جستجو میان مقالات اتولتو

رنو داستر، بلند قامت و کم استهلاک

این کراس اوور کامپکت 4.7 متری که بر خلاف چیزی که به نظر می رسد ابعاد به نسبت بزرگی نیز دارد، با چهره عجیب و غریب خود اما قیمت مناسب، امکانات کافی و در نهایت قابلیت های فنی جالب، در طراحی و دکراسیون کابین شبیه ساندرو و لوگان است. البته فضای پا و سر به نسبت خوبی را فراهم می سازد. رنو داستر یک کراس اوور مناسب برای افرادی است که به دنبال تعویض پی در پی خودرو و تنوع طلبی نیستند.

آخرین ویرایش: 18 فروردین 1400

بازار خودروهای کراس­اوور در 10 سال اخیر به موقعیت بسیار خوبی رسیده و این دسته از خودروهای شاسی بلند جمع­و­جور و کاربردی، به خوبی در بازار ایران جا افتاده­اند. اما با توجه به شرایط کنونی بازار کشور، بسیاری از کراس­اوورهای صفر کیلومتر غیر چینی بازار قیمتی بالایی دارند و تنها دو گزینه یعنی داستر و سانگ یانگ تیوولی با بودجه مناسب قابل خریداری هستند.

 

این کراس اوور فرانسوی/رومانیایی

داستر نام محصول کراس­اوور کامپکت برند رنوی فرانسه است که برای نخستین بار توسط داچیای رومانی (شریک تجاری و زیرمجموعه رنو) در سال 2009 طراحی و تولید شد. این کراس اوور کامپکت 4.7 متری که البته بر خلاف چیزی که به نظر می رسد، ابعاد به نسبت بزرگی نیز دارد، با چهره عجیب و غریب خود هر چند که ممکن است مورد تحسین بسیاری از افرادی که در بحث خودرو دستی بر آتش دارند قرار نگیرد و یک جوجه اردک فرانسوی به شمار برود، اما قیمت مناسب، امکانات کافی و در نهایت قابلیت­های فنی جالب این خودرو، داستر را به یکی از پرفروش ترین خودروهای ارزان قیمت اروپا مبدل ساخته است. رنو داستر از پلت فرمی مشترک با رنو ساندرو و لوگان و شبیه به نیسان جووک (Juke) بهره می­برد و در بازار جهانی با دو استایل بدنه واگن پنج در و پیک­آپ چهار در عرضه می­شود. اما با توجه به استقبال نه چندان زیاد از پیک­آپ های گران قیمت به غیر از تویوتا هایلوکس در بازار ایران، نگین خودرو به عنوان نماینده محصولات رنو در بازار ایران، داستر پیک آپ را به بازار کشور عرضه نکرد. داستر برای نخستین بار در سال 2014 در شرایطی به بازار ایران راه پیدا کرد که تنها شاسی­بلند غیر چینی زیر 100 میلیون تومان کشور محسوب می­شد. همچنین یک سال بعد با معرفی نسخه فیس­لیفت این خودرو، شاهد ورود چهره جدید داستر به بازار کشور بودیم که البته این فیس­لیفت چندان گسترده نبود و تأثیر آنچنان زیادی بر روی ظاهر این خودرو نگذاشت.

 

کابین ساده

رنو داستر با توجه به این که از ساختار و خط مشی مشترک با دیگر محصولات داچیا بهره می­برد، در بخش طراحی و دکراسیون کابین نیز از ظاهری شبیه به ساندرو و لوگان برخوردار است که البته این موضوع برای یک خودروی با قیمت متوسط، چندان وسوسه انگیز نیست. در واقع این طراحی بسیار ساده متأسفانه ارگونومی چندان خوبی را برای شما فراهم نمی­سازد و همچنین تریم بی روحی که برای کابین داستر در نظر گرفته شده، محصول رنو را یک سر و گردن پایین­تر از دیگر کراس­اوورهای به نسبت گران قیمت­تر بازار کشور قرار می­دهد. هر چند که با توجه به تفاوت کلاس این خودرو با ساندرو و لوگان، داستر از مبلمان راحت­تری برخوردار است و با وجود ابعاد کشیده­ای که به چشم نمی­آید، فضای پا (Legroom) و فضای سر (HeadRoom) به نسبت خوبی را برای سرنشینان فراهم می­سازد. در جریان فیس­لیفتی که بر روی این خودرو اعمال شده بود، شاهد تغییراتی در کابین این خودرو نیز بودیم که نتیجه آن افزایشی هرچند اندک در امکانات ارائه شده بر روی آن بود. همچنین دکوراسیون جدید کابین این خودرو از ارگونومی بهتری بهره می­برد. برای مثال، دکمه­های شیشه بالابر درهای جلو از روی کنسول میانی به روی Arm Rest رودری­ها منتقل شده و همچنین فضای بهتری برای قرارگیری وسایل ریز در خودرو تعبیه شده است. طبق اعلام کاتالوگی که نگین خودرو برای رنو داستر در نظر گرفته است، داستر در فول ترین حالت نمونه 4WD نسخه فیس­لیفت از امکاناتی همچون نشانگر میزان باد تایرها، چراغ های دید روز، مه شکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی Arkami با قابلیت پخش MP3، USB و در نهایت بلوتوث، آینه های جانبی برقی، رینگ های 16 اینچی، تنظیم دستی صندلی­ها به همراه قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، کیسه­های ایمنی هوا برای سرنشینان جلو، کروز کنترل، سنسور پارک عقب و ... بهره می­برد. این در حالی است که نمونه­های 2WD (تک دیفرانسیل) از برخی امکانات نمونه 4WD بهره نمی­برند و البته همان­طور که بالاتر گفته شد، نسخه­های قبل فیس­لیفت که هم اکنون تحت عنوان دست­دوم در بازار حضور دارند، از لیست امکانات محدودتری برخوردارند.

 

پیشرانه ای روتین

شرکت خودروسازی رنو و البته داچیای رومانی لیست بلند و بالایی برای پیشرانه­های قابل استفاده بر روی داستر در نظر گرفته اند که در این بین گزینه هایی همچون 1.4 لیتری توربو دیزل، 1.6 لیتری دوگانه سوز بنزین/LPG، 2 لیتری بنزین/ اتانول و ... نیز به چشم می­خورد! اما وارد کننده محصولات این برند، کار خود را راحت کرده و از یک گزینه روتین برای ارائه به بازار کشور بهره گرفته است. رنو داستر با پیشرانه 4 سیلندر خطی 2 لیتری و 16 سوپاپ به کشور وارد شده که با توجه به نهایت قدرت 135 اسب بخاری، از پیچیدگی چندان زیادی در بحث تکنولوژی ساخت بهره نمی­برد و در صورت بروز هرگونه خرابی، بسیاری از مکانیک­های ماهر متفرقه نیز می­توانند به رفع عیب این خودرو بپردازند. هر چند با توجه به این که رنو داستر به همراه گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری به مشتری عرضه می­شود، به تأکید پیشنهاد می­کنیم که تا حد امکان هیچ یک از سرویس­ها و تعمیرات این خودرو را به دست مراکز متفرقه نسپارید. همان طور که بالاتر گفته شد، رنو داستر با دو نوع سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک (AWD) یا دو چرخ متحرک به بازار کشور ما وارد شده است که نمونه های تک دیفرانسیل با جعبه دنده اتوماتیک و نمونه­های دو دیفرانسیل با دو نوع جعبه دنده اتوماتیک و دستی قابل خریداری هستند. هر دو نسخه از سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم کمک الکترونی ترمز EBA بهره می­برند اما داستر دو دیفرانسیل در بخش سیستم تعلیق اکسل عقب تقاوت­هایی با نسخه تک دیفرانسیل دارد. رنو داستر هر چند که یک کراس­اوور کاربردی است اما با توجه به برخی قابلیت­های فنی و همچنین طراحی جالب زیر­بندی، برای آفرودهای سبک خودروی مناسبی به شمار می­رود. هرچند که نمونه تک دیفرانسیل این خودرو نیز برای جاده­های به نسبت ناهموار مناسب است و با توجه به ارتفاع مناسب کف از سطح زمین، دچار مشکل نخواهید شد.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

رنو داستر یک کراس­اوور مناسب برای افرادی است که به دنبال تعویض پی در پی خودرو و تنوع طلبی نیستند. این خودروی کم استهلاک که امتحان خود را در بازار جهانی پس داده است، هرچند که به اندازه کُره­ای ها زیبا نیست و یا امکانات چندان گسترده و اغواگری ندارد، اما توجه داشته باشید که همین سادگی ساختار و البته پلت فرم مناسب این خودرو، موجب کم شدن دردسرها پس از مدتی استفاده البته در صورت انجام به موقع سرویس ها خواهد شد.