جستجو میان مقالات اتولتو

جَک (جِی اِی سی) جِی5، زیبا و جسور

این سدان کامپکت چینی با طراحی خوب و امکانات کافی، برای استفاده روزمره مناسب است. کابین در حد و اندازه خانواده پژو 405 فضا دارد و مبلمان نیز راحت است. دید کلی راننده خوب است و نقاط کور فاحشی ندارد. قیمت قطعات آن اندکی گران است و برخی قطعات ظاهری نیز کمیاب هستند. البته بازار دست دوم خوبی دارد.

تاریخ ویرایش: 17 فروردین 1400

شرکت خودروسازی JAC چین، یکی از برندهای معتبر این عرصه در این کشور است که نزدیک به نیم دهه از حضورش در بازار ایران می‌گذرد. با این که عرضه مدل هاچ بک J3 (و تعداد محدودی J3 سدان) از سال 1391 شروع شده بود اما J5 نخستین محصول خانوادگی (هرچند سایز کوچک و کامپت!) این برند است که در سال 1392 به بازار ایران راه پیدا کرد. جِی فایو یک سدان کامپکت سایز متوسط است که توسط شرکت پینین فارینای ایتالیا طراحی شده و در نمونه های متفاوتی از جهت موتور، گیربکس و امکانات توسط کرمان خودرو به بازار ایران عرضه شد، ولی در حال حاضر در لیست محصولات فروش این شرکت قرار ندارد. این محصول خوش قیمت با وجود ظاهر خوب، امکانات مناسب و مشخصه‌های فنی قابل قبول در نسخه 1.8 لیتری، از جمله خودروهای موفق بازار ایران است که شاخص فروش خوبی در قیاس با بسیاری از دیگر خودروهای چینی دارد.

 

مشخصه‌های فنی

همان طور که در بالا گفته شد این خودرو در تیپ‌های مختلفی به بازار ایران عرضه شد که در این بین نسخه 1.8 لیتری اتوماتیک آن محبوب‌ترین نوع J5 به شمار می رفت. اما به غیر از جک جی5 با پیشرانه 1800، نمونه 1500 سی­سی این خودرو نیز در بازار حضور دارد که البته از محبوبیت کمتر و بازار فروش ضعیف‌تری نسبت به مدل 1800 سی سی این خودرو برخوردار است.

جک جی5 اتوماتیک 1800: هرچند که این نسخه، قدرتمندترین جک جی5 بازار جهانی نیست و نسخه 2000 این خودرو نیز به بازارهای غیر از ایران عرضه می‌شود، اما در کشور ما نسخه 1800 این خودرو پرتوان­ترین نسخه J5 به شمار می‌رود. موتور این خودرو به گفته شرکت JAC چین، توسط میتسوبیشی ژاپن طراحی و تحت لیسانس این برند تولید می‌شود. این خودرو با حجم 1.8 لیتر و 16 سوپاپ ورودی و خروجی، قادر به تولید بیشینه توانی معادل 140 اسب بخار در 6500 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر در 5000 دور بر دقیقه است. از این رو، قدرت موتور این خودرو را می‌توان چیزی در حد و اندازه مزدا 3 اتاق قدیم دانست، اما گشتاور جی5 آن طور که باید و شاید زیاد و اغواگر نیست. همچنین این خودرو از سیستم پاشش سوخت انژکتور چند نقطه ای (MPFI یا MPI) بهره می­برد و طبق اعلام کارخانه، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی به 7.6 لیتر سوخت نیاز دارد. که البته با توجه به باک سوخت 55 لیتری، مسافتی نزدیک به 730 کیلومتر با هر بار سوخت گیری قابل پیمایش خواهد بود. همچنین استاندارد آلایندگی این خودرو یورو4 اعلام شده و آشکارا کارکرد بهتری با سوخت اکتان بالاتر خواهد داشت. کرمان خودرو جی5 1800 را با جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به بازار ایران عرضه کرد که این گیربکس چندان مناسب رانندگی اسپرت نیست اما برای یک رانندگی روزمره نه چندان سریع و عادی، کافی به نظر می رسد.

