جستجو میان مقالات اتولتو

انواع روشهای فروش خودرو و چالش های آن

چهار موضوع مهم که اگر آنها را نمی دانید هیچ وقت ماشین تان را نفروشید. خودم ماشین را برای فروش آگهی کنم یا آن را به افراد یا شرکتهای دیگر بسپارم؟ هر کدام چه مزایا و چالش هایی دارد؟

در این مقاله:


تاریخ ویرایش: 6 مرداد 1401
با در نظر گرفتن نوسان قیمت خودرو در بازار خرید و فروش و هزینه های بالای نقل و انتقال، لازم است تا قبل از اقدام به فروش خودرو، از تصمیم خود در مورد این که ماشینم را بفروشم یا نه، مطمئن شویم. اگر تصمیم ما برای فروش خودرو قطعی شد، اولین موضوع مهم این است که بدانیم فروش یک خودرو و به خصوص خودروی کارکرده، چه مشکلات و چالش هایی را پیش روی شما می گذارد و باید به چه چیزهایی را بدانید تا در معامله ضرر نکنید یا به دردسر نیفتید. در مجموع می توان گفت در هنگام فروش خودرو، شما با چهار چالش اصلی به شرح زیر روبرو خواهید بود.

  1. آگاهی از وضعیت سلامت خودرو

  2. قیمت گذاری خودرو

  3. شیوه صحیح بازاریابی و معرفی خودرو

  4. نکته ها و مسائل فنی و حقوقی فروش خودرو

در ابتدای این مقاله، این چهار چالش مهم را به طور مختصر بیان کرده و سپس در ادامه، اهمیت هر کدام را در روش های مختلف فروش بررسی خواهیم کرد.

 

چالش اول: آگاهی از وضعیت سلامت خودرو
اول این که مالک خودرو باید وضعیت سلامت و نقاط ضعف فنی آن را به خوبی بداند و وقت و تمرکز کافی جهت آماده سازی خودرو برای فروش را داشته باشد. این موضوع شامل رفع کاستی های ظاهری بدنه، انجام تعمیرات فنی و تمیز کردن پوسته خارجی، محفظه صندوق عقب و محفظه داخل کابین می شود. به طور معمول اگر فروشنده اولین مالک خودرو باشد، از وضعیت آن به خوبی آگاه است و بهانه زیادی برای پنهان کاری باقی نمی ماند؛ اما اگر مالک خودرویی هستید که در گذشته در اختیار فرد دیگری بوده است، بهتر است قبل از اقدام به فروش خودرو به هر روش، آن را نزد مکانیک مورد اعتماد خود یا یک کارشناس خودرو باتجربه ببرید و از ایرادات فنی خودرو مطلع شده و آن ها را رفع نمایید زیرا خرید یک خودروی کارکرده معیوب، اغلب افت قیمتی بیش از هزینه رفع آن به فروشنده تحمیل خواهد کرد و باعث می شود قدرت خریدار در چانه زنی بالاتر برود. به عنوان مثال فرض کنید جلوبندی خودروی شما نیاز به بازدید و سرویس دوره ای دارد و با هزینه ای در حدود دو تا دو میلیون و پانصد هزار تومان به وضع مطلوب می رسد، اما اگر این ضعف را برطرف نکنید، مجبور خواهید بود به عنوان مثال چهار میلیون تومان و به میزان حداکثر مبلغ مورد نیاز برای تعمیر آن از قیمت خودرو کسر نمایید زیرا هزینه های تعمیر خودرو را نمی توان با دقت بالا مشخص کرد و به اصطلاح «تو دِل کار هزینه ها معلوم میشه». در نتیجه علاوه بر ضرر مالی، دست خریدار را در سایر مسائل مانند شرایط پرداخت وجه یا زمان انتقال مالکیت بازتر می گذارید.

