جستجو میان مقالات اتولتو

تویوتا کمری، ژاپنی اصیل

کمری به خصوص در مدل اتاق قدیم و اتاق وسط، کم استهلاک و کم خرج است و بسیاری از افراد بیش از 300 هزار کیلومتر رانندگی را بدون دردسر با آن تجربه کرده اند. اگر خیلی تنوع طلب نیستید و قصد دارید خودرویی خانوادگی بخرید تا بدون دردسر از سواری آن لذت ببرید، کمری مورد خوبی است. البته نباید به امید بدون خرج بودن به سراغ چنین خودروهایی رفت اما چیزی که ثابت شده این است که یک کمری دست دوم، سالم تر از یک سوناتای با کارکردی مشابه خواهد بود و می توان به این خودرو بیشتر اعتماد کرد.

در این مقاله:


آخرین ویرایش: 9 اردیبهشت 1400

پس از آزاد سازی مجدد واردات خودرو به ایران در اواسط دهه 80 شمسی، تویوتا یکی از نخستین برندهایی بود که با قدرت کامل به بازار کشورمان بازگشت. این خودروساز معتبر و محبوب ژاپنی که دو محصول کرولا و لندکروزرش را بخش زیادی از مردم دنیا می‌شناسند، در آن سال‌ها با محصولاتی مثل پرادو، لندکروزر، کمری و در نهایت کرولا وارد بازار کشورمان شد که تمامی این محصولات با توجه به تشنگی شدید بازار و اسم و رسم خوبی که در بین مردم ایران داشتند، موفق ظاهر شدند. اما در این مطلب قصد داریم به بررسی کمری بپردازیم. خودرویی که در کلاس سدان سایز متوسط خانوادگی از سال 2005 الی 2016 با سه نسل متفاوت در بازار کشور حضور داشت و در طی این یک دهه، فراز و نشیب‌های زیادی را در بازار حس کرد.

 

اتاق قدیم، کمری نسل پنجم (XV30)

در سال 2005، کمری با نسل پنجم خود یعنی XV30 به بازار ایران راه پیدا کرد. این خودرو که از سال 2001 الی 2006 بر روی خط تولید این خودروساز قرار داشت، با تیپ‌های متفاوتی در بازار ایران و جهان به فروش می‌رسید که بیش از هر چیز با سه تیپ XLI، GLI و گرند در ایران حضور دارد. کمری GLI و XLI از حیث مشخصات فنی یکسان هستند و تنها تفاوت آن ها در سطح تجهیزاتی است که به شما ارائه می‌کنند، بدین ترتیب این دو تیپ از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 157 اسب بخاری به همراه گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند. اما تیپ گرند این خودرو با موتور 6 سیلندر V شکل 3 لیتری در بازار حضور دارد که این تیپ بیشتر با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به کشور وارد شده و تعداد بسیار محدودی از نمونه‌های دنده‌ای آن در بازار یافت می‌شود. کمری گرند با این موتور 194 اسب بخاری که گشتاور بسیار ایده‌آل نزدیک به 300 نیوتن‌متر را به شما ارائه می‌کند، یک خودروی پر زور و کاملاً پرنفس محسوب می‌شود که البته مصرف سوخت به نسبت بالایی هم دارد.

 