جک جی5 دنده ای 1500: اما نسخه ضعیف تر این خودرو که با پیشرانه 1.5 لیتری و جعبه دنده دستی به بازار عرضه شد، از یک موتور حجم پایین تر بهره می­برد که مصرف سوخت کمتری دارد اما با توجه به این که جعبه دنده این نمونه اتوماتیک نیست، شتاب و کشش جی5 1500 کم و بیش در حد و اندازه همان 1800 اتوماتیک است. این موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر با وجود 16 سوپاپ، قدرتی معادل 111 اسب بخار دارد که بیشینه توان مذکور در 6000 دور بر دقیقه تولید می شود. همچنین بیشینه گشتاور خودرو 146 نیوتن متر است که در 1000 دور پایین تر از نسخه 1800 یعنی در 4000 دور بر دقیقه تشکیل می­شود. بدین ترتیب شتاب صفر تا صد این خودروی 1.3 تنی، کمتر از 12 ثانیه اعلام شده که این عدد برای یک خودروی 111 اسب بخاری با این وزن، نزدیک به ایده­آل است. همچنین مصرف سوخت این نمونه 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام شده که با وجود حجم باک مشابه جی5 1800، با هر بار سوخت گیری قادر به پیمایش بیش از 800 کیلومتر (به صورت ترکیبی شهر و جاده) خواهید بود. استاندارد آلایندگی این خودرو نیز همچون برادر 1800 خود یورو4 بوده و همچنین لازم به ذکر است که یکی از دلایل رسیدن پیشرانه 1500 سی سی جی5  به این قدرت، استفاده از سیستم زمان بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها است که موجب افزایش راندمان و کارکرد بهینه­تر موتور می شود. جی5 در هر دو نسخه دنده­ای و اتوماتیک از سیستم فرمان چرخ دنده شانه­ای (راک اند پینیون) و کمک هیدرولیکی بهره می­برد و سیستم تعلیق این خودرو در جلو فنر حلقوی با ستون مک فرسون و در عقب فنر پیچشی با اتصال دوبل مستقل است.

 

فضای داخلی و امکانات

از آنجا که جی5 اختلاف چندان زیادی نسبت به دیگر محصولات مرسوم و پرفروش تولید ایران مثل دنا، تندر90 و ... ندارد، پس بحث کیفیت ساخت خودرو و طراحی یکی از مهم ترین دشواری­ها برای محک زدن این خودرو در برابر محبوبان ایرانی است. در واقع این طور باید گفت که جی5 از طراحی بدنه خوبی بهره می­برد و بیشتر ناظرین حس خوبی نسبت به طراحی این خودرو دارند. در کاوش داخل خودرو نیز داستانی مشابه بر پا خواهد بود و طراحی کابین به نسبت خوب به نظر می­رسد. به ویژه اگر خواسته باشید فضای داخلی این خودرو را با محصولات قدیمی تری مثل پژو پارس، سمند یا تندر90 مقایسه کنید، برتری فضای بصری این خودرو نمایان خواهد بود. کابین این سدان کامپکت در حد و اندازه خانواده پژو 405 فضا دارد و مبلمان خودرو نیز از راحتی و ارگونومی به نسبت خوبی بهره­مند است. همچنین چیدمان ادوات و دکمه­های خودرو خوب صورت گرفته و استفاده از ادوات داخلی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در ادامه به معرفی امکانات این خودرو خواهیم پرداخت.

امکانات مشترک در بین 1500 و 1800: سانروف برقی، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم تهویه مطبوع خودکار با دریچه­های مجزا برای سرنشینان عقب، گرمکن شیشه عقب، سنسور دنده عقب، چراغ هالوژن جلو و LED عقب، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، آیینه­های جانبی برقی، روکش صندلی­ها و غربیلک فرمان چرمی، قابلیت روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو (اتولایت)، پایه­های ایزوفیکس (صندلی کودک)، صندلی­های جلو با قابلیت تنظیم در 4 جهت، سیستم صوتی با 6 بلنگو و قابلیت پخش از روی USB، CD، AUX و رادیو، قابلیت تنظیم نور چراغ­های جلو، آنتن شیشه­ای و کنسول جلوی دو حالته.

امکانات اضافی نسخه 1800 (اتوماتیک): صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 8 جهت، قابلیت تنظیم دستی پشت سری، سیستم کنترل باد تایرها (TPMS)، کنترل سیستم پخش صوت از روی غربیلک فرمان و سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک.

