جستجو میان مقالات اتولتو

راهنمای جامع فروش شخصی خودرو

تمام نکته هایی که اگر فروشنده بخواهد خودش خودرو را بفروشد و فروش را به واسطه ها نسپرد باید بداند. چگونه خودرو را برای فروش آماده کنیم؟ چگونه آگهی فروش تنظیم کنیم؟

در این مقاله:


تاریخ آخرین ویرایش: 8 مرداد 1401

هنگامی که فروشنده خودرو قصد دارد خودش به طور مستقیم اقدام به فروش نماید و آن را به شرکت­‌های واسطه خرید و فروش خودرو نسپارد، بهتر است اقداماتی انجام دهد تا فروش خودرو بهتر و با قیمت مناسب انجام شود.

در مقاله انواع روش‌­های فروش خودرو و چالش‌­های آن، در مورد روش‌­های مختلف فروش خودرو، مزیت­‌ها و چالش‌­های هر کدام و این که ­اگر فروشنده بخواهد خودش خودرو را بفروشد و از خدمات واسطه‌­ها استفاده نکند چه روش­‌هایی در اختیارش است صحبت کردیم. در این­جا تمرکزمان ابتدا بر روی آماده کردن خودرو از نظر ظاهری، سلامت فنی و مدارک مورد نیاز انجام معامله است و سپس به موضوع مهم ثبت آگهی خودرو در وب­‌سایت­ها، اپلیکیشن­‌ها و فضاهای مجازی نیازمندی­‌های خرید­‌و­‌فروش خودرو می‌­پردازیم، زیرا در کلان­‌شهرها، امروزه اغلب معاملات از این طریق انجام می­‌شود و به راحتی می­‌توان از طریق یک پرسشنامه ساده، اطلاعات خوبی از خودرو به همراه تصاویر آن را در معرض دید خریداران قرار داد.

 

مفهوم تأمین خواسته مشتری

اولین و مهم‌­ترین قدم در فروش خودروی دست دوم این است که وضعیت سلامت و ظاهر خودرو را به حد مطلوبی که مورد انتظار خریدار است برسانیم. به طور معمول برای فروش اغلب محصولات، یکی از چالش­‌های اصلی فروش این است که آن را به چه روشی به خریدار معرفی نماییم. خریداری که برای بازدید یک خودروی کارکرده اقدام می­‌کند، انتظاراتی از خودرو دارد و این انتظارت ارتباط زیادی با قیمت خودرو ندارد. پس هر چه فروشنده در نزدیک­تر کردن وضعیت خودرو به انتظارات مشتری بهتر عمل کند، در انجام یک فروش راحت و با قیمت مناسب، موفق­‌تر خواهد بود.

 به عنوان مثال فرض کنید خریداری به دنبال یک خودروی تولید داخل است که یک تا دو سال از عمر آن گذشته و خریدار دیگری در جستجوی همان خودرو با عمر بالای پانزده سال باشد. انتظار خریدار اول این است که هنگام خرید، با یک خودرو با کارکرد کمتر از چهل هزار کیلومتر مواجه شده که از نظر سلامت موتور و گیربکس در وضعیت مشابه یک خودروی صفر کیلومتر بوده و بدنه خودرو رنگ­‌شدگی و قطعه تعویض شده نداشته یا در نهایت یکی از پنل­‌ها آسیب مختصر داشته باشد. این در حالی است که خریدار دوم به طور معمول چنین انتظاری ندارد و حتی اگر خودرو از نظر فنی کمپرس موتور یا ضعف جلوبندی و از نظر بدنه چندین قطعه رنگ­‌شدگی و خط­‌و‌خش و زدگی داشته باشد، به دلیل کارکرد بالا می­‌تواند قابل توجیه باشد. حال وضعیتی را در نظر بگیرید که خریدار اول با خودرویی روبرو می­‌شود که هشتاد هزار کیلومتر کارکرده، از دو ناحیه تصادف شدید داشته و قطعات مهمی مانند کاپوت یا در صندوق رنگ­‌شدگی داشته و صندوق عقب خودرو پر از وسیله­‌های اضافی و محیط آن شلوغ و کثیف است. خریدار دوم را هم چنین در نظر بگیرید که با خودرویی روبرو می­‌شود که فروشنده با دقت و با صرف هزینه مناسب، کاستی­‌های فنی موتور و گیربکس، جلوبندی، کمک فنرها، لاستیک­ها و سر و صدای اضافی کابین و درها را تا حد امکان برطرف کرده، و اگر خودرو رنگ­‌شدگی زیاد و نیاز به ترمیم رنگ زیاد داشته باشد، به دلیل زیباتر شدن خودرو، پنل‌های اطراف را رنگ‌آمیزی کرده باشد که به اصطلاح بازاری به آن «دُور رنگ» گفته می­‌شود. با وجود این­که هنوز خودروی اول قیمت بالاتری از خودروی دوم دارد، اما به دلیل این­که خودروی دوم فراتر از انتظار ذهنی مشتری است، فروش بهتری خواهد داشت. حال شاید بگویید که برخی از نقاط ضعف مانند رنگ­‌شدگی یا تعویض قطعات بدنه به دلیل تصادف را نمی­‌توان برطرف کرد. پاسخ این است که در چنین شرایطی، فروشنده باید با کم کردن قیمت، خودرو خود را در محدوده انتظار مشتری قرار دهد و برای وی مطلوبیت ایجاد کند.

