جستجو میان مقالات اتولتو

رنو تالیسمان، یک رنوی خواستنی

تالیسمان 4.8 متری با کمک زبان جدید طراحی رنو، ظاهری زیبا دارد. رقبای آن نسل جدید اپتیما، سوناتا و کمری هستند. در نگاه اول پیشرانه کوچکتری نسبت به رقبا دارد اما برگ برنده رنو اینجاست که این پیشرانه از دو توربوشارژر بهره می برد! و با جعبه دنده 6 سرعته 2 کلاچه در کنار عملکرد بسیار سریع، تعویض دنده های نرمی دارد.

تاریخ آخرین ویرایش: 13 فروردین 1400

هرچند که موفقیت­های رنو5 در بازار ایران موجب این شده که نام برند رنو در کشور ما محبوبیت خوبی پیدا کند اما این برند در یکی دو دهه اخیر خود، نتوانست آنچنان که باید و شاید ذهنیتی درست از محصولات جدید رنو در بین خریداران ایجاد کند. نگین­خودرو به عنوان وارد­کننده محصولات این برند فرانسوی در کمتر از نیم دهه سابقه فعالیت خود، تلاش بسیاری برای به اصطلاح «جا انداختن» این برند فرانسوی در بازار خودروهای لوکس کشور ما داشت اما هیچ­گاه نتوانست در برابر کُره­ای ها قد علم کند. شاید تالیسمان نخستین رنو در بازار کشور باشد که از هر لحاظ خواستنی و ایده آل است! این سدان خانوادگی سایز بزرگ که در مدل­های 2017 و 2018 به بازار کشور ما راه یافته، در برابر رقبایی مثل هیوندای سوناتا LF، کیا اپتیما JF و در نهایت تویوتا کمری XLE قرار می­گیرد.

 

کلاس شناسی

تالیسمان 4.8 متری در کلاس D خودروهای خانوادگی قرار می­گیرد. این نام برای نخستین بار در سال 2001 تحت عنوان یک خودروی مفهومی 3 در کوپه 2+2 نفره، برای نمایش در موتورشوی فرانکفورت 2001 طراحی و معرفی شد. این نسخه مفهومی هیچ­گاه به تولید نرسید و نام مذکور در سال 2015 بر روی سدان خانوادگی سایز بزرگ جدید رنو قرار گرفت. تلیسمان که در برخی بازارها تحت عنوان رنو سامسونگ SM6 نیز شناخته می­شود، بر روی پلت فرم CMF رنو، مشترک با نیسان X-Trail و نیسان Rouge و قشقایی جدید، رنو کوئید و مگان جدید طراحی شده است.

 

زبان طراحی جدید، لوکس­تر از هر دورانی

تالیسمان با بهره­گیری از زبان جدید طراحی رنو، ظاهری بسیار زیبا و البته لوکس را به شما ارائه می­کند. جلو­پنجره بزرگ و گسترده که تا چراغ­ها ادامه پیدا کرده است و چراغ­های جلو با گرافیکی بسیار جذاب و زیبا و البته چیزی شبیه به دُم در طرفین، خطوط بسیار جالبی را در نمای جلوی این خودرو ایجاد کرده اند. وفور قطعات کرومی از جمله لوگوی بزرگ در وسط جلوپنجره، زه دور جلوپنجره و جزئیاتی در سپر، به لوکس تر شدن ظاهر این خودرو کمک کرده است. همچنین این جذابیت­های بصری در نمای جانبی 4.8 متری این خودرو، با وجود فاصله بین دو محور 2808 میلیمتری و البته با بهره­گیری از رینگ­های اسپرت 19 اینچی، ادامه پیدا می­کند. این سدان بزرگ فرانسوی در نمای عقب نیز با بهره­گیری از چراغ­های نیمه متصل و ظاهری ساده اما آراسته، بسیار لوکس و زیبا به نظر می­رسد. البته گرافیک چراغ­های عقب این خودرو به هیوندای سوناتا LF یا حتی فیس­لیفت نسل گذشته کیا اپتیما بی شباهت نیست. البته چیزی که در بخش عقب این خودرو بیش­تر به چشم می­خورد، وجود در صندوق بسیار بزرگ و در نهایت بهره­گیری از فضای بار 608 لیتری است که به نسبت دیگر رقبا، در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

 

کاکپیت بی صدا، اما پر صدا!

رنو برای کابین این خودرو از طراحی بسیار ساده و لوکس به همراه یک نمایشگر عمودی در کنسول میانی (چیزی شبیه به محصولات تسلا) بهره گرفته است. همچنین وجود غربیلک 3 شاخه و کیلومتر شمار دیجیتالی، جزئیات اِلمان­های اسپرتی به این خودرو بخشیده است. تالیسمان از سطح امکانات بسیار خوبی بهره می­برد که برای شروع می­توانیم به سیستم صوتی حرفه ای Boss این خودرو اشاره کنیم. این سیستم صوتی به همراه 13 اسپیکر (از انواع کامپوننت، تیوتر، ساب ووفر و...) و آمپلی­فایر و 6 اکولایزر، بهترین کیفیت صدای ممکن را به سرنشینان این خودرو ارائه می­کند. همچنین این سیستم صوتی با بهره­گیری از 3 میکروفون، صداهای مزاحم داخل خودرو را تشخیص داده و با پخش فرکانس­های متضاد با آن­ها، سکوت و آرامش را به بهترین نحو در داخل کابین این خودرو برپا می­سازد. البته لازم به ذکر است که این سیستم خنثی­سازی سر و صدا، تأثیری در عملکرد سیستم صوتی شفاف و حرفه­ای تالیسمان نخواهد داشت. همچنین جالب است بدانید که این سیستم صوتی و تصویری با بهره­گیری از 2 درگاه USB در جلو و 2 درگاه در عقب، آماده پخش گستره بسیار خوبی از فرمت­های موسیقی و کلیپ­های تصویری است و همچنین شما می­توانید از همین طریق، سیستم رهیاب ماهواره­ای آن را نیز به روز کنید. همچنین امکان ارسال تلفن همراه از طریق بلوتوث، پورت AUX و در نهایت درگاه رم SD در این خودرو تعبیه شده است. البته لازم به ذکر است که این مانیتور 8.7 اینچی به صورت سفارشی و مانیتور 4.2 اینچی به صورت استاندارد بر روی این خودرو قرار می­گیرد. تالیسمان  با بهره­گیری از فاصله محورهای شبیه به رقبای کُره­ای، فضای سرنشینان خوبی را به شما ارائه می­کند که البته شاید اندکی جادارتر از کُره ای­ها نیز باشد. همچنین با توجه به عرض بیشتر این خودرو از رقبا و همچنین مدیریت فضای بهتر در محصولات رنو، داخل کابین تالیسمان از رقبایی مثل سوناتا، اپتیما و کمری دلباز­تر است. برای مثال محفظه­های مختلفی برای قرار گیری اشیاء ریز و درشت مختلف در داخل کابین این خودرو در نظر گرفته شده است که اگر نسخه فول آپشن آن را انتخاب کنید، محفظه خنک­کننده هم خواهید داشت. برای سهولت رانندگی محیط 360 درجه اطراف این خودرو با سنسورهای اولتراسونیک رصد می­شود تا وجود هر مانعی را حس کنید. این اخطارها به صورت صوتی و یا تصویری بر روی LCD ثبت می­شوند. همچنین سنسورهایی که در گوشه­های دو طرف خودرو قرار دارند، کاری مثل رادار نقطه کور کُره­ای ها انجام می­دهند و از سرعت 30 الی 140 کیلومتر بر ساعت، اگر خودرویی در نقطه کور آینه وجود داشته باشد به شما هشدار می­دهد.

 

دیگر برای پارک دوبل خسته نخواهید شد

اما برگ برنده اصلی امکانات رنو تالیسمان، وجود سیستم پارک کاملاً خودکار به همراه 12 سنسور و یک دوربین است که داخل لوگوی عقب این رنو قرار گرفته. با فعال سازی این سیستم، خودرو به صورت اتوماتیک و با نهایت سرعت 30 کیلومتر بر ساعت، فضای پارک مناسب خود را پیدا می­کند و سپس با توقف کامل می­بایست دنده را در وضعیت R قرار داده و پدال گاز را کنترل کنید تا پارک دوبل بی دردسر این خودرو را تجربه نمایید.

 

دیگر امکانات

از دیگر آپشن­هایی که در این خودرو دیده می­شود می­توان به سیستم هوشمند نور بالا، آینه الکتروکرومیک میانی، سیستم فرمان­پذیری چهار چرخ (در هنگام پیچیدن، چرخ های عقب نیز تا +1 یا -1 درجه زاویه می­گیرند)، چراغ­های نقطه کور (که با پیچیدن بیش از 25 درجه در سرعت های کمتر از 40 درجه برای دیده شدن مسیر روشن می­شوند)، رادار ترمز هوشمند، حالات چهارگانه رانندگی، سنسور باران، آینه های جانبی تاشو با گرمکن، سقف پانوراما، تهویه سه­گانه اتوماتیک، استارت دکمه­ای، اتولایت، پرده­های برقی و ... از جمله دیگر امکانات این خودرو محسوب می­شوند. همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی اروپا Euro NCap است.

 

سلاح مرگبار تالیسمان

همان­طور که در بالاتر اشاره شد، رقبای جدی رنو تالیسمان خودروهایی همچون نسل جدید کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری هستند که در نگاه اول، تالیسمان از پیشرانه­ای کوچکتر نسبت به رقبا بهره می­برد. در واقع در حالی که کُره­ای ها و ژاپنی­های این کلاس پیشرانه­های 4 سیلندر 2.4 و 2.5 لیتری دارند، رنو تالیسمان را با یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری روانه بازار کشور ما کرده است. اما برگ برنده رنو اینجاست که پیشرانه کوچک تالیسمان از دو توربوشارژر بهره می­برد! یک توربوشارژر کوچک برای دورهای پایین و یک توربوشارژر بزرگ­تر برای دورهای بالاتر که در نهایت 190 اسب بخار را برای یک خودروی خانوادگی کاملاً بهینه و اقتصادی به ارمغان آورده و این مجموعه، کمترین تأخیر را در Boost توربوشارژرها پدید می­آورد. در واقع پیشرانه تالیسمان قدرتی به مراتب بالاتر از کُره­ای ها ولی کمتر از کمری دارد. اما برگ برنده دوم بخش فنی تالیسمان، استفاده از جعبه دنده 6 سرعته 2 کلاچه در این خودروست که در نهایت شتاب صفر تا صد 7.6 ثانیه ای را برای این خودرو رقم می­زند. این جعبه دنده در کنار عملکرد بسیار سریع خود، تعویض دنده­های نرمی دارد و به هیچ وجه مزاحم آسایش سرنشینان نیست. رنو برای این خودرو از حالت Eco بهره گرفته که راننده با فعال کردن این وضعیت، دور موتور خودرو را محدود می­کند و همچنین دنده ها در دورهای پایین­تری تعویض می­شوند، اما این در حالی است که Eco به محض فشردن پدال گاز از دور خارج می شود و خودرو با نهایت قدرت و توان خود به شتاب­گیری خواهد پرداخت.