 

چالش دوم: تعیین قیمت خودرو
قیمت اغلب خودروهای کارکرده که تعداد زیادی از آن­ها در بازار مورد داد و ستد قرار می­‌گیرد را می­‌توان از طریق قیمت مدل­‌های صفر یا بالاترین مدل موجود در بازار به روش «محاسبه افت قیمت» بدست آورد. در این روش به ازای هر سال کارکرد متعارف خودرو و بسته به تعداد و مطلوبیت خودرو در بازار، رنگ­‌شدگی یا تعویض قطعات بدنه، کارکرد بیشتر از حد معمول، هزینه­‌های مورد نیاز برای تعمیرات فنی و هزینه لوازم مورد نیاز، درصدی از قیمت کسر می‌شود. موارد دیگری مانند کارکرد خارج از عُرف و نحوه نگهداری از خودرو نیز در قیمت دخیل‌اند که ما در مقاله تعیین قیمت خودروی کارکرده، این موارد را به تفصیل بررسی کرده‌ایم.

البته بهترین و رایج‌ترین روش تعیین قیمت، مراجعه به آگهی‌های مشابه در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های شناخته شده و بزرگ نیازمندی ها است زیرا مواردی که در بالا بیان شد، به طور ضمنی و ناخودآگاه در قیمت های معامله شده در بازار خود را نشان می دهد، اما به یاد داشته باشید که قیمت های آگهی شده برای فروش به دلیل علاقه ما به چانه زنی، با قیمت واقعی معامله متفاوت است که امیدواریم روزی اصلاح شود. روش دیگر پرس و جو از افرادی است که در زمینه خرید و فروش خودرو تجربه بیشتری دارند. همچنین می توان از اپلیکیشن ها و نرم افزارهایی که برای این منظور طراحی شده اند استفاده کرد اما این نکته را به یاد داشته باشید که این نرم افزارها به دلیل این که همه فاکتورهای دخیل در قیمت گذاری یک خودروی کارکرده را لحاظ نمی کنند و از الگوریتم مشابهی برای تعیین افت قیمت استفاده می کنند، نمی توانند قیمت دقیقی برای معامله ارائه کنند و بیشترین کاربرد آن ها تعیین محدوده قیمت است. یکی از این شرکت هایی که محدوده قیمت مناسبی ارائه می کند، همراه مکانیک است.   

 
چالش سوم: شیوه صحیح بازاریابی و معرفی خودرو
سوم این که فروشنده باید از شیوه صحیح بازاریابی و معرفی خودرو مطلع باشد و مهارت مذاکره و همراهی با خریدار جهت به سرانجام رسانده معامله را در حد نیاز داشته باشد؛ زیرا بخش بسیار مهمی در پیشبرد فروش است، بخش اول این چالش مربوط به شیوه صحیح معرفی خودرو و درج آگهی برای فروش است که مطالعه مقاله تشخیص خودروی مناسب از طریق آگهی خالی از لطف نیست. بخش مهم دیگر این است که فروشنده به روش درستی با خریدار صحبت کند و بتواند در ارتباط های اولیه، اطلاعاتی درستی از خودرو خود شامل مزایا و نقاط ضعف را بیان کند.

در موارد بسیاری دیده شده که فروشنده به دلیل بی حوصلگی و وقت کافی نداشتن و کم تجربگی در نحوه صحبت با خریدار، نمی تواند خودروی خود را که در شرایط مطلوبی هم قرار دارد به فروش برساند. یا حتی فروشنده باتجربه و باحوصله، می تواند ضمن مذاکره با خریدار و ارائه تخفیف مناسب، در مورد معایب خودرو با خریدار به توافق رسیده و خودرو را به فروش برساند.

همچنین در برخورد اولیه با خریدار باید به نکات مهمی توجه کنیم و متوجه می شویم که قصد واقعی وی از تماس با شما چیست. آیا یک خریدار واقعی است؟ تنها برای آگاهی از شرایط فروش خودرو تماس گرفته و یا یک شیاد و متقلب است و قصد اخاذی از شما را دارد؟ فهم این مطلب به تبحر و هوشیاری بالایی نیاز دارد.