 

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه هایی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • 5 ستاره ایمنی از موسسه C-Ncap
  • کمربندهای پیش کشنده سه نقطه­ای در جلو و سه کمربند مجزا در عقب
  • کیسه­های هوای ایمنی در دو نقطه آسیب پذیر، یک ایربگ برای راننده و یک ایربگ برای سرنشین جلو
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (خنک شونده در جلو)، ترمز ضد قفل برای هر چهار چرخ (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز بین چهار چرخ (EBD)

 

تجربه رانندگی

جک j5 دومین محصول برند JAC در بازار ایران است که پس از موفقیت نسبی J3 هاچ بک و J3 سدان بر روی خط مونتاژ کرمان خودرو قرار گرفت. این خودرو که در آن زمان بزرگترین سدان صادراتی جک محسوب می­شد، با وجود طراحی زیبا که بر خلاف بسیاری از خودروهای چینی و به لطف شرکت پینین فارینا نمی توان لفظ «کپی کاری» را به آن نسبت داد، یکی از موفق ترین محصولات چینی بازار کشورمان است. اما با توجه به مطالبی که در بخش مشخصات فنی گفته شد، جی5 در ابتدا با پیشرانه 1500 سی­سی و گیربکس دنده ای وارد بازار کشورمان شد اما کرمانی­ها که جای خالی نمونه اتوماتیک این خودرو را دیدند (برای رقابت با جیلی امگرند EC7 با قیمت بسیار کمتر)، جی5 اتوماتیک را با پیشرانه 1800 سی­سی میتسوبیشی به بازار عرضه کردند. جی5 دنده­ای در زمان عرضه موازی با اتوماتیک، در حدود 10 میلیون تومان ارزان­تر از نسخه اتوماتیک این خودرو فروخته می­شد که این اختلاف قیمت به دلیل تفاوت موتور، گیربکس و برخی آپشن­ها بود. جی5 را در مجموع می­توان خودروی «خوش دست»ی دانست که اگر پیش از آن تجربه تملک خودروهای داخلی (پلت فرم 405) را داشته باشید، این موضوع به کمال مشهود است. سیستم تعلیق مستقل جی5 در عقب و همچنین پیشرانه­های مدرن و سرحال آن در هر دو نسخه 1800 و 1500 سی­سی، حس خوبی را به راننده القا می­کند و با توجه به برچسب قیمتی، عملکرد ایده­آلی دارد. در واقع موتور 111 اسبی جی5 دنده­ای، در قیاس با خودروهایی مثل دنا که از موتور EF7 تک سوز 115 اسب بخاری بهره می­برد، عملکرد چندان ضعیف­تری ندارد و کشش خوبی را در دنده­های متفاوت به شما ارائه می­کند. اما این موتور در سربالایی­های ممتد جاده­ای، ممکن است به دنده­ای سنگین­تر برای حفظ سرعت نیاز داشته باشد. اما در نسخه 1800 سی­سی که طبق اعلام برند جک از پیشرانه میتسوبیشی بهره می­برد و جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک بر روی آن قرار گرفته است، وجود 141 اسب بخار قدرت آن هم در 6500 دور بر دقیقه اعتماد به نفس شما را در رانندگی با این خودرو بیشتر خواهد کرد. در حقیقت هرچند که بر طبق هنجار یک خودروی اتوماتیک شتاب و کشش کمتری از نمونه دنده­ای خواهد داشت اما با توجه به اختلاف 30 اسب بخاری بین این دو خودرو، شتاب و کشش جی5 اتوماتیک با موتور 1800 سی­سی کم و بیش در حد و اندازه کشش موتور 111 اسب بخاری نمونه دنده­ای این خودرو است. البته باید گفت که جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته این خودرو، عملکرد چندان بدی ندارد و بر خلاف بسیاری از گیربکس­های خودکار خودروهای چینی، عکس العمل آن نسبت به فشردن پدال گاز تا حدودی قابل قبول است.

