جستجو میان مقالات اتولتو

DS 6، لوکس و فرانسوی

دی اس6 یک کراس اوور لوکس و کاربردی است که با جزئیات کرومی، چراغ و رینگ های بزرگ، ظاهری اسپرت و ابعادی نزدیک به بسیاری از کراس اوورهای فشرده دارد. داشبورد ساده و لوکس با تریم های چرم و چوب قهوه ای است. شش ایربگ و طراحی اصولی ساختار اسکلت خودرو، انتظار ایمنی مناسبی را به وجود می آورد. قدرت آن به چرخ های جلو منتقل می شود، پس انتظار مصارف خارج از جاده ای از آن نداشته باشید. اگر قرار بر قیاس با رقبای لوکس هم کلاس باشد، BMW X1 2.8i قدرتمندتر است و باید نمونه 2.0i و 1.8i را رقبای DS 6 بدانیم.

آخرین ویرایش: 22 فروردین 1400

شرکت آرین موتور تابان به عنوان عرضه کننده و نماینده برند DS فرانسه در ایران، فعالیت خود را از سال 94 در بازار کشور آغاز کرد. این شرکت در واقع عاملیتی برای واردات و عرضه محصولات زیربرند لوکس سیتروئن فرانسه است که در ابتدا فروش سه محصول DS5، DS6 و DS5LS در برنامه آن­ها قرار گرفت. دی اس6 یک کراس­اوور لوکس و کاربردی است که در بازار ایران با خودروهایی همچون ب­ام­و X1 در یک رده قرار می­گیرد و با توجه به برند نو و خاص، کیفیت ساخت بالا و ظاهری بسیار زیبا، انتظار می­رفت که در بازار کشور ما به تجربه بهتری دست پیدا کند.

 

کراس اوور زیبای فرانسوی  

دی اس 6 کراس­اوور کامپکت برند DS فرانسه است که برای نخستین بار در سال 2014 میلادی بر روی خط تولید این خودروساز در کشور چین قرار گرفت. این خودرو از پلت فرم PF2، مشترک با پژو 3008 و DS5 و در بحث طراحی از الگویی مطابق با محصولات جدید سیتروئن و به تبعیت از آن (دی اس) بهره می­برد. البته جالب است بدانید که این خودرو در واقع برای بازار چین طراحی شده و به همین خاطر است که تولید آن بر روی دوش جوینت Chang'an PSA قرار گرفته؛ اما با این حال به برخی از دیگر بازارها همچون بازار ایران نیز عرضه شده است.

خودرو DS6 از ظاهری بسیار شیک و اسپرت با ابعادی نزدیک به BMW X1 و بسیاری از دیگر کراس­اوورهای فشرده بهره می­برد و با توجه به استفاده از اِلمان­های لوکسی همچون جزئیات کرومی، چراغ­های بزرگ و رینگ­های اسپرت، یک خودروی بسیار جذاب به شمار می­رود. نمای عقب بسیار ساده این خودرو در برگیرنده چراغ های LED، خروجی دو تایی اگزوز (که تنها یکی از آن ها به پیشرانه متصل است) و جزئیاتی کمتر از نمای جلوست و شاید بتوان بخش عقب این خودرو را که کمی حوصله سر بر است، به کیا اسپورتیج تشبیه کرد. رینگ­های آلیاژی 18 اینچی این خودرو با طرح الماس، نوارهای کرومی جانبی، آینه­های جانبی به همراه قابلیت تاشوی برقی، شیشه­های دودی عقب و در نهایت در صندوق برقی از جمله مشخصه­های ظاهری لازم به ذکر این خودرو هستند. همچنین شرکت سازنده برای چراغ­های جلوی این خودرو از تکنولوژی زنون دوکاره به همراه امکان جهت­یابی، برف پاک­کن و شیشه شور اتوماتیک، مه­شکن به همراه قابلیت گردش اتوماتیک، سیستم چراغ بدرقه (به این صورت که شما با خاموش کردن خودرو می­توانید تا چند ثانیه از نور چراغ­ها برای روشن شدن راهتان استفاده کنید) و چراغ روشنایی دید روز LED را در نظر گرفته است.

 

کابینی لوکس

اما با باز کردن درها و ورود به کابین DS6 با فضایی به مراتب زیباتر و جذاب­تر از بدنه این خودرو روبرو خواهید شد. این خودرو یک گزینه لوکس فرانسوی حاضر در بازار است که به طور مسلم باید از امکانات بسیار خوب و تجهیزات رفاهی مناسبی بهره ببرد. داشبورد این خودرو ساده و لوکس طراحی شده است و شما با ورود به فضای کابین شاهد تریم های چرم و چوب قهوه­ای آن خواهید بود. سیتروئن سعی کرده تا جای ممکن بهترین ارگونومی را برای فضای داخلی این خودرو ارائه کند اما تعدد دکمه­های قرار گرفته بر روی کنسول­ها ممکن است کمی شما را گیج کند. غربیلک فرمان طرح D که علاوه بر لوکس بودن، جلوه­ای اسپرت نیز دارد. صفحه آمپر سه تکه قرار گرفته در پشت غربیلک با نمایشگر دیجیتال و عقربه­ای سرعت در قسمت وسطی، دور موتور سنج و نشانگر وضعیت گیربکس در سمت چپ و در نهایت نمایشگر دیجیتال کامپیوتر سفری و قطب نمای خودرو، بخش سمت راستی را در بر دارند.