برآورده شدن انتظار خریدار به صورت تلاش در حفظ سلامت فنی خودرو با رعایت اصول رانندگی، انجام سرویس­های دوره­ای و تعمیرات کافی، استفاده از خودرو به میزان طبیعی، تمیز نگه داشتن خودرو، حفظ زیبایی بدنه و در نهایت در صورت عدم امکان برطرف کردن کاستی­‌ها ارائه تخفیف در قیمت، مهم­ترین عامل جذب خریدار و زمینه ساز فروش خوب یک خودروی کارکرده است. 

توجه: منظور از رسیدگی به وضعیت خودرو، پوشاندن معایب به قصد فریب خریدار نیست زیرا بسیاری از افراد یا واسطه های سودجو، از روش­های متقلبانه­‌ای استفاده می‌­کنند تا خودرو را به قیمت بالاتری بفروشند و هدف ما در این مقاله این است که اقداماتی انجام دهیم تا علاوه بر بیان کامل تمام کاستی­‌ها، ظاهر خودرو مورد پسند خریدار بوده و همچنین نیاز به انجام هزینه­‌های قابل توجه در آینده نباشد.

نکته: هزینه­‌هایی که برای آماده­‌سازی خودرو انجام می­‌شود، در فروش بهتر و سریع‌­تر خودرو بسیار مهم است و همچنین قیمت فروش خودرو هزینه‌­های انجام شده را می‌­پوشاند. فرض کنید به منظور آماده کردن یک خودروی کارکرده برای فروش، مبلغ چهار میلیون هزینه کرده‌­اید اما می­‌توان انتظار داشت که قیمت فروش در حدود ده میلیون تومان بالاتر باشد و همچنین در بازار خریداران بیشتری داشته باشد.

 

اولین قدم، وضعیت ظاهری خودرو

به طور معمول اولین بخشی که نظر هر خریداری را به خود جلب می­‌کند، موضوع وضعیت ظاهری خودرو است. اگر بخشی از بدنه خودرو فرورفتگی دارد، بهتر است فروشنده با کمک صافکار مورد اعتماد خود، آن را صاف و یک­دست کند. اگر خط­‌و­‌خش‌­ها و زدگی­ها را می‌­توان بدون رنگ­‌آمیزی اصلاح نمود، بهترین کار این است که ماشین را بدون رنگ شدن نگه داشت و اگر با مشورت صافکار نیاز به رنگ شدن داشت، سعی کند با ترمیم رنگ و روش‌­هایی مانند لیسه­‌گیری یا قلم‌گیری آن­ها را اصلاح کند ولی در نهایت اگر نیاز به رنگ شدن هست، باید این کار را انجام دهد و به بهانه فروش ماشین بی­‌رنگ، از رنگ کردن بدنه در مواقعی که لازم است، اجتناب نشود زیرا با بررسی­‌هایی که توسط کارشناس اتومبیل خریدار انجام می‌­شود، پنل­‌هایی از بدنه که نیاز به رنگ شدن دارند، مشخص خواهد شد و همان­‌طور که در بالا اشاره کردیم، این وضعیت بر روی قیمت خودرو تأثیر منفی بیشتری داشته و باعث می­‌شود دست خریدار در تخفیف گرفتن از فروشنده بازتر باشد. به عنوان مثال فرض کنید رنگ یکی از گلگیرهای خودرو به دلیل تصادف یا برخورد با در، ستون یا دیوار، دچار آسیب شده به طوری که در بدنه به چشم می آید اما شاید بتوان آن را با صافکاری یا ترمیم رنگ مختصر برطرف نمود. حال هنگام فروش خودرو اگر فروشنده آن را اصلاح نکند و چنین عنوان کند که خودرو بی‌­رنگ است، خریدار نیز ممکن است ادعا کند که این بخش نیاز به رنگ شدن دارد و بخواهد علاوه بر کاهش قیمت بابت رنگ شدگی، هزینه‌­های جانبی آن مانند دستمزد نقاش یا اتلاف وقت خودش را نیز به پای فروشنده حساب کند و تخفیف قابل توجهی درخواست کند، در حالی که فروشنده می­‌توانست با هزینه‌­های بسیار کمتر، ظاهر خودرو را بدون ایراد نشان دهد و افت قیمت بسیار کمتری را بابت ترمیم رنگ تحمل کند.