فضای داخلی و امکانات

از آنجا که طراحی کمری اتاق قدیم (XV30) به اواسط دهه پیشین میلادی بازمی‌گردد، پس می‌توان گفت که در داخل کابین این خودرو نباید منتظر یک دکوراسیون مدرن و امروزی باشیم. در واقع طراحی کابین این خودرو شباهت بسیار زیادی به خودروهای دهه نودی دارد که البته با وجود خطوط نرم و برخی جزئیات مثل کنسول میانی برجسته، رنگ و بویی امروزی به خود گرفته است. در مجموع می توان گفت که کابین این خودرو با یک روح به طور کامل تویوتایی طراحی شده است و شباهت بسیار زیادی به خانواده لندکروزر و دیگر محصولات این برند دارد. ضمن این که فضای داخلی مناسبی در کمری XV30 در نظر گرفته شده که بدین ترتیب شرایط خوبی را برای مسافرت‌های طولانی مدت فراهم خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است که تریم داخلی و امکانات این خودرو بسته به تیپ، متفاوت است و برای مثال در حالی که تیپ XLI با کمترین میزان امکانات از تریم داخلی پلاستیکی کنسول بهره می‌برد، گرند و GLI مزین به طرح چوب بوده و امکانات رفاهی بهتری دارند. البته این بدان معنا نیست که کمری گرند یا GLI حتی در فول‌ترین حالت ممکن به نسبت خودروهای امروزی امکانات دندان‌گیری داشته باشند.

 

ایمنی و پایداری

برای اتاق قدیم تیپ گرند و GLX به عنوان فول ترین نسخه مد نظر قرار گرفته است. مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد به شرح زیر هستند (توجه داشته باشید که برای هر اتاق، فول ترین نسخه در نظر گرفته شده است و وجه تمایز آن ها با نسخه های رده پایین تر را می توانید در جدول مشخصات فنی مشاهده نمایید).

  • چهار ستاره ایمنی از مؤسسه ANCAP (برای مدل 2002 تا 2005)

  • ترمزهای دیسکی در جلو و عقب به همراه سیستم ضد قفل ABS (در نمونه گرند)

  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای پیش کشنده در جلو و سه کمربند در عقب

 

تجربه سواری

کمری اتاق قدیم همان طور که در بسیاری از بخش ها شبیه به خودروهای دهه نود میلادی است، در بحث سواری و رانندگی نیز شباهت های فاحشی به خودروهای این دوره دارد. از سادگی ساختار فنی گرفته تا عواملی مثل نوع عایق بندی و ...، مواردی هستند که خیلی زود با قرار گرفتن در پشت فرمان این خودرو به چشمتان می خورد. به خصوص اگر نسخه لو آپشن این نسل را سوار شوید، با این سادگی بیشتر آشنا خواهید شد. اما در هر دو نمونه 4 و 6 سیلندر این خودرو، ضعف هندلینگ و پایداری بسیار مشهود است و بیشتر در نسخه‌های 4 سیلندر با توجه به وزن کمتر، پایداری در سرعت های بالا آن طور که باید نیست. کما این که نبود تجهیزات پایداری و کمک راننده در این خودرو، به سادگی سواری آن و دست و پنجه نرم کردن راننده با ساختار کلی خودرو می افزاید. شتاب و کشش در نسخه 4 سیلندر و به خصوص نمونه دنده ای قابل قبول است اما عملکرد وحشیانه موتور کمری 6 سیلندر، برای افرادی که قصد تجربه یک شتاب گیری خوب را دارند، مناسب خواهد بود. همچنین در بخش سیستم تعلیق و سواری نیز باید گفت که کمری چون در ذات یک خودروی خانوادگی است، با تعلیق و زیربندی خوبی طراحی شده که آسایش راننده و سرنشینان را تضمین می کند و در عین حال قطعات سیستم تعلیق این خودرو نیز به گمان خریداران بسیار جان سخت است.

 

اتاق وسط، کمری نسل ششم (XV40)

اما پس از خروج نسل XV30 از خط تولید، نسل ششم و جدید تویوتا کمری با پسوند XV40 از سال 2007 تا 2015 وارد بازار جهانی شد. این نسل که در آن روزها طبق عادت بازار تحت عنوان اتاق جدید شناخته می‌شد و بعدها به نام «اتاق وسط» معروف شد، از نظر ظاهری دستخوش تغییرات بسیار زیادی نسبت به نمونه قدیمی شده بود اما در بخش فنی شباهت فراوانی به نسل قبل داشت. در واقع کمری XV40 (اتاق وسط) با پیشرانه های متفاوت 2.4، 2.5 و 3.5 لیتری به بازار جهانی عرضه می شد اما شرکت ایرتویا به عرضه تنها یک نمونه از پیشرانه های این خودرو یعنی 2.4 لیتری 16 سوپاپ مشابه نسل گذشته بسنده کرده بود و هر سه تیپ GL، GLX و SE با همین موتور در بازار ایران حضور دارند. همچنین لازم به ذکر است که کمری XV40 با دو نوع جعبه دنده اتوماتیک و دنده ای در بازار حضور دارند که نمونه اتوماتیک بر خلاف نسل قبل، 5 سرعته است و نمونه دنده ای نیز بیشتر بر روی تیپ GL دیده می شود.