 

چالش چهارم: مسائل فنی و حقوقی فروش خودرو
موضوع بسیار مهم آخر این است که فروشنده به تمام نکته ها و مسائل فنی و حقوقی فروش خودرو آگاه باشد و شیوه تنظیم درست و اصولی مدارک مانند قولنامه را بداند. فروش خودرو تنها یافتن مشتری نیست و تنظیم درست اسناد و مدارک، شیوه انتقال وجه و تحویل خودرو، تعویض پلاک، سند زدن و سایر موضوعات آن، حتی می توان گفت از تمام مراحل قبلی مهم تر است و اگر در این موارد کوتاهی و غفلتی صورت گیرد، مشکلات بسیار مهمی به وجود می آید و در مواردی دیده شده که فردی در یک معامله فروش خودرو ساده، چندین ماه زمان را در دادگاه برای گرفتن حق خود از دست داده و اگر قیمت ها در بازار رشد هم کرده باشد، از خرید خودروی جدید باز مانده است.

پس اگر خودتان تجربه تنظیم اسناد و مدارک معامله مانند قولنامه را ندارید، به تأکید توصیه می کنیم از افراد متخصص کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر قرار است به خریدار وکالت داده شود، وکالت تعویض پلاک داده شود یا وکالت تام. زمان آن چقدر باشد؟ آیا برای شروط ضمن عقد خسارت تعیین شود؟ چه روزی در دفترخانه برای تنظیم اسناد حاضر شویم؟ مبلغ معامله را چگونه جابجا کنیم و مبلغ بیعانه چقدر باشد؟ ایا خودرو تا روز آخر معامله در اختیار خودمان باشد یا به خریدار تحویل دهیم یا به پارکینگ های عمومی منتقل شود؟

اهمیت این موضوع را با ذکر مثالی بیان می کنیم. فرض کنید برای فروش خودروی خود با خریداری به توافق رسیده اید که روز سه شنبه در فلان دفترخانه حاضر شده و خودرو را به نام وی بزنید و این مطلب را در قولنامه مابین خود نیز قید نموده اید و بابت عدم حضور هریک از طرفین، اجازه حق فسخ معامله و ادعای مبلغی به عنوان خسارت در بندهای قرارداد قید شده است. اما خریدار یک روز قبل یعنی دوشنبه با شما تماس می گیرد و به بهانه ای قرار را به روز چهارشنبه موکول می کند و شما بدون توجه به محتوای قولنامه خود، قرار را به عقب می اندازید؛ اما خریدار متقلب از حسن نیت شما سوء استفاده کرده و سه شنبه به دفترخانه رفته و برگه عدم حضور شما را از دفترخانه دریافت می کند. اکنون او می تواند ضمن اجازه فسخ قرارداد، از شما ادعای خسارت نیز بنماید. اما شیوه صحیح برخورد با این وضعیت این است که فروشنده از خریدار بخواهد که در همان روزی که قرار به عقب می افتد که در اینجا دوشنبه است، این مطلب را به صورت کتبی با امضای دو طرف معامله در انتهای مفاد قولنامه ذکر کنند تا احتمال وقوع چنین روش کلاهبرداری نیز از بین برود. در نتیجه پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای جامع اسناد معامله خودرو را از دست ندهید.

 

بررسی روش های فروش خودرو

تا اینجا در مورد پیش نیازهای فروش خودرو صحبت کردیم. اما موضوع اصلی این است که آن را به چه طریقی به فروش برسانیم. تا امروز چهار روش اصلی برای این منظور سراغ داریم.