اقدام بعدی اصلاح مواردی است در معرض برخورد زیاد هستند و شاید خیلی مهم به نظر نیایند ولی به چشم خریدار خواهند آمد، مانند چراغ‌­ها، سپرها و آینه­‌ها. اگر این موارد دچار آسیب شده‌­اند و با ترمیم قابل اصلاح هستند، فروشنده باید آن­ها را برطرف کند و اگر لازم باشد، باید اقدام به تعویض آن­ها کند. از جمله این موارد می­‌توان به شکستگی یا کم­رنگ شدن قاب پلاستیکی چراغ، سوختن لامپ چراغ، دفرمگی یا ریختن رنگ سپرهای پلاستیکی بر اثر ضربه و شکستن آینه­‌های جانبی یا پایه آن اشاره کرد.

در آخر اگر رنگ بدنه جلوه روزهای اول را ندارد و به دلایلی از جمله نور آفتاب، گرد و خاک محیط، شَته درخت یا هر عامل آلوده کننده دیگر کِدر یا به اصطلاح «زِبر» شده است، بهتر است با کمک یک شرکت خدمات خودرو، با استفاده از سمباده، پولیش و واکس­های مخصوص، رنگ بدنه خودرو را براق و شفاف کرد.

توجه: بهترین کار این است که تنها از صافکار و نقاش مورد اعتماد خود مشورت گرفت تا منافع فروشنده فدای منافع افراد سودجو نشود. همچنین پیشنهاد می‌­کنیم در مورد انواع آسیب­‌های بدنه و آشنایی با روش‌­های برطرف کردن آن­ها مقاله کارشناسی رنگ و بدنه را نیز مطالعه نمایید.  

 

قدم دوم، اصلاح و تمیز کردن فضاهای داخلی

به طور معمول هر خریداری پس از دیدن بدنه و نمای ظاهری خودرو، به بررسی فضاهای داخلی خودرو می­‌پردازند که منظور ما در این­جا سه بخش اصلی «داخل کابین»، «محفظه موتور» و «محفظه صندوق عقب» است. در ادامه توصیه­‌هایی در مورد آماده کردن این موارد ارائه می­‌کنیم.

 

اقدامات داخل کابین 

  • مصرف­‌کننده باید داخل کابین خودرو را با استفاده از جاروبرقی، دستمال و مایع گردگیر و واکس نگهدارنده و به طور مرتب تمیز نگه دارد. برای این کار می­توان از خدمات کارواش هم استفاده کرد، اما اگر به مدت طولانی از نگهداری آن غافل شود، هنگام فروش خودرو با یک تمیز کردن ساده مشکل حل نمی­‌شود و باید از روش­‌های دیگر استفاده کرد. این روش­‌ها بیشتر به نام «صفرشویی» شناخته می­‌شوند که با دقت بالا تمام بخش­‌های داخل کابین تمیز شده و کاستی­‌ها تا حد ممکن اصلاح می­‌شوند. به عنوان مثال موکت­‌های کف و سقف شسته و خشک می­‌شوند. ستون­ها، قاب­‌ها و تمام پوشش‌­های پلاستیکی با مواد مخصوص تمیز می­‌شوند و تا جایی که امکان دارد، داخل محفظه کابین خودرو شبیه خودروی صفر کیلومتر می­‌شود. البته انجام این موارد هزینه­‌های خاص خودش را دارد که توصیه می­‌کنیم از انجام آن چشم‌­پوشی نشود زیرا همه این هزینه­‌ها در قیمت فروش خودرو جبران خواهند شد.

  • وضعیت صندلی­ها باید بررسی شوند. اگر جایی زدگی یا پارگی مشاهده شد که قابل اصلاح است، بهتر است برطرف شود.

  • سطوحی که بیشتر به چشم راننده و سرنشین جلو می­آیند مانند داشبورد جلو، دسته دنده، کنسول وسط و رودری­ها، باید تمیز شوند و جهت نگهداری آن­ها بهتر است هر چند وقت یکبار از واکس‌­های مخصوص جهت رفع آلودگی و ایجاد لایه محافظ استفاده کرد تا استهلاک کمتری پیدا کرده و تَرَک نخورند که البته باعث درخشندگی بیشتر و زیباتر شدن نیز خواهد شد.

  • موضوع بسیار مهم دیگر، بوی داخل کابین است زیرا در نظر اولیه خریدار بسیار تأثیرگذار است. لازم نیست داخل ماشین حتماً بوی خوب بدهد که اگر باشد بد نیست ولی تأکید ما این است که هیچ­وقت نباید بوی نامطبوع به مشام برسد. از مهم­ترین دلایلی که باعث می­شوند داخل کابین بوی نامطبوع بگیرد می­توان موارد زیر را نام برد:

  1. استعمال دخانیات و سیگار داخل خودرو

  2. ریختن مایعات بر روی صندلی­ها و موکت کف و یا وجود رطوبت داخل کابین به مدت طولانی

  3. ماندن ته مانده مواد غذایی در گوشه و کنار داخل کابین و فساد آن­ها

همان­‌طور که اشاره شد، بوی بد داخل کابین نظر بدی در ذهن خریدار دارد و جهت رفع آن پیشنهاد می­شود ابتدا منشأ آن حذف شده و سپس از بوگیرهای معطّر که در فروشگاه­‌های لوازم یدکی و اسپرت خودرو وجود دارند استفاده شود تا به مرور زمان هوای داخل کابین عوض شده و بوی نامطبوع از در و دیوار برود.

 

اقدامات محفظه صندوق عقب

قبل از اقدام برای فروش، باید همه لوازم اضافی از داخل صندوق عقب خارج شوند و همیشه موکت کف صندوق، تمیز نگه داشته شود. به دلیل این که ممکن است در محفظه صندوق عقب لوازم اضافی، ابزارهای تعمیر، لوازم یدکی یا مایعات مورد نیاز نگهداری شود، موکت کف صندوق بسیار مستعد کثیف شدن است و اگر لکّه دار، خیس یا گل گرفته به نظر بیاید، حکایت از این دارند که فروشنده در نگهداری از خودرو وسواس لازم را به خرج نداده و باعث می­‌شود خریدار در مورد وضعیت سلامت فنی خودرو نیز حساسیت بیشتری به خرج دهد و در واقع یک امتیاز منفی برای خودرو محسوب می­‌شود. پس توصیه ما این است که نظافت صندوق به مانند نظافت داخل کابین دارای اهمیت است و برای حفظ آن می­‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  1. لوازمی که همیشه در صندوق عقب نگهداری می­‌شوند بهتر است علاوه بر این­که جای مشخصی داشته باشند، در محفظه مخصوص به خود یا پوشش مناسب قرار گیرند که علاوه بر دسترسی ساده‌­تر، باعث بهم­‌ریختگی و کثیفی موکت کف نشوند.

  2. تا حد ممکن از نگهداری موادی که بوی تند از خود منتشر می­‌کنند در داخل محفظه کف صندوق اجتناب شود.

  3. اگر مایعات غیر قابل اشتعال در صندوق عقب حمل می­‌شود، در ظرف محکم و در بسته باشد. حمل مایعات قابل اشتعال در خودرو به هیچ وجه مجاز نیست.

  4. لوازم یدکی و ابزارهایی که کاربرد زیادتری دارند مانند شمع و پلاتین، تسمه­‌ها، انواع آچارها و .... در جعبه­‌ابزار مخصوص نگهداری شوند.

  5. دستمال­‌هایی که برای نظافت مورد استفاده قرار می­‌گیرند، حتماً در کیسه پلاستیکی در بسته قرار داده شوند.

  6. هیچ وسیله‌­ای قبل از تمیز شدن و برطرف کردن گرد و غبار در صندوق عقب قرار داده نشود.

  7. وسایلی که ممکن است در حین حرکت از جای خود حرکت کرده و به محفظه صندوق آسیب وارد کنند، باید قبل از حرکت خودرو در جای خود محکم شوند.

  8. وسایلی که لبه­‌های تیز دارند باید قبل از قرار گرفتن بر روی موکت کف صندوق با پارچه تمیز یا کیسه­‌های پلاستیکی ضخیم پوشانده شوند.

در نهایت باید گفت حفظ و نگهداری محفظه صندوق عقب اهمیت زیادی دارد و بهتر است به چشم صندلی خودرو به آن نگریسته شود.

 

اقدامات محفظه موتور

موضوع شستن محفظه موتور و ادوات داخل آن مانند یک تیغ دولبه است. به اعتقاد فروشنده تمیز بودن موتور باعث ایجاد نگرش خوبی در نظر خریدار خواهد شد اما باید گفت نیاز جدی به تمیز بودن داخل موتور نیست، زیرا از دید یک کارشناس خودرو که مهم­ترین اولویت وی تشخیص سلامت موتور است، ممکن است بررسی دستگاه‌­های مکانیکی و برقی داخل محفظه موتور با مشکل مواجه شود. موتوری که شسته نشده است، تمام مواردی که منجر به نَشت آب یا روغن می­‌شود را به خوبی نشان می­‌دهد. در واقع خودرویی که پس از چندین سال استفاده و کثیف شدن موتور هیچ­‌گونه نشتی نداشته باشد، می­‌تواند امتیاز خوبی از بخش کارشناسی فنی خودرو دریافت کند. حتی به جرأت می­‌توان گفت با بررسی نمونه­‌های کارشناسی خودرو در محل که تا کنون کارشناسان ما انجام داده اند، خودروهایی که موتور آن­ها بسیار تمیز شسته شده و به اصطلاح «بَرق می­زند»، بسیار مشکوک به عوارضی مانند نشت روغن موتور، نشت روغن هیدرولیک یا نشت آب رادیاتور هستند که با شست­‌و­‌شوی موتور، می‌­توان بخش قابل توجهی از آن­ها را از دید خریدار پنهان نمود.