 

فضای داخلی و امکانات

اوضاع طراحی داخلی و امکانات این خودرو تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کرد و کابین رنگ و بوی بهتری به خود گرفت. در واقع در این خودرو کنسول میانی بلندتر و فراگیرتر طراحی شده تا مدرن‌تر جلوه کند و همچنین بخش‌های دیگری مثل فرم کلی داشبورد، رودری‌ها، مبلمان، غربیلک، پشت آمپر و ... نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با قرارگیری در داخل این خودرو حتی با وجود طراحی‌های مدرن‌تر کنونی، احساس کهنگی چندانی به شما دست نمی‌دهد! فضای داخلی گسترده این خودرو باز هم شرایطی مثل نسل قبلش را در سفرهای طولانی مدت برای سرنشینان فراهم می‌کند و با وجود فضای پا، سر و شانه گسترده (نسبت به کلاس)، نشیمنی راحت در این خودرو خواهید داشت. اما در بحث امکانات، تیپ GL تقریباً ساده و فاقد هرگونه امکانات اضافه و با تریم خاکستری رنگ کنسول و ادوات است که با تودوزی‌های کرمی یا خاکستری در بازار یافت می‌شود. کمری GLX نسخه به نسبت لوکس این نسل از کمری در بازار ایران است که وجه تمایز آن با GL در وجود تریم چوب و امکاناتی مثل سانروف و تهویه مطبوع اتوماتیک است. در نهایت نیز به SE می‌رسیم که به غیر از موارد مشترک با GLX، از تودوزی چرمی، صندلی‌های اسپرت به همراه تنظیم برقی صندلی راننده و ... بهره می‌برد.

توجه: این نسل از کمری با تیپ های بسیار متفاوت از نظر بدنه، موتور، طراحی داخلی و نوع سوخت به بازارهای جهانی عرضه شده است.

 

ایمنی و پایداری

تیپ SE به عنوان فول ترین نسخه مد نظر قرار گرفته است. مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد به شرح زیر هستند (توجه داشته باشید که برای هر اتاق، فول ترین نسخه در نظر گرفته شده است و وجه تمایز آن ها با نسخه های رده پایین تر را می توانید در جدول مشخصات فنی مشاهده نمایید).

  • چهار ستاره ایمنی از مؤسسه ANCAP

  • ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی ساده در عقب به همراه ABS (سیستم ضد قفل)، BA (ترمز کمکی) و EBD (سیستم توزیع نیروی ترمز)

  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای پیش کشنده در جلو و سه کمربند در عقب

 