دید کلی راننده نسبت به چیزی که بیرون از کابین می گذرد به نسبت خوب است و به طور کلی جی5 نقاط کور چندان فاحشی ندارد. اما صندوق بار کمابیش مرتفع این خودرو می­تواند در هنگام پارک کردن، اندکی دردسرساز شود که البته به لطف وجود سنسور پارک، این مطلب تا حد بسیار زیادی جبران خواهد شد. در مجموع کیفیت سواری این خودرو در قیاس با محصولات بومی راضی کننده به نظر می­رسد و پشت فرمان این خودرو نیز چالش چندان زیادی نخواهید داشت و J5 با توجه به بهره­گیری از دیسک­های هر چهار چرخ و سیستم­های کمکی ABS و EBD، در ترمزگیری­ها عملکرد خوبی خواهد داشت و احساس اطمینان را به راننده القا می­کند.

 

شرایط بازار

  • جک J5 در بازار در پیش روی رقبایی مثل تندر پلاس اتوماتیک (با قیمت بسیار پایین­تر و البته امکانات کمتر و ظاهر ساده­تر) و چری آریزو 5 (با قیمت بیشتر در نمونه فول آپشن) قرار می­گیرد و همچنین در بازار دست دوم با حدود این مبلغ می­توانید به خودروهای دیگری مثل جیلی امگرند EC7، ام وی ام 550، ولیکس سی30، کیا سراتوی نسل اول 2008 و تویوتا کرولا 2006 فکر کنید! اما توجه داشته باشید که در صورت انتخاب این خودرو، گزینه­ای با کارکرد نازل­تر خواهید داشت.
  • جک J5 در رنگ­هایی مثل مشکی، سفید، نقره­ای، زرشکی، قهوه­ای، خاکستری، قرمز ماتیکی و ... به فروش می­رسد که آشکارا نمونه سفید رنگ آن بیش از رنگ­های دیگر مورد استقبال قرار می­گیرد. هرچند که اگر به دنبال یک خودرو با ظاهری خاص هستید، قرمز گوجه ای (ماتیکی) این خودرو نیز گزینه ایده­آلی برای شما خواهد بود.
  • افت قیمت J5 نیز همچون بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار از خودروهای ایرانی و کُره­ای بالاتر بوده و با گذشت هر مدل، درصد بیشتری از قیمت افت پیدا می­کند. اما توجه داشته باشید که این خودرو بازار به نسبت خوبی در قیاس با دیگر محصولات چینی دارد و به طور کلی راحت­تر خرید و فروش می­شود.

 