  1. فروش شخصی خودرو

  2. سپردن خودرو به فرد مورد اعتماد

  3. امانت گذاشتن خودرو در نمایشگاه

  4. شرکت های واسطه خرید و فروش خودرو

در ادامه این مقاله، چهار چالشی که در بالا بیان کردیم را برای هر روش بررسی خواهیم کرد:

 

فروش شخصی خودرو
فروش شخصی خودرو توسط مالک، بهترین و ارزان ترین روش فروش خودروی کارکرده است. زیرا فروشنده و خریدار بابت این که از خدمات طرف سوم در معامله استفاده نمی کنند، هزینه های جانبی نیز نمی پردارند و به طور مستقیم با یکدیگر معامله می کنند. در این روش فروشنده به طور مستقیم اقدام به آگهی دادن کرده و همه اقدامات لازم تا انتهای فروش را نیز خود بر عهده می گیرد. فروش شخصی خودرو به روش های متعددی صورت می گیرد که علاوه بر چهار چالش اصلی که در بالا بیان شد، هر کدام چالش ها و مزایای خود را نیز دارد.

 

  1. نصب آگهی پشت شیشه ماشین. این روش که در آن اغلب به ذکر مدل، سال تولید، کارکرد، وضعیت سلامت در چند کلمه و شماره تماس فروشنده با فونت درشت در کاغذی که به پشت شیشه چسبانده شده بود بسنده می شد، در شهرهای بزرگ و پر جمعیت دیگر منسوخ شده است و تنها صاحبان نمایشگاههای فروش خودرو از آن برای جلب توجه مشتری در خیابان و محدوده نمایشگاه خود استفاده می کنند اما هنوز هم کارآیی خود را دارد و می توان به راحتی از آن استفده کرد. از مشکلات آن احتمال نیاز به ذکر جزئیات به دفعات زیاد به دلیل عدم امکان درج مشخصات کافی در آگهی است و مزیت آن کم هزینه بودن و عدم نیاز به تمدید آگهی به دفعات زیاد است و هنوز هم برای فروش بسیاری از خودروها کاربرد دارد.

  2. مراجعه مستقیم به بازارهای محلی. فروشنده خودرو را در روز معینی از هفته به بازارهای محلی که از قبل برای این منظور مشخص شده است می برد تا به صورت مستقیم خودرو را به خریدار عرضه نماید. از این نوع بازارها در شهر تهران در گذشته مرکز بیهقی بود که پس از تعطیلی، جای خود را به جمعه بازاری به نام مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر داد. مزیت این روش این است که خریدار به سرعت فروشنده را می یابد و سختی های قرار گذاشتن برای بازدید خودرو و سایر امور مربوط به انجام معامله مانند کارشناسی و تنظیم اسناد که احتمال به عقب افتادن معامله را بالا می برد، دیگر وجود ندارد. اما مشکل مهم آن نیز این است که باید یک روز تعطیل خود را با افراد زیادی سر و کار داشته باشید زیرا علاوه بر خریداران احتمالی، خودرو شما در معرض دید افراد دیگر هم قرار دارد که ممکن است از روی کنجکاوی بخواهند خودرو را بررسی کرده و وقت و انرژی زیادی از شما بگیرند، و بدتر از آن ممکن است اسیر افراد افراد سودجو و متقلب شده و دچار زیان و دردسرهای سختی شوید. ما در مقاله ترفندهای کلاهبرداران در خرید خودرو از شما، به موارد مهمی اشاره کرده ایم که با بسیاری از این تله ها آشنا شوید. در نتیجه با استفاده روزافزون از روش­های فروش اینترنتی مانند درج آگهی در وب­ سایت­ها و فضاهای مجازی، مراجعه فروشندگان به جمعه­ بازارها بیشتر محدود به موارد زیر شده است:

  • واسطه­ گران تمایل زیادی دارند که خودرو را به صورت حضوری به خریدار عرضه کنند تا فرصت­ های بازاریابی بهتر و بیشتری داشته باشند.