تجربه سواری

اما در کمری XV40 (اتاق وسط) که اوضاع اندکی تغییر کرده و با وجود ثبات شالوده اصلی که همان پلت فرم باشد، تویوتا در جزئیات این خودرو تغییرات بسیاری ایجاد کرده است. در نهایت هرچند که کاراکتر این نسل کمری نسبت به گذشته اسپرت تر شده اما سواری خودرو نه تنها پسرفت نداشته بلکه وضعیت بهتری پیدا کرده است و بدین ترتیب کمری XV40 را می توان یکی از نرم ترین خودروهای این بازه قیمتی دانست که از نظر سواری و آسایش سرنشینان برتری فاحشی نسبت به خانواده هیوندای و کیا دارد. همچنین در بخش هندلینگ و فرمان پذیری نیز این نسل نسبت به نسل گذشته بهبود داشته که در نتیجه این خودرو به گزینه ای مناسب تر برای سفرهای خانوادگی حتی در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی تبدیل می شود. البته وجود تکنولوژی بالاتر و فناوری های نوین تر در ساختار کلی این خودرو، دلیل محکمی برای این برتری است. در ضمن لازم به ذکر است که تفاوت سواری و هندلینگ خاصی بین تیپ های متفاوت این خودرو وجود ندارد و همچنین به دلیل یکسان بودن پیشرانه در بین تمامی نسخه های موجود از این نسل در بازار، نمونه های متفاوت کمری از نظر شتاب و کشش هم به طور کامل مشابه یکدیگر هستند. همچنین گیربکس این خودرو بهبود عملکرد فاحشی نسبت به کمری اتاق قدیم (XV30) داشته و به دلیل افزایش تنوع ضرایب دنده ها، عملکرد دینامیکی و حرکتی خودرو نیز بهبود یافته است.

 

کمری سولارا

اما در حوالی سال 2007، نسخه ای از این خودرو تحت عنوان «سولارا» وارد بازار کشور شد که در واقع نمونه کوپه تویوتا کمری به شمار می رود و نسخه عرضه شده به ایران نیز نسل دوم این خودرو بود. سولارا بر روی پلت فرمی مشترک با دو نسل فوق (پلت فرم K تویوتا) ساخته شده است و با دو نمونه کوپه و کروک در بازار جهانی حضور دارد، اما وارد کننده تنها نمونه کوپه ساده آن را به بازار عرضه کرد که البته خودروی کمیابی نیز به شمار می رود. کمری سولارا در بازار ایران از پیشرانه 3.3 لیتری V6 با 210 اسب بخار قدرت و جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک بهره می برد که این مجموعه شتاب و کشش بسیار ایده آلی را برای سولارا فراهم می سازند اما خودروی مذکور از حیث قطعات یدکی دچار مشکل است!

 

فضای داخلی و امکانات

این کوپه به نسبت بزرگ که بر روی پلت فرم کمری سدان ساخته شده است، بر طبق قاعده فضای داخلی خوبی را نسبت به کلاسی که در آن قرار گرفته به شما ارائه می‌کند. البته هرچند که مالکین این دست از خودروها چندان به فکر فضای جادار خودرو نیستند و بیشتر با رویکردی اسپرت، یک کوپه را خریداری می کنند اما باید گفت که سولارا از معدود کوپه های موجود در بازار کشور است که از قضا با توجه به سواری نرم و فضای قابل قبول، مناسب سفر نیز هست. به علاوه این که وجود طراحی داخلی به نسبت خوب (در حد و اندازه کمری اتاق وسط) و امکانات قابل قبول، شرایط رفاهی خوبی را برای سرنشینان فراهم می سازد. البته باید در نظر داشته باشید که این روزها تعداد به نسبت کمی از نمونه های سالم این خودرو در بازار یافت می شود که ممکن است عمده آن ها در اثر استفاده مکرر، فضای داخلی مستهلکی داشته باشند. 

 

تجربه سواری

همان طور که گفته شد، کمری سولارا به دلیل اشتراک پلت فرم با نمونه سدان، خودروی چندان اسپرتی نیست و بیشتر وجهه ای خانوادگی دارد. به همین خاطر این کوپه را می توان یک خودروی جوان پسند راحت دانست که پیشرانه قدرتمندش عملکردی اغواگرانه دارد. اما باید توجه داشته باشید که این کوپه دیفرانسیل جلو، چندان مناسب حرکات عرضی پیاپی نیست و هندلینگ آن جوابگوی فرمان گیری های شدید و پیاپی نخواهد بود.