شاید خریدار ترجیح بدهد موتور خودرو را خیلی تمیز ببیند، اما بهتر است برای نشان دادن سلامت موتور، از شست­و­شوی زیاد پرهیز شود. اگر کثیف شدن موتور آزار دهنده است، می­‌توان با استفاده از دستمال مرطوب و هنگامی که موتور خودرو خاموش و سرد است، سطوحی که بیشتر در معرض دید هستند را تمیز کرد.

همچنین بیان این مطلب ضروری است که شستن موتور در ضمن داشتن فایده­‌هایی مانند دفع گرمای بهتر، ممکن است معایب فنی هم ایجاد کند زیرا در مجموعه لوازم داخل محفظه موتور، لوازم برقی و انژکتوری حساس نیز وجود دارد و حسگرهای آن­ها ممکن است عایق خوبی برای آب نباشند و با ورود آب به داخل اتصالات آن­ها مشکلات مختلفی ایجاد شود.

اما نکته آخر این که شستن موتور در مواقعی که نیاز به تعمیر اساسی یا بخشی از آن روغن­‌ریزی شدید دارد ضروری است. پس تا هنگامی که با توصیه مکانیک اجباری به شستن موتور نباشد، بهترین کار این است که کثیفی موتور را به حال خود رها کرد.

 

قدم سوم، بررسی سلامت فنی و قطعات برقی

استفاده از خودرو این الزام را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که رسیدگی و مراقبت‌های خاصی را برای آن انجام دهد تا طول عمر ‏قطعات مکانیکی و برقی موتور افزایش پیدا کرده و هنگام فروش خودرو، شرایط بهتری برای معامله ایجاد شود. بسیاری از این رسیدگی‌ها ‏باید در زمان مناسب خود انجام شوند تا از بروز هزینه‌های سنگین اجتناب شود که از مهم‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر ‏اشاره کرد:‏

  • ‏بسیار مشاهده شده است که به دلیل تعویض دیر هنگام روغن موتور و یا استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت و غیر استاندارد، ‏مشکلات مهمی برای قطعات اصلی موتور ایجاد شده و نیاز به تعمیر اساسی بوجود آمده است. ‏

  • ‏عدم رسیدگی به موقع به سیستم تعلیق خودرو به دلیل ضعف جلوبندی و ایراداتی که در سایر قطعات پلاستیکی و اتصالات ‏مربوط به آن بوجود می‌آید، می‌تواند در سرعت‌های بالا باعث عدم فرمان‌پذیری مناسب خودرو و بروز سانحه رانندگی جدی ‏شود.‏

  • ‏بی‌توجهی به عمر مفید لاستیک‌های خودرو به شدت خطرساز است و ممکن است در هنگام حرکت خودرو لاستیک ترکیده و ‏باعث انحراف شدید و یا حتی واژگونی در سرعت‌های بالا شود.‏

  • ‏در اغلب خودروهای تولید داخل وسیله ای وجود دارد به نام تسمه تایم یا تایمینگ ‏‎(Vehicle Timing Belt)‎‏ که زمان‌بندی ‏سوپاپ‌های موتور احتراق داخلی را کنترل می‌کند. این تسمه باید حداقل بعد از کارکرد هر 60 هزار کیلومتر تعویض شود و در ‏صورتی که به موقع انجام نشده و تسمه تایم هنگام حرکت خودرو پاره شود، آسیب‌های جدی به قطعات اصلی موتور وارد می-‏شود.‏

  • ‏وجود مشکل در امکانات ایمنی بیرونی مانند برف‌پاک‌کن و چراغ‌ها، به خصوص هنگام رانندگی در شب یا هوای مه‌آلود، بارانی ‏یا برفی می‌تواند خطرآفرین شود.‏

