جستجو میان مقالات اتولتو

سیتروئن زانتیا، بیش از یک دهه محبوبیت

زانتیا با سیستم تعلیق پیشرفته سیتروئن و ارگونومی بسیار خوب، هندلینگ مناسب و سواری لذت بخشی دارد. هر دو پیشرانه 1.8 و 2 لیتری آن 4 سیلندر 16 سوپاپ است که راندمان بسیار خوبی داشته و با جعبه دنده 5 سرعته و محور فعال اکسل جلو، شتاب و کشش خوبی را به راننده ارائه می¬کند. البته این محصول فرانسوی به خصوص در برخورد های بخش جلو سطح ایمنی کمی دارد و در بررسی سازمان ایمنی اروپا موفق به اخذ تنها 1.5 ستاره از مجموع 5 ستاره ایمنی شده است.

تاریخ آخرین ویرایش: 4 اردیبهشت 1400

زانتیا را می توان از دسته خودروهایی دانست که همیشه پرستیژ و محبوبیت خود را در بین دیگر خودروهای هم رده موجود در بازار حفظ کرده است و با توجه به این که نزدیک به یک دهه، یعنی از سال 1381 الی 1389 توسط سایپا به تولید رسید، هنوز هم بازه متفاوتی از نمونه­ های نه چندان سالم تا در حد صفر این خودرو در بازار به چشم می­ خورد. بدین ترتیب می­توان این­ گونه نتیجه گرفت که زانتیا مانند برخی از رقبایش مثل هیوندای آوانته، هنوز هم جذاب بوده و نمونه­ های تمیز و سالم آن بازار دست دوم خوبی دارد. در واقع این خودروی لیفت­بک (سدانی با در صندوق بلندتر و کم عرض­تر نسبت به خودروهای صندوق­دار و البته در صندوق یک تکه با شیشه عقب) با سواری بسیار راحت، شتاب و کشش خوب و در نهایت طراحی با پرستیژ خود مشهور است.

 

فرانسوی، ایتالیایی، ایرانی

سیتروئن زانتیا در واقع شاهکار شرکت برتونه ایتالیا بود که برای نخستین بار در سال 1993 به بازار فرانسه عرضه شد. البته پیش تر دسترنج این کمپانی معتبر طراحی را بر روی خودروهایی همون دوو اسپرو نیز دیده بودیم و یکی از دلایل شباهت اسپرو به زانتیا، همین یکسان بودن خط مشی طراحی است. این خودروی خانوادگی با دو استایل بدنه لیفت بک پنج در و استیشن پنج در به بازار جهانی عرضه شد که البته تنها نسخه لیفت بک آن به بازار ایران رسید. نام زانتیا در واقع برگرفته از کلمه Xanthos به معنای «طلایی» در زبان یونانی است که البته این مفهوم با چیزی که از موفقیت این خودرو در بازار ایران دیدیم، همخوانی دارد. طراحی آیرودینامیکی این خودرو حتی با وجود طول کمتر از 4.5 متر، ظاهری کشیده و طویل را به این خودرو می­ بخشد که البته باید توجه داشته باشید که گول پوزه کشیده این خودرو را نخورید، چرا که این محصول فرانسوی از حیث ایمنی در سطح پایینی به خصوص در برخورد­های بخش جلو قرار دارد. به بیان دیگر در بررسی­ هایی که سازمان ایمنی اروپا (یورو ان.کپ) در سال 1997 بر روی این خودرو انجام داده است، زانتیا موفق به اخذ تنها 1.5 ستاره از مجموع 5 ستاره ایمنی این مؤسسه شده است. ظاهر کاملاً دهه نودی این خودرو با المان­هایی واضح همچون چراغ­های مستطیل مانند جلو و ستون قطور عقب، هر چند که در بین خودروهای مدرن با جزئیات طراحی فراوان حرف­های زیادی برای گفتن ندارد اما همین سادگی، شمایلی شکیل به خودروی مورد بحث بخشیده است. وجود رینگ­ های 15 اینچی فولادی به همراه قالپاق نیز یکی دیگر از المان­ های ظاهر به نسبت کهنه این خودروی جذاب است. اما در مجموع می­ توان گفت در جایگاهی که بسیاری از خودروهای تولید داخل هنوز هم با همان ظاهر 20 سال پیش به تولید می­ رسند، این پسرک فرانسوی با توجه به رنج قیمتی خود می تواند گزینه ای کمابیش زیبا باشد.

 

سیستم تعلیق زانتیا، ایراد یا مزیت؟!

همان­ طور که بالاتر اشاره شد، زانتیا از سواری بسیار نرم و راحت به همراه مبلمانی اصولی و در برگیرنده بدن بهره می برد که البته عمده این موضوع را مدیون سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکش است. در واقع سیتروئن در این سیستم با بهره­ گیری از یک پمپ هیدرولیک مرکزی، نوسانات کابین، سیستم ترمز و کمک هیدرولیک فرمان را تغذیه می­ کند. برای دریافت بهتر این مطلب به بیان ساده ­تر می­توان گفت که سیتروئن زانتیا با وجود این سیستم تعلیق که البته یکی از مهم­ترین المان­ ها و مشخصه­ های محصولات آن دوره شرکت سیتروئن بود، یک تعلیق تطبیق پذیر با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین فراهم کرده که در نهایت شما قادر به بهره­ گیری از ارتفاعی مناسب با شرایط جاده و البته میزان بارگیری شده در داخل کابین خواهید بود. البته این سیستم هرچند که بزرگترین مزیت زانتیا نسبت به بسیاری از خودروهای دهه نودی محسوب می­ شود؛ یک ایراد بزرگ نیز به شمار می­ رود. چرا که در صورت عدم رسیدگی اصولی همچون تعویض روغن، تعویض به موقع گوی­ های سیستم هیدروپنوماتیک و مسائلی از این قبیل، به یک زنجیره سلسله وار از مشکلات در سیستم تعلیق، فرمان و در نهایت ترمز متصل خواهید شد و اصطلاح «سرطان شدن خودرو!» درست در همین ناحیه شکل می­ گیرد.