 

اتاق جدید، کمری نسل هفتم (XV50)

از سال 2016 میلادی، نسل هفتم یعنی XV50 جایگزین XV40 شد که در حال حاضر به نام «اتاق جدید» شناخته می شود. این محصول که باز هم همچون دو نسل پیشین از پلت فرم K تویوتا بهره می‌برد، با چند موتور 4 و 6 سیلندر در بازار جهانی حضور داشت اما باز هم با گزینه 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار ایران رسید که این بار این پیشرانه به لطف بهره‌گیری از سیستم‌ها و ساختاری پیشرفته‌تر، بیست و چند اسب بخار قوی‌تر از دو نسل پیشینش بود. همچنین گیربکس قرار گرفته بر روی این خودرو، از نوع 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است که ضرایب و عملکرد بسیار بهتری نسبت به قبل دارد و به همین خاطر گفته می‌شود که این خودرو در صورت شتابگیری در شرایط ایده‌آل جوی و ...، رکورد صفر تا صد کمتر از 9 ثانیه را از خود بر جای خواهد گذاشت. همچنین ایرتویا نسخه هایبرید این نسل را نیز به بازار عرضه کرده بود که با ترکیب یک پیشرانه اتکینسون سایکل و موتور الکتریکی، در مجموع قدرتی معادل 205 اسب بخار و گشتاور 213 نیوتن‌متری را عرضه می‌کند. این مجموعه علاوه بر بهره گیری از عملکرد دینامیکی بسیار عالی، مصرف سوخت بهینه و استهلاکی بسیار ایده‌آل را برای شما فراهم خواهد آورد. تویوتا نسخه هیبریدی این خودرو را در سال 2015 با دو تیپ LE و XLE به بازار عرضه کرد.

 

فضای داخلی و امکانات

آخرین نسل از کمری که تا اواخر سال 2016 به بازار ایران راه پیدا کرد، در هر دو نسخه قبل و بعد از فیس لیفت در بازار کشورمان قابل خریداری است که این دو نمونه هرچند که از حیث ظاهر تفاوت‌های به نسبت زیادی با یکدیگر دارند اما فضای داخلی و کابین آن‌ها کم و بیش یکسان و یک شکل است. در واقع تویوتا برای طراحی کابین این نسل از کمری نیز به طور کامل محافظه کارانه عمل کرده و فضایی ساده در نظر گرفته که شباهت زیادی به اتاق وسط دارد، اما درنتیجه مدرن تر طراحی شده و امکانات بیشتری را در خود گنجانده است. از کمری XV50 چندین تیپ متفاوت و حتی نسخه هایبرید در بازار ایران حضور دارد که هر کدام از این تیپ ها لیست متفاوتی از امکانات را برای شما فراهم می سازند. مثلاً تیپ GL همچون نسل گذشته تیپ پایه این خودرو به شمار می رود و به طور کلی امکانات چندان زیادی را در بر نمی گیرد که البته لازم  به ذکر است که این تیپ تنها در نمونه پیش از فیس لیفت یافت می شود. اما GLX شرایط بهتری دارد و در این تیپ امکانات بهتری خواهید یافت. همچنین در نسخه هایبرید این خودرو نیز دو تیپ LE (میدل آپشن) و XLE (فول آپشن) را داریم که کمری هایبرید در نسخه XLE امکانات در خور توجه مثل قابلیت شارژ وایرلس گوشی های هوشمند را به شما ارائه می‌کند.

 

ایمنی و پایداری

تیپ GLX به عنوان فول ترین نسخه بنزینی و XLE به عنوان فول ترین نسخه هایبرید مد نظر قرار گرفته است. مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد به شرح زیر هستند (توجه داشته باشید که برای هر اتاق، فول ترین نسخه در نظر گرفته شده است و وجه تمایز آن ها با نسخه های رده پایین تر را می توانید در جدول مشخصات فنی مشاهده نمایید).