همچنین دوخت چرم مرغوب دور ادواتی همچون صفحه کیلومتر، به لوکس بودن این خودرو می­افزاید. با توجه به وجود فاصله بین دو محور 2.73 متری در این خودرو، فضای کابین خوبی از آن انتظار می­رود اما این در حالی است که اگر فردی با قد بیش از 180 سانتی متر در ردیف اول قرار گیرد، نشستن در ردیف دوم این خودرو کار چندان آسانی نخواهد بود.

 

امکانات سرشار

دی اس6 به اقتضای کلاس کاری خود، از لیست امکانات فراوانی بهره می­برد و با خرید این خودرو از مواردی همچون سنسور پارک جلو و عقب، ترمز دستی الکترونیکی اتوماتیک، تایرهای یخ شکن میشلین (برای چسبندگی بهتر در مسیرهای ناهموار)، کروز کنترل به همراه محدود کننده سرعت، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نقطه کور (در اصطلاح رادار جانبی)، تنظیم برقی و گرمکن آینه های جانبی، روکش صندلی چرم ناپا طرح بند ساعت، گرمکن صندلی­های جلو به همراه قابلیت تنظیم برقی، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، ماساژور صندلی­های جلو (به صورت سفارشی)، سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ، سیستم صوتی به همراه نمایشگر لمسی 7 اینچی و قابلیت پشتیبانی از USB، DVD، AUX و ...، قابلیت تنظیم ارتفاع و تلسکوپی غربیلک فرمان، قدرت متغیر فرمان، سیستم کنترل کیفیت هوا به همراه تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک (مجهز به مجراهای ردیف دوم) و سقف پانورامیک به همراه سانروف بهره مند خواهید شد.

 

ایمن

وجود تدابیر ایمنی مختلف همچون ایربگ­های راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده­ای و همچنین طراحی اصولی ساختار اسکلت خودرو، انتظار ایمنی مناسبی را برای آن به وجود می­آورد. هرچند که تا کنون توسط مؤسسات معتبر ایمنی اروپایی مورد آزمایش قرار نگرفته است اما با توجه به شباهت ساختار این خودرو به خواهر کوچکترش (DS5) به نظر می­رسد که DS6 هم قادر به کسب 5 ستاره ایمنی با امتیاز بالا باشد. این خودرو برای پایداری بهتر در مسیرهای مختلف، از سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل کشش ESP و سیستم های دیگری همچون EBV و ASR بهره می­برد.

 

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

از آنجا که این کراس­اوور کوچک و لوکس فرانسوی با پلت فرمی مشابه خواهر کوچکترش دی اس5 به بازار جهانی عرضه شده است، پس برای پیشرانه هم همان گزینه­ها قابل سفارش خواهند بود. در واقع سیتروئن برای DS6 از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری توربو بهره گرفته است که در دو نوع 165 و 197 اسب بخاری در بازار جهانی و البته چین قابل خریداری است. اما شرکت وارد کننده از نسخه ضعیف­تر یعنی نمونه 165 اسب بخاری مشترک با DS5 بهره گرفته است که در کنار تعدیل قیمت، سازگاری بهتری با سوخت عرضه شده در جایگاه­های کشور دارد. پیشرانه 2 لیتری به کار رفته بر روی این خودرو به لطف سیستم پرخوران توربوشارژر از 165 اسب بخار قدرت بهره می­برد و با توجه به بهره­گیری از جعبه دنده 6 سرعته آیسین ژاپن، قادر به ثبت رکورد صفر تا صد 9.5 ثانیه­ای برای این جثه 1.5 تنی است که البته عدد ذکر شده 0.3 ثانیه کند تر از DS5 است. در واقع اگر قرار بر قیاس این خودرو با رقبای لوکس هم­کلاس باشد، باید گفت کهBMW X1 2.8i بسیار قدرتمندتر از این خودرو عمل می­کند و بهتر است دو نمونه 2.0i و 1.8i را رقبای DS 6 بدانیم.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

هر چند که این خودرو با وجود این پیشرانه، عملکرد ضعیف تری از MG GS با قیمت بسیار پایین­تر و یا حتی هیوندای IX35 نه چندان لوکس خواهد داشت، مسئله بعدی اینجاست که شرکت سازنده برای این کراس اوور از سیستم چهار چرخ متحرک بهره نگرفته است و قدرت این خودرو به چرخ های جلو منتقل می­شود. بدین ترتیب اگر تصمیم به خریداری DS 6 دارید، به هیچ وجه انتظار مصارف خارج از جاده ای از آن نداشته باشید. همچنین باید گفت که این خودرو با وجود سیستم تعلیق کامل و پیشرفته، هندلینگ پویاتری از دیگر رقبای کُره­ای یا حتی ژاپنی خود دارد و شما در این محصول فرانسوی، تجربه یک رانندگی اسپرت خواهید داشت.