 بیشتر مناسب مناطق سردسیر است، در بسیاری موارد، نیاز یا اقدام به تعمیر اساسی در کارکردهای بالاتر از 100 هزار کیلومتر اعلام شده است. پس اگر به دنبال یک پژو 407 هستید، بهتر است گزینه ای دست نخورده با موتور گیربکس به اصطلاح پلمپ انتخاب کنید.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

در مجموع می توان این گونه نتیجه گرفت که 407 با سطح امکاناتی متوسط و بهره گیری از امکاناتی مانند چراغ های اتوماتیک، سنسور باران، آینه الکتروکرومیک میانی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، پرده عقب و ... و پیشرانه ای نه چندان هیجان انگیز و در نهایت چهره ای ساده، جایگاه چندان رفیعی در بازار ایران ندارد. پیش از اقدام به خرید این خودرو باید به این موضوع توجه داشته باشید که 407 در کشور ما بنا به بسیاری از پارامترها از جمله خدمات پس از فروش ضعیف، چندان هم پرطرفدار نیست و در صورت خرید، برای فروش مجدد آن شاید با مشکل مواجه شوید. در مجموع می توان به این نتیجه رسید که 407 خودرویی خوب اما بد اقبال در بازار ایران است. چرا که با توجه به بسیاری از مسائل، با ذائقه مردم ایران همخوانی ندارد.