  • خودرو ایراد مهمی در بخش بدنه یا فنی دارد که توضیح آن از طریق آگهی و تماس تلفنی مشکل است.

  • خودرو شرایط خاصی دارد که مشتری آن در بازار کم است. به عنوان مثال بعضی از برندها خوش فروش نیستند یا این که کارکرد خودرو خیلی زیاد شده و فروش آن سخت شده باشد. بسیاری از خودروهای آفرود قدیمی نیز چنین وضعیتی دارند.

پس توصیه می­ کنیم اگر خودرو در بازار معاملات کارکرده به وفور وجود دارد و به راحتی خرید و فروش می­ شود و از زنگ خطرهای فروش خودرو در مراکز همگانی اطلاع ندارید، نیازی به مراجعه به این مراکز نیست و دو روشی که در ادامه به آن می­ پردازیم سودمندتر است.

3. اطلاع به نزدیکان. یکی از بهترین و کم دردسرترین روش­های فروش خودرو، اطلاع به خانواده، دوستان، همکاران، آشنایان، مکانیک و کارشناس مورد اعتماد است، زیرا خبر فروش خودرو شما بین گروهی از افراد که فروشنده یا یکی از افراد نزدیک به وی را می­ شناسند، به سرعت پخش می­ شود. البته چالش مهم این روش هم در این است که باید کوچک­ترین معایب خودرو که به نظر کم اهمیت جلوه می­ کنند نیز بیان شده و از ارائه تخفیف بیش از حد اجتناب کرد. در معامله با آشنایان، باید تعارف را کنار گذاشت و به تأکید توصیه می­ کنیم که قبل از انجام معامله، از خریدار بخواهید که خودرو را نزد کارشناس یا مکانیک مورد اعتماد خود ببرد و از سلامت آن در لحظه معامله مطمئن شود.

4. آگهی کردن خودرو در فضای مجازی. این روش شامل درج آگهی در وب سایت های اینترنتی نیازمندی ها، وب‌سایتهای تخصصی خدمات مرتبط با خودرو یا اپلیکیشن هایی مانند گروه‌های تلگرام، اینستاگرام یا واتسآپ می شود است که به راحتی می توان جزئیات بسیار مناسبی از وضعیت خودرو به همراه تعدادی تصویر را در معرض دید عموم قرار داد. از شناخته شده ترین این ابزارها می توان به وب سایت یا اپلیکیشن هایی مانند باما، دیوار یا شیپور اشاره کرد که می توان گفت که نسبت به سایر روش ها، کمترین چالش را داشته اما هنوز مسأله های خود را دارد مانند این که در تهیه متن و تصاویر آگهی باید نکته های مهمی در نظر گرفته شود و اگر خودرو ضعف مهمی داشته باشد، فروش آن به این روش اندکی مشکل است.

فروش شخصی خودرو بحث بسیار مفصلی است و اگر فروشنده بخواهد خودش خودرو را بفروشد و آن را به واسطه ها نسپرد، قبل از هر کاری، بهتر است اقداماتی انجام دهد تا خودرو بهتر، راحت تر و با قیمت مناسب به فروش برسد. برای این منظور، در مقاله راهنمای آماده کردن خودرو برای فروش، تمام نکته ها و اقدامات لازم را بررسی کرده ایم.

 

سپردن خودرو به فرد مورد اعتماد
اگر فروشنده احساس کند برای این که خودش خودرو را آگهی کرده و آن را بفروشد هنوز تجربه لازم را ندارد و یا این که نمی‌تواند زمان کافی به این کار اختصاص دهد، روش دوم این است که فرآیند آماده‌سازی، آگهی خودرو برای فروش و مذاکره با خریدار را به عهده شخص ثالث بگذارد و تنها جهت انتقال مالکیت خودرو به خریدار حاضر شود. اغلب در بین بستگان یا جمع دوستانه، فردی حضور دارد که به حرفه واسطه‌گری معاملات خودرو مشغول است یا تجربه خرید‌و‌فروش چندین خودرو را داشته و به اصطلاح «چَم و خَم کار را می‌داند» حتی اگر به عنوان مثال در یک اداره دولتی مشغول به کار باشد. اگر تجربه کافی در خرید‌و‌فروش خودرو ندارید، بهترین کار این است که از وی بخواهید فروش خودروی شما را بر عهده بگیرد.