  • به طور حتم این لیست شامل موارد بسیار زیادی است و ما در این‌جا مهم‌ترین آن‌ها را بیان کردیم. اگر مصرف‌کننده به تازگی خودرو را ‏خریداری نموده و یا با سرویس‌های تعمیر و نگهداری از خودرو آشنایی کافی ندارد، بهترین کار مطالعه دفترچه راهنمای خودرو است که ‏در آن تمام سرویس‌های مهم نگهداری خودرو نوشته شده است. این دفترچه در هنگام تحویل خودرو به خریدار داده می‌شود و اگر هم در ‏دسترس نیست، می‌توان با جست‌وجو در اینترنت و یافتن منبعی معتبر، آن را به دست آورد و همچنین می‌توان آن‌ها را از یک مکانیک ‏باتجرجه و مورد اعتماد پرسید. ‏

پس از خرید خودروی کارکرده، به دو دلیل بهترین اقدام فنی این است که تسمه تایم ماشین را تعویض کنید. اول این ‏که ممکن است کارکرد خودرو دستکاری و زمان تعویض تسمه نزدیک شده باشد اما کیلومترشمار خودرو این را نشان ‏ندهد. دوم این که در شهرهای شلوغ، خودروها زمان زیادی را در ترافیک می‌مانند و بدون افزایش عدد کارکرد و تنها ‏به دلیل روشن بودن موتور، از عمر تسمه تایم کاسته می‌شود. پس شاید عدد کارکرد معیار دقیقی برای زمان تعویض ‏تسمه نباشد.‏

مواردی که در بالا بیان شد مربوط به نگهداری بهینه از خودرو است. اما برویم سراغ بررسی مواردی که لازم است فروشنده در زمان ‏فروش خودرو به آن‌ها توجه کند تا خودرو از نظر فنی هم به شرایط مطلوب معامله نزدیک شود. لیست زیر مهم‌ترین مواردی است که ‏خودرو را از نظر فنی به حد مطلوب فروش نزدیک می‌کند:

  • اگر روغن موتور به تازگی تعویض نشده است و زمان تعویض آن فرا رسیده است، قبل از اقدام به فروش خودرو این کار انجام ‏شود زیرا ممکن است در بازدید کارشناس خریدار، بخار روغن زیادی دیده شود و فرسودگی موتور بیشتر به چشم بیاید. البته ‏منظور این نیست که جهت مخفی کردن کمپرس موتور و دود اضافی اگزوز از روغن‌های سنگین با گران‌روی بالا استفاده شود ‏زیرا تقلب در معامله خواهد بود.  ‏

  • فروشنده به تنهایی در یک محیط خلوت و بسیار ساکت با سرعت آرام و دور موتور پایین رانندگی کند و تمام سر و صداهای ‏اضافی ماشین را مورد توجه قرار دهد. اگر متوجه صدای اضافی از بابت مسائل فنی شد که قابل برطرف شدن هستند، به طور ‏حتمی برای رفع آن‌ها اقدام کند. به عنوان مثال ممکن است لوازمی از جلوبندی یا فنربندی به صدا افتاده باشند یا در اگزوز ‏نَشتی کوچکی ایجاد شده که تولید صدای اضافی می‌کند. حال این عیب شاید با یک جوشکاری ساده برطرف شود یا این که ‏ممکن است نیاز به تعویض قطعه‌ای از لوازم اگزوز باشد. ‏

  • بهتر است فروشنده تمام لوازم مصرفی که از عمر آن‌ها مدت زیادی باقی نمانده است را تعویض کند. این کار علاوه بر این که ‏باعث می‌شود خودرو در نظر خریدار سالم‌تر به نظر بیاید، خطر بروز حادثه بر اثر عدم تعویض به هنگام آن‌ها را برطرف می‌کند. ‏فرض کنید فروشنده می‌داند که لنت ترمز چرخ‌های جلو نیاز به تعویض دارند. در این حالت بهتر است خودش اقدام به ‏تعویض آن‌ها کند تا این حالت که به خریدار بگوید لنت ترمزها نیاز به تعویض دارند، زیرا خریدار به سلامت خودرو بیشتر ‏اطمینان می‌کند و همچنین خطر بروز سانحه به دلیل فراموشی در تعویض آن‌ها متوجه وی نخواهد شد. این موارد اغلب شامل ‏لنت ترمزها، دیسک و صفحه، لاستیک‌ها و ضعف سیستم تعلیق (جلوبندی، زیربندی و فنربندی) می‌شود. ‏

  • اگر حس می‌کنید که خودرو شتاب روزهای اول را ندارد، بهتر است نزد یک مکانیک کاربلد اقدام به انجام تست دیاگ کنید تا ‏علت آن مشخص شود. ممکن است ضعف سیستم روغن‌رسانی، بهم خوردن تنظیم سوپاپ‌ها و میل بادامک یا هر علت دیگری ‏باعث کم شدن توان موتور شده باشد و با اقدامات نه چندان دشواری مانند تمیز کردن محفظه روغن، تمیز کردن شمع، تنظیم ‏دلکو، تعویض سنسور اکسیژن یا فیلرگیری بتوان موتور را سرحال کرد.‏

  • اگر فروشنده دفترچه‌ای از اقداماتی که برای خودرو انجام داده است را تهیه کرده که به شدت توصیه به انجام چنین کاری ‏داریم، بهتر است آن را هنگام فروش خودرو به خریدار نشان داده تا خیال وی را بابت انجام سرویس‌های دوره‌ای به هنگام و ‏تعویض لوازم مصرفی راحت کند. البته اگر تا الان چنین کاری انجام نشده بهتر است از این به بعد عدد کارکرد خودرو در ‏هنگام تعویض روغن، تعویض تسمه تایم و یا تعویض لاستیک‌ها یادداشت شود تا خود فروشنده نیز بهتر بتواند انجام اقدامات ‏مورد نیاز را کنترل کند. ‏

در صورتی که موارد مهم حفظ و نگهداری که در بالا بیان شد و همچنین سرویس‌های دوره‌ای که در کارکردهای مشخص باید انجام شوند ‏به میزان کافی یا در زمان مناسب انجام نشده باشند، خریدار باید در آینده متحمل هزینه‌هایی شود که به طور طبیعی باید در زمان فروش ‏خودرو با توافق فروشنده و خریدار از قیمت خودرو کسر شوند. به عنوان مثال اگر زمان تعویض تسمه تایم رسیده است یا مدت زمان ‏زیادی است که جلوبندی خودرو بازدید نشده است، فروشنده باید این موضوع را به خریدار اطلاع دهد و امتیازی برای خریدار منظور ‏شود یا به صورت توافقی تخفیفی در قیمت لحاظ شود تا خریدار هم با اطلاع از شرایط فنی خودرو و با رضایت کامل معامله کند. ‏

خریدار باید این نکته را در نظر داشته باشد که با خرید یک خودروی دست دوم، نباید انتظار استفاده از یک وسیله بدون ‏خرج و دردسر را داشته باشد اما اگر فروشنده معایب فنی را تا حد ممکن برطرف کرده باشد یا صادقانه موارد باقیمانده ‏را به خریدار بگوید و هزینه انجام آن‌ها را هم در قیمت خودرو لحاظ کند، هم معامله خوبی انجام شده و وجدان فروشنده ‏آسوده خواهد بود و هم این که خطر بروز حادثه برای خریدار از بابت معایب خودرو به حداقل خواهد رسید.‏

نکته: ممکن است خودرو عیبی داشته باشد که مالک بدون ایجاد خطر و بدون برطرف کردن آن بتواند از خودرو استفاده کند و به اصطلاح ‏‏«قِلِق آن را بداند». به تأکید توصیه می‌شود که فروشنده قبل از فروش خودرو این موارد را اصلاح کند زیرا حتی با بیان این موارد به ‏خریدار نیز نمی‌توان از بابت خطر آن‌ها مطمئن شد و خریدار ممکن است به علت سرگرم شدن به سایر موارد حقوقی معامله آن را فراموش ‏کرده و از این بابت دچار حادثه یا زیان شود. ‏

برای جمع‌بندی باید گفت که فروشنده باید تا حد ممکن تمام ایرادات مکانیکی و برقی ماشین را با کمک یک مکانیک یا کارشناس خودرو ‏مطمئن و باتجربه برطرف کند. همچنین در متن آگهی فروش نیاز به بیان مواردی که به علت کمبود زمان یا منابع مالی برطرف نشده‌اند ‏نیست ولی لازم است قبل از امضای هرگونه توافقنامه‌ای این موارد به اطلاع خریدار رسیده باشند. ‏

پس از انجام اقداماتی که در بالا بیان شد، خودرو برای فروش آماده شده است و اکنون لازم است تا مدارک آن نیز برای انتقال مالکیت به ‏خریدار، موجود و آماده باشند.‏

 

چند توصیه مهم

  1. در هنگام فروش خودروی دست‌دوم این تصور که هزینه‌های رفع ایراد بدنه یا تعویض لوازم استهلاک‌پذیر هزینه اضافی است و می توان آن را به عهده ‏مالک بعدی گذاشت، ایده بسیار بدی است. یک خودروی تمیز و آماده سوار شدن، علاوه بر این که سریع‌تر به فروش می رسد، با قیمت فروش بالاتر خود ‏هزینه‌هایی که فروشنده برای آن انجام داده است را جبران می‌کند.‏‎ ‎

  2. بسیاری از فروشندگان در شمارش تعداد کیسه‌های هوا (ایربگ) ماشین خود مرتکب خطا می‌شوند. ایربگ‌های پرده‌ای که از هر طرف بر روی هر سه ستون ‏داخلی نصب می‌شود، سه ایربگ نیست و در واقع یک ایربگ است. به همین دلیل ما به اشتباه خودرویی که دارای شش ایربگ است را به نام ده ایربگ ‏می‌شناسیم.‏

  3. اگر خریدار به همراه یک کارشناس برای بازدید خودرو آمده است، بهتر است فروشنده از ارائه توضیحات اضافی پرهیز کند و بررسی را به عهده ‏کارشناس بگذارد زیرا چنین جلوه می‌کند که فروشنده قصد دارد تا حواس کارشناس را از موضوع مهمی منحرف کند.‏‎

  4. دستگاه‌های تشخیص رنگ که کارشناس خودرو در محل استفاده می‌کند، انواع مختلفی مانند مَگنِتی (آهن‌ربایی) یا دیجیتالی دارد و استفاده از آن‌ها به ‏روش صحیح، به رنگ خودرو آسیب وارد نمی‌کند. پس حساسیت بی‌دلیل فروشنده، در نظر خریدار اثر منفی دارد. ‏

  5. قبل از درج آگهی فروش، مدارک ماشین را تکمیل کرده و در یک کیف دستی به صورت یکجا نگهداری کنید. این مدارک شامل برگ سبز خودرو (سند)، ‏برگه کارخانه، سند قطعی (در صورت وجود که به آن بُنچاق نیز می‌گویند)، بیمه نامه، برگه تسویه عوارض سالیانه، کارت خودرو، برگه معاینه فنی (برای ‏خودروهای با عمر بالاتر از 5 سال)، کارت سوخت، سویچ یا ریموت یدک و برگه تسویه خلافی به روز است. ‏

  6. قبل از اقدام به فروش خودرویی که موتور و گیربکس آن در وضعیت مطلوب نیست و نشانه های خرابی دارد، تعمیرات لازم را انجام دهید زیرا در غیر ‏این صورت دست خریدار را برای این که به اصطلاح «تو سر مال بزند» و مبلغی بیش از هزینه تعمیرات لازم تخفیف بگیرد باز گذاشته‌اید.‏

  7. قبل از درج آگهی فروش خودرو، به تنهایی در یک محیط خلوت و بسیار ساکت با سرعت آرام و دور موتور پایین رانندگی کرده و به تمام سر و صداهای ‏اضافی ماشین گوش دهید. اگر متوجه صدای اضافی شدید که قابل برطرف شدن است، آن را رفع کنید. به عنوان مثال ممکن است لوازمی از جلوبندی یا ‏فنربندی به صدا افتاده باشند یا در مسیر اگزوز نَشتی کوچکی ایجاد شده که تولید صدای اضافی می‌کند. حال این عیب شاید با یک جوشکاری ساده ‏برطرف شود یا این که ممکن است نیاز به تعویض قطعه‌ای از لوازم اگزوز باشد. ‏

  8. اگر داخل خودرو به مقدار زیاد سیگار استعمال شده است، برای رفع بوی نامطبوع آن از خوشبو کننده‌های مخصوص اتومبیل با رایحه آلبالو، ‏تمشک یا قهوه استفاده کنید. ‏

  9. جهت اجتناب از پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی اضافی، وضعیت بدنه، وضعیت موتور و گیربکس، کارکرد، لوازم اضافی و قیمت خودرو را در آگهی فروش ‏با ذکر جزئیات اما با عبارات مختصر درج کنید. به علاوه این که چند تصویر از خودرو را نیز به آن اضافه نمایید. ماشین را تمیز بشویید. سپس در هنگام ‏روز آن را به محیطی باز و سایه روشن برده و از زوایای روبرو، کنار، پشت، گوشه های جلو و عقب، موتور، محفظه صندوق عقب و از داخل کابین بخش ‏داشبورد جلو و صندلی های عقب چند تصویر با کیفیت تهیه کنید. همچنین بهتر است مکان بازدید و زمان مناسب تماس خریداران را نیز در آگهی درج ‏کنید. ‏

  10. در فرآیند فروش خودرو ممکن است فروشنده با وجود رعایت تمام مسائل و نکته‌های فروش، باز هم نتواند به راحتی خودرو خود را بفروشد یا برای ‏فروش به قیمت مناسب با مشکل مواجه شود مانند وقتی که خودرو در بازار خریداران کمی دارد، یا طیف خاصی از افراد تمایل به سوار شدن آن دارند یا ‏خودرو در شرایطی از سلامت بدنه قرار دارد که در بازار به اصطلاح «مشتری پسند» نیست. به عنوان مثال خودرو تصادف شدیدی داشته که موجب ‏واژگونی آن شده و یا اغلب پنل‌های بدنه رنگ‌شدگی داشته یا تعویض شده است. در این وضعیت دو راهکار مفید وجود دارد که به کمک فروشنده می‌‏آیند: «معاوضه خودرو» و «فروش اقساطی».‏‎ ‎