  • پنج ستاره ایمنی از موسسه ANCAP (ایمن ترین کمری تاریخ تا آن زمان)

  • ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی ساده در عقب به همراه ABS (سیستم ضد قفل)، BA (ترمز کمکی) و EBD (سیستم توزیع نیروی ترمز)، VSC (کنترل پایداری خودرو) در نسخه بنزینی

  • ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی ساده در عقب به همراه ABS (سیستم ضد قفل)، BA (ترمز کمکی) و EBD (سیستم توزیع نیروی ترمز)، VSC (کنترل پایداری خودرو)، TRC (کنترل کشش تویوتا) در نسخه هایبرید

  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای پیش کشنده در جلو و سه کمربند در عقب

 

تجربه سواری

یکی از مهم ترین نکاتی که با قرار گرفتن در داخل کابین این خودرو توجه شما را به خود جلب می کند، عایق بندی بسیار خوبی است که برای کمری اتاق جدید (XV50) در نظر گرفته شده است. البته این موضوع در نسل پیشین یعنی کمری اتاق وسط (XV40) نیز به خوبی رعایت شده بود اما در این نسل با توجه به لوکس تر شدنش، بیشتر مد نظر قرار گرفته است. کیفیت متریال به کار رفته در داخل کابین این خودرو همچون تمامی محصولات تویوتا و به ویژه خانواده کمری قابل قبول است اما اگر این محصول را در کنار کُره ای های هم دوره قرار دهید، کمری نکته جذاب و خاصی در قیاس با آن ها ندارد. سواری نرم و راحت این خودرو باز هم شبیه به نسل های گذشته، آسایش خوبی را در داخل کابین فراهم می سازد ولی در کنار نرم ماندن سیستم تعلیق، هندلینگ این خودرو حتی نسبت به XV40 نیز بهبود یافته است. در نسخه هایبرید با توجه به قدرت و گشتاور بالاتر مجموعه محرکه، در اصل شتاب و کشش بهتر و لذت رانندگی بالاتر خواهد بود اما از نظر پایداری و هندلینگ، تفاوت چندانی نسبت به نمونه بنزینی ساده ندارد.

 

شرایط بازار

  • کمری نسل XV30 یا همان اتاق قدیم به دلیل این که بیش از 10 سال از حضورش در بازار می گذرد، رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته و به غیر از این تعداد انگشت شماری از نمونه های سالم آن در بازار یافت می شود. به همین خاطر در هنگام خرید باید به کارکرد واقعی خودرو و همچنین نحوه نگهداری آن دقت کنید. البته لازم به ذکر است که هنوز هم تعداد قابل توجهی کمری گرند با وضعیت سلامت خوب در بازار یافت می شود اما با توجه به 6 سیلندر بودن، نمونه های سالم این خودرو قیمتی به نسبت تند دارند.

  • کمری اتاق قدیم خودروی چندان خوش فروشی نیست! چرا که نمونه های سالم این خودرو اختلاف قیمتی چندانی نسبت به اتاق وسط ندارند و به همین خاطر خریداران ترجیح می دهند که یک خودروی مدرن را با آن قیمت انتخاب کنند. البته در صورت وجود اختلاف قیمت فاحش نیز باید مسئله عمر مفید قطعات و به خرج افتادن احتمالی خودرو را در نظر داشته باشید.

  • روزگاری کمری XV40 (اتاق وسط) پرستیژ بسیار بالایی داشت. اما با توجه به این که از این خودرو در ناوگان تاکسیرانی استفاده شد و تعداد به نسبت زیادی از آن در خیابان ها وجود دارد، دید بسیاری از مردم نسبت به آن تغییر یافته و به همین خاطر اگر به دنبال یک خودروی با پرستیژ بالا باشید، کمری اتاق وسط مورد خوبی برای شما نیست. هرچند که تیپ SE به دلیل بهره گیری از ظاهری اسپرت تر، پرستیژش را تا حدودی حفظ کرده و خودرویی مجزا از GL و GLX به شمار می رود.