مزیت این روش در این است که شما همه چالش‌های فروش خودرو را به عهده وی می‌گذارید و دیگر لازم نیست تا مرحله آخر یعنی مراجعه به مرکز تعویض پلاک یا دفترخانه، کاری انجام دهید و کارها را به فرد مورد اعتماد خود می‌سپارید. اما عیب این روش هم این است که برای انجام آمادگی‌های قبل از فروش مانند رفع آسیب‌های بدنه و برطرف کردن مشکلات فنی و همچنین هماهنگی بهتر با خریدار، بهتر است خودرو را نزد وی بگذارید؛ زیرا بسیاری از اوقات اگر فروشنده در برخورد اول با خریدار زمان قطعی بازدید خودرو را مشخص نکند، به دلایل مختلفی تنظیم قرار ملاقات با خریدار در آینده، با مشکل مواجه خواهد شد.

در خرید یا فروش خودرو با کمک افراد واسطه، اگر طرفین به صورت مستقیم با هم معامله کنند و از قیمت معامله و نرخ دستمزد واسطه که از قبل ‏مشخص شده اطلاع و رضایت داشته باشند، مطابق قانون این عمل واسطه نوعی دلالی محسوب شده و از بابت اعتبار شغلی و کسب دستمزد قانونی، تحت ‏حمایت قانون است. دلالی به این دلیل خیلی خوش‌نام نیست که واسطه به دستمزد خود قانع نبوده و سعی می کند از طریق رو‌به‌رو نکردن طرفین معامله و ‏عدم اطلاع خریدار از مبلغ پرداختی به فروشنده، منفعت بیشتری کسب کند. ‏

از دیگر معایب این روش این است که چون خریدار ابتدا با واسطه فروش خودرو ملاقات می کند، همچنان نسبت به معامله قدری بدبین است و ممکن است چند مشتری خوب را از دست بدهید و فرآیند فروش کمی طولانی تر شود اما به تجربه ثابت شده که مزایای استفاده از این روش، به معایب آن می چربد.

 

امانت گذاشتن خودرو در نمایشگاه
از دیگر روش‌های فروش خودرو که از قدیم بسیار رایج بوده است، سپردن خودرو نزد نمایشگاه های مجاز خرید و فروش خودرو است که در حال حاضر بیشتر برای خودروهای لوکس کاربرد دارد و عموم مردم کمتر از خدمات نمایشگاه فروش خودرو استفاده می کنند. به علاوه این که افراد اغلب تمایل دارند خودرو خود را نزد نمایشگاهی که با صاحب آن آشنایی دارند به امانت بگذارند و فروشنده ای که چنین رابطه ای ندارد، به طور معمول از این روش فروش دوری می‌کند.