نکات کارشناسی

  • جک جی5 در هر دو نسخه دنده­ای و اتوماتیک از موتور اتمسفریک (تنفس طبیعی/ غیر پرخوران) بهره می برد که به همین دلیل نسبت به جک اس5 سازگاری بیشتری با بنزین ساده دارد. اما طبیعی است که به دلیل تراکم به نسبت بالای هر دو پیشرانه قرار گرفته بر روی این خودرو، کیفیت بنزین مصرفی تأثیر مهمی در سلامت بیشتر موتور خواهد داشت. لذا در هنگام خرید و انتخاب یک گزینه، سابقه این موضوع را از مالک قبلی سوال کنید.
  • وجود هرگونه ریپ زدن و ناهماهنگی به ویژه در موتور نمونه 1500 سی­سی، نشان از کارکرد ناصحیح بخش هایی مثل VVT (سیستم زمان بندی متغیر باز و بست سوپاپ ها)، ریل سوخت و ... دارد. لذا این موضوع را در هنگام بررسی خودرو مد نظر داشته باشید.
  • با توجه به پایین بودن ارتفاع کف این خودرو از سطح زمین (به خصوص در نسخه 1800 اتوماتیک به دلیل وزن بالاتر و بهره گیری از تعلیق یکسان)، احتمال گیر کردن کف ماشین به سطوح برجسته خیابان، پارکینگ و ... بسیار زیاد است. همچنین با توجه به این موضوع، احتمال ترک خوردن رام و سایش بخش­های دیگر زیربندی نیز وجود دارد. لذا توصیه کارشناس خودرو این است که در صورت انتخاب یک نمونه دست دوم، به یقین وضعیت زیر خودرو را بررسی کنید.
  • مشکل مصرف سوخت در تمامی محصولات جک و به ویژه جی5 اتوماتیک و اس5 شایع است. بدین صورت که مصرف سوخت خودرو در چند هزار کیلومتر ابتدایی کارکرد بالا بوده و به طور معمول پس از حدود 10 هزار کیلومتر، این عدد به میزان مطلوب نزدیک و نزدیک­تر می شود.
  • توجه داشته باشید که جک جی5های اتوماتیک مدل پایین تر با برخی باگ­ها در مپ ای سی یوی خودرو مواجه هستند که منجر به بروز مشکلاتی مثل افزایش مصرف سوخت تا 2 یا 3 لیتر بیش از حد معمول یا کند شدن عملکرد جعبه دنده خواهد شد. این باگ­ها با آپدیت ECU خودرو توسط نمایندگی­های معتبر این شرکت از بین می­روند و خودرو تا حد بسیار مطلوبی به حالت اولیه باز می­گردد.
  • اگر از جمله افرادی هستید که قصد دارید با این خودرو در جاده­های کوهستانی زیادی رانندگی کنید، توصیه می­شود که نمونه اتوماتیک آن را انتخاب نکنید. چرا که کشش جی5 اتوماتیک علیرغم بهره گیری از 141 اسب بخار قدرت از نسخه دنده­ای آن ضعیف­تر است و به غیر از این، گیربکس اتوماتیک این خودرو در سربالایی های شدید خیلی زود داغ می کند.
  • ایرادات احتمالی:
  1. همان­طور که در بالاتر گفته شد، پایین بودن کف این خودرو از سطح زمین می تواند منجر به ساییدگی یا لهیدگی در بخش زیرین خودرو شود که از جمله بخش های آسیب پذیر می توان به کف کارتل، منبع و سیستم اگزوز و رام اشاره کرد.
  2. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو در صورت آپدیت نبودن ECU و واحد کنترلی گیربکس اندکی کند عمل می­کند. حتی ممکن است زمانی که قصد دارید وضعیت D گیربکس را انتخاب کنید، این موضوع با تأخیر مواجه شود.
  3. مشکل جوش آوردن خودرو به ویژه در تابستان و هوای گرم و در زمان استفاده از کولر، یکی از موارد شایع در این خودرو است که با انتخاب ترموستات 75 درجه رفع خواهد شد. همچنین ممکن است سنسور فن رادیاتور خودرو دچار مشکل شود یا سوکت آن بخاطر برخی از مشکلات برقی اتصالی پیدا کند که منجر به از کار افتادن فن دور بالا شده که البته این مورد نیز توسط نمایندگی یا تعمیرکاران کاربلد قابل رفع است.
  4. دیسک­های ترمز جک اس5 در صورت ترمزگیری شدید پیاپی و رد شدن از مسیر خیس، خیلی زود تاب بر می دارد. همچنین جی5 جلوبندی حساسی دارد.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

این سدان کامپکت چینی با وجود ظاهر متفاوت نسبت به دیگر چینی­ها و امکانات به نسبت خوب و از همه مهم­تر قیمت مطلوب در نمونه­های دست دوم، خودرویی است که می تواند انتظارات شما را در زمینه استفاده روزمره برآورده کند، اما باید توجه داشته باشید که نمونه مورد خریداری شما از نظر فنی در سلامت کامل به سر ببرد و وجود نمایندگی­های کرمان­خودرو نزدیک به خود را بررسی کرده تا سرویس­های لازم را تنها از نمایندگی­های معتبر دریافت کنید. در واقع باید گفت که قیمت قطعات این خودرو اندکی گران است و برخی قطعات ظاهری جی5 نیز کمیاب هستند؛ اما اگر ساکن تهران هستید، با این مسئله به مشکل نخواهید خورد. همچنین بهتر است که این خودرو را برای کارکردی کمتر از 80 هزار کیلومتر انتخاب کنید چرا که بروز مشکلات سریالی با گذر از این کارکرد در بسیاری از جی5 ها (به ویژه اتوماتیک) دیده شده است. البته نکته مثبت بازار فروش دست دوم این خودرو است که کار را برای تنوع طلبان راحت می­کند. با این حال توصیه جدی ما این است که در خرید یک نمونه جی5 در بازار دست دوم بی شک محتاط عمل کنید تا متضرر نشوید.