  • کمری اتاق جدید بنا به دلایلی مثل قیمت بالا در نمونه های دست دوم، ظاهر ساده تر از رقبای کُره ای و همچنین امکانات محدودترش، بازار فروش ضعیف تری نسبت به همتایانش در کلاس سدان سایز متوسط دارد اما باید به این موضوع توجه کرد که عمده افرادی که به دنبال این خودرو می روند، بنا به استهلاک پایین محصولات این برند، قصد فروش آن در کوتاه مدت را نخواهند داشت. به همین خاطر زمینه این خودرو در بازار دست دوم اندکی کم است.

  • کمری نیز همچون بسیاری از خودروهای موجود در کشور، بیشتر با رنگ سفید در بازار یافت می شود که البته این موضوع در مورد کمری اتاق قدیم بیشتر به سمت رنگ نقره ای و بژ تمایل دارد. هرچند که رنگ های خاص تری مثل زرشکی، آبی و یا سبز هم در نمونه های اتاق قدیم و اتاق وسط به چشم می خورد که رنگ هایی خاص اما کمیاب هستند.

 

نکات کارشناسی هنگام خرید

  • عمده کمری های GL اتاق وسط به دلیل قیمت ارزانشان در تمامی ادوار، آنقدرها خوب مورد استفاده قرار نگرفته اند و به همین خاطر ایرادات متعددی در ادوات داخلی آن ها به چشم می خورند. همچنین عمده نمونه های موجود از این خودرو چراغ هایی کدر و خط و خش و مالیدگی های فراوانی دارند که ممکن است چندان خوشایند نباشد..

  • به طور کلی کمری خودروی کم استهلاک و کم خرجی است که بسیاری از افراد بیش از 300 هزار کیلومتر رانندگی را بدون کمترین دردسر با آن تجربه کرده اند. به خصوص در نمونه های اتاق قدیم و اتاق وسط با سطح تکنولوژی کمتر و ساختار ساده تر، این موضوع بیشتر به چشم می خورد. اما با این وجود، در بین کمری های موجود در خیابان ها و به ویژه نسخه های لو آپشن، در کمال تعجب نمونه هایی که حداقل یک بار تعمیر موتور را تجربه کرده اند زیاد دیده می شود. بسیاری از افراد دلیل این امر را اعتماد بیش از اندازه مالکین به این خودرو می دانند که این اعتماد منجر به رسیدگی کمتر به بخش فنی خودرو خواهد شد! در نتیجه بنا به دلایلی مثل عدم رعایت زمان بندی سرویس ها، اعمال فشار بیش از اندازه به پیشرانه، استفاده از روغن نامرغوب و ... منجر به مستهلک شدن پیشرانه و دیگر بخش های سیستم انتقال قدرت خواهد شد. پس در صورتی که قصد دارید یک کمری XV30 یا XV40 خریداری کنید، در مورد این موضوع از مالک یا مالکین قبلی بی شک استعلام بگیرید.

  • از آنجا که کمری نسل ششم یا همان XV40 (اتاق وسط) مشغول به ارائه خدمات در ناوگان تاکسیرانی است، بدین ترتیب بسیاری از آن ها کارکردی بیش از 500 هزار کیلومتر را بدون مشکل جدی تجربه کرده اند، پس با توجه به این که عمده کمری های نسل پنجم و ششم کارکردی بالای 200 هزار کیلومتر دارند، چندان نگران به خرج افتادن آن نباشید. البته پیش از این که به کارکرد بالای خودرو اعتماد کنید، بند فوق را نیز در نظر بگیرید.

  • کمری گرند 6 سیلندر از نظر قطعات یدکی با اندکی چالش همراه است و با وجود این که لوازم نمونه های 4 سیلندر به وفور در بازار یافت می شوند، در صورت نیاز به انجام تعمیرات ممکن است با مشکل مواجه شوید یا با قیمت هایی نه چندان پایین رو به رو شوید. پس در هنگام خرید این خودرو، روی بخش فنی حساسیت زیادی به خرج دهید.

  • کدر شدن چراغ ها به خصوص در نمونه های غیر اصلی که در اثر تصادف تعویض شده اند، یکی از ایرادات شایع ظاهری در بین کمری های اتاق قدیم و اتاق وسط است. هرچند که این کدری تا حد بسیار زیادی با پولیش رفع می شود اما در بسیاری مواقع مشکل مذکور بر روی جداره داخلی چراغ بروز می دهد و به همین خاطر بدون اوراق کردن چراغ قابل رفع نیست. این مشکل در کاهش نور چراغ و کم شدن دید راننده در شب بسیار موثر است. البته در کل بسیاری از مالکین این خودرو از میزان نور چراغ ها رضایت ندارند که این موضوع با ارتقای چراغ ها به زنون یا هد لایت رفع خواهد شد.

  • یکی از مهم ترین مسائل فنی در رابطه با موتور 2.4 لیتری کمری، استفاده از بلوک سیلندر آلومینیومی در این خودرو است که علیرغم وزن کمتر و انتقال حرارت بهتر آلومینیوم نسبت به چدن، این فلز استقامت کمتری دارد و به همین خاطر در صورت استفاده غیر اصولی از خودرو و عدم نگهداری صحیح، دردسرهایی مثل ترک برداشتن بلوک سیلندر در انتظار شما خواهد بود. لذا در هنگام خرید، حتما از سلامت بلوک سیلندر اطمینان حاصل نمایید.

  • کمری در هر سه نسل موجود در بازار ایران از ضعف به نسبت شدید نیروی ترمز رنج می برد. به خصوص در نمونه های نسل پنجم و ششم (اتاق قدیم و اتاق وسط) که فاقد سیستم های پایداری الکترونیکی ریز و درشت هستند، این ضعف بیشتر به چشم می خورد. البته باید در نظر داشت که ترمز این خودرو برای استفاده شهری کافی است ولی در جاده و به خصوص مسیرهای کوهستانی، نمی توان آنقدرها به ترمز این خودرو اعتماد کرد. در واقع باید گفت که بسیاری از کمری ها و بیشتر XV30 و XV40 در اثر همین ضعف ترمز، از جلو تصادف داشته اند و البته مشکلاتی مثل لرزش اتاق در هنگام ترمز گیری (به دلیل تاب گرفتن دیسک در اثر داغ شدن بیش از اندازه) در این خودرو به چشم می خورد. البته مشکل ضعف ترمز در کمری اتاق جدید هم وجود دارد.

  • در بعضی موارد دیده شده که سانروف در نسل هفتم یعنی اتاق جدید (XV50) به صدا می افتد که این موضوع توسط نمایندگی با هزینه اندک رفع خواهد شد. عمده این ایراد در اثر عدم روغنکاری به موقع بروز پیدا می کند و ممکن است با تمیزکاری ریل ها و روغنکاری مجدد رفع شود.

  • توجه داشته باشید که کمری سولارا یک خودروی کاملاً بد لوازم است! به خصوص در بخش قطعات آن را باید از خارج از کشور تهیه کرد. پس اگر به دردسر تهیه لوازم علاقه ای ندارید، به سراغ این خودرو نروید.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

اگر جزء افراد تنوع طلب نیستید و قصد دارید خودرویی خانوادگی بخرید تا بتوانید بدون دردسر از سواری آن لذت ببرید، کمری مورد خوبی برای شما خواهد بود. البته با توجه به این که عمر به نسبت زیادی از کمری های نسل پنجم و ششم گذشته، نباید انتظار غیر منطقی از آن ها داشت و به امید بدون خرج بودن به سراغ چنین خودروهایی رفت. اما چیزی که ثابت شده این است که در اصل یک کمری 10 ساله سالم تر از یک سوناتای 10 ساله با کارکردی مشابه خواهد بود و به همین خاطر می توان به این خودرو بیشتر اعتماد کرد. امکانات کمتر، قیمت به نسبت بالا در برابر ظاهر و امکانات و همچنین لوازم اصلی گران قیمت از جمله معایبی است که در مورد هر سه نسل کمری صادق است اما همان طور که بارها به آن اشاره شد، کمری برای یک رانندگی بدون دردسر گزینه ای عالی است.