مانند روش قبل یعنی سپردن خودرو به فرد مورد اعتماد، با به امانت گذاشتن خودروی خود نزد نمایشگاه، امتیازات خوبی نصیب‌تان خواهد شد مانند رهایی از دردسر آگهی کردن، پاسخ به تماس‌های تلفنی، قرار بازدید خودرو و همچنین تنظیم قولنامه با رعایت اصول حرفه ای. در واقع شما چالش سوم و چهارم یعنی بازاریابی و تعامل با خریدار و همچنین چالش تنظیم اسناد حقوقی را نخواهید داشت زیرا فروش خودرو در نمایشگاه به دلیل تجربه و تبحر بالای افراد فعال در این صنف، به راحتی و در زمان کمتری انجام می شود. اما در مورد چالش‌های اول و دوم یعنی آگاهی از سلامت و قیمت خودرو، لازم است قبل از سپردن خودرو به نمایشگاه، خودتان بررسی های لازم را انجام دهید زیرا به طور معمول یک واسطه فروش خودرو تمایل دارد تا حداقل قیمت ممکن را به فروشنده اعلام کند تا دستش در فروش سریع‌تر باز باشد. پس ممکن است علاوه بر حق معامله‌ای که باید بر اساس نرخ مصوب نمایشگاه پرداخت کرد، مبلغی که نصیب فروشنده می‌شود کمتر از ارزش واقعی آن باشد. این وضعیت در زمانی که خودرو چند صباحی مهمان فضای داخلی نمایشگاه بوده و شاید جای یک خودروی گران‌قیمت‌تر را اشغال کرده باشد، تشدید شود.

 

در نهایت برای سپردن خودرو به نمایشگاه، باید به نکته های مهم دیگری نیز توجه کرد:

  • هنگام تحویل خودرو، باید گزارشی مکتوب از وضعیت بدنه، کارکرد خودرو و تاریخ و ساعت تحویل آن که به امضا و اثر انگشت صاحب نمایشگاه یا نماینده قانونی وی رسیده است مطالبه شود.

  • قبل از امضای اسناد معامله، فروشنده باید قیمت معامله را از خریدار بپرسد زیرا این احتمال وجود دارد که با سوء‌استفاده هایی که تعداد معدودی از صاحبان و فعالان حاضر در نمایشگاه‌ها انجام می‌دهند، بسیاری از معایب خودرو به خاطر یک مُشت دلار پنهان شده و قیمت فروش خودرو به خریدار بالاتر از قیمت اعلام شده به فروشنده باشد. تنظیم اجرای معامله به گونه‌ای که دو طرف معامله یا حداقل فروشنده از این طمع‌ورزی اطلاعی حاصل نکنند، کار دشواری است اما با کسب سال‌ها تجربه عملی است. این مورد مهم‌ترین دلیلی است که امروزه خریداران خودرو کمتر تمایل به خرید از نمایشگاه‌ها دارند.

 

شرکت های واسطه خرید‌وفروش خودرو
در سال‌های اخیر توسط بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی روش دیگری برای فروش خودرو ایجاد شده که در باطن همان کار نمایشگاه خودرو است اما در ظاهر تفاوت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن این است که فروشنده می‌تواند تنها مشخصات و تصاویر خودرو خود را یا به صورت شخصی و یا از طریق پرسنل آن مجموعه، در بانک خودروهای آماده برای فروش قرار دهد و یافتن خریدار را به عهده آن‌ها گذارد و خودرو خود را نیز در اختیار داشته باشد. این شرکت‌ها نیز به طور معمول برای یافتن خریدار از نمایش آگهی آن در رسانه‌های پر مخاطب، وب‌سایت یا اپلیکیشن شخصی خود و یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در واقع شماره تماسی که برای خریدار نمایش داده می‌شود، شماره واسطه معامله است تا پس از مذاکرات اولیه و در صورت لزوم، قرار ملاقات و بازدید خودرو بین خریدار و فروشنده توسط واسطه تنظیم شود. در ادامه اگر بین دو طرف توافق حاصل شد، تنظیم اسناد اولیه معامله را به عهده واسطه خواهد بود. در حال حاضر در اغلب شرکت‌های واسطه، ارائه این خدمات برای فروشنده رایگان بوده یا با مبالغ بسیار اندک انجام می‌شود و بخش عمده پرداخت دستمزد یا همان کمیسیون معامله، به عهده خریدار است.