 

تیپ های متفاوت و امکاناتی مشابه

سیتروئن زانتیا در تیپ­ های مختلف با تریم متفاوت تودوزی و اختلاف نه چندان فاحش میزان امکانات در بازار ایران حضور دارد. برای تفهیم بهتر باید گفت که زانتیا در دو نسخه 1800 و 2000 به بازار کشور عرضه شد که در این بین 1800 دارای دو تیپ دیلوکس و سوپر لوکس و 2000 نیز دارای دو نسخه اکسکلوسیو و ساده است. در واقع این خودرو در تمام نمونه­ های ذکر شده از تودوزی پارچه ای صندلی­ ها با دو طرح متفاوت بهره می ­برد که البته این تودوزی به خصوص در نمونه­ های مدل پایین­ تر، کیفیت اعلایی دارد. همچنین وجود تریم طرح چوب و البته ایربگ­ های جانبی در نمونه های 1800 فول آپشن از جمله تفاوت­ هایی است که با نمونه ساده به چشم می­ خورد. سیتروئن زانتیا به طور کلی از امکاناتی همچون کیسه های هوای ایمنی سرنشینان جلو، سیستم هوشمند برف پاک­ کن، سوئیچ جمع شونده به همراه ریموت کنترل از راه دور، سیستم تهویه مطبوع ساده (غیر اتوماتیک)، سیستم صوتی به همراه قابلیت کنترل از روی فرمان و چنجر 6 تایی در صندوق، سیستم ایموبلایزر، چراغ مطالعه سرنشینان جلو، نمایشگر دمای داخل و خارج کابین، شیشه بالابر برقی چهار شیشه به همراه سیستم ایمنی در راننده، کمربند ایمنی قفل شونده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پرده ضد نور عقب و از این جمله موارد بهره می­ برد که این لیست در قیاس با خودروهای روز دنیا، چندان هم اغواگر نیست. همچنین کیفیت خوب متریال و نحوه مونتاژ داخل کابین این خودرو، اوضاع مطلوبی دارد.

 

لذت رانندگی با یک فرانسوی جسور

 

زانتیا در دهه 90 میلادی و تا سال 2002 که بر روی خط تولید قرار داشت، با رنج بسیار وسعیی از انواع پیشرانه ­های 6 و 4 سیلندر بنزینی و دیزلی به بازار جهانی عرضه می­ شد اما تنها دو نمونه 1.8 و 2 لیتری این خودرو توسط سایپا به بازار کشور ما عرضه شد. هر دو پیشرانه عرضه شده به بازار ایران از 4 سیلندر و 16 سوپاپ بهره می­ بردند که راندمان بسیار خوبی را برای این خودرو فراهم می­ ساخت و با توجه به بهره ­گیری از جعبه دنده 5 سرعته و محور فعال اکسل جلو، شتاب و کشش خوبی را به راننده ارائه می­ کنند. زانتیا در بدو ورود با هر دو پیشرانه به بازار کشور عرضه شد اما نسخه 1.8 لیتری در سال 1384 از خط تولید خداحافظی کرد و این خودروی خانوادگی فرانسوی تا سال 1389 با پیشرانه 2 لیتری به تولید رسید. پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ این خودرو با بهره گیری از نهایت توان 138 اسب بخار، بیشینه گشتاور 176 نیوتن متر و در نهایت جعبه دنده 5 سرعته دستی مذکور، کشش بسیار خوب و البته شتاب صفر تا صد 9.5 ثانیه و حداکثر سرعت بیش از 220 کیلومتر بر ساعت را برای این محصول فراهم می­ سازد.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

زانتیا با توجه به بهره گیری از سیستم تعلیق پیشرفته سیتروئن و همچنین ارگونومی بسیار خوب، لذت رانندگی فراوانی دارد. در واقع این سیستم تعلیق انعطاف پذیر، هندلینگ بسیار خوب و سواری پایداری را برای شما فراهم می­ سازد که در نتیجه دلیلی برای لذت رانندگی بیشتر خواهد بود. اما یکی از مهم­ترین مشکلاتی که به طور کامل در پشت فرمان این خودرو حس می­شود، شیشه عقب بسیار کوچک و البته ارتفاع بلند صندوق است که میدان دید راننده را کور می­ کند. هرچند که با توجه به پوزه کشیده و صندلی­های فرو رفته، در صورت داشتن قدی کمتر از 180 سانتی­متر، فضای گسترده­ای از جلوی خودرو را هم نخواهید دید. زانتیا از سیستم ترمز دیسکی چهار چرخ به همراه سامانه ضد قفل ABS بهره می ­برد تا از حرکت باز ایستادن خودرو نیز با بهترین کیفیت تضمین شود.