در مورد چهار چالشی که این مقاله در مورد آن صحبت می‌کند، چالش اول یعنی اطلاع از سلامت خودرو، تا حد قابل قبولی برطرف می‌شود. زیرا گرچه آگهی فروش شما به شرط انجام کارشناسی منتشر می‌شود، اما بهترین روش اطلاع از وضعیت بدنه و فنی خودرو این است که خودرو را نزد کارشناس مورد اطمینان خود ببرید.

در مورد چالش سوم و چهارم یعنی شیوه صحیح بازاریابی و معرفی خودرو و تنظیم اصولی قولنامه و مشاوره حقوقی بعد از آن، وضعیت بهتر است و تا حد زیادی می‌توان از صحت انجام این موارد اطمینان حاصل کرد.

استفاده از شرکت های واسطه خرید‌وفروش خودرو در کنار معایبی که دارد، برای افرادی که تجربه کافی برای فروش شخصی یا فرد مورد اعتماد ندارند، مناسب‌تر است.

درمورد قیمت‌گذاری خودرو یعنی چالش دومی که در این مقاله از آن صحبت کردیم، قضیه تا حد زیادی متفاوت است. در این مورد مانند سپردن خودرو به واسطه یا نمایشگاه خودرو، احتمال پیشنهاد قیمت پایین یا برجسته کردن معایب خودرو به امید فروش راحت‌تر و سریع‌تر، همواره وجود دارد و لازم است فروشنده از چندین منبع معتبر محدوده قیمت منصفانه خودروی کارکرده خود را برآورد کند که در توضیحات بخش چالش تعیین قیمت خودرو، به طور مفصل راجع به آن صحبت شد. از دیگر دلایل پیشنهاد قیمت کمتر به فروشنده این است که برخی از شرکت‌ها علاوه بر عملیات واسطه‌گری، به طور مستقیم اقدام به خرید و فروش خودرو نیز می‌کنند و ممکن است طمع سود بالاتر از دستمزد انجام این معامله، آنها را ترغیب کنند تا فروشنده خودرو را به قیمت پایین‌تر به خودشان بفروشد. در نتیجه در این مورد هم مانند سپردن خودرو به نمایشگاه، بهتر است فروشنده قیمت معامله را با خریدار هماهنگ کند تا جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی گرفته شود.

 

چند توصیه مهم

  1. اگر تجربه فروش خودروی کارکرده را ندارید، یک راهکار مفید این است که از فردی مطلع و مورد اطمینان بخواهید فروش را به عهده بگیرد. معایب این ‏کار این است که شاید لازم شود چند روزی خودرو را نزد وی به امانت بگذارید و همچنین بسیاری از خریداران تمایل ندارند با شخص واسطه روبرو ‏شوند و ممکن است چند مشتری خوب را از دست بدهید و فروش کمی طولانی شود اما مزایای آن به معایبش برتری دارد. ‏

  2. هنگام تحویل خودرو به واسطه به منظور فروش آن، تعارف را کنار بگذارید و رسیدی مکتوب شامل وضعیت بدنه، کارکرد خودرو و تاریخ و ساعت تحویل ‏آن که به امضا و اثر انگشت واسطه، صاحب نمایشگاه یا نماینده قانونی وی رسیده است مطالبه کنید.‏‎ ‎

 

اما در نهایت باید گفت اگر تمام فرآیند فروش خودرو توسط خود فروشنده انجام شود، بهترین و کم‌ریسک‌ترین حالت فروش صورت گرفته است و توصیه ما این است که اگر فروشنده تجربه و زمان کافی دارد، خودش کار را انجام دهد و تا حد ممکن سراغ واسطه‌های فروش نرود. ما نیز سعی کردیم مقاله‌های مفید و کاربردی در زمینه مشاوره خرید و فروش خودرو تهیه کنیم که به تجربه شما بیفزاید ولی توصیه بسیار مهم این‌که فروش خودرو توسط خود فروشنده، مسائل خاص خود را دارد و اگر احتمال می‌دهید که هنوز تجربه کافی ندارید، بهتر است به یکی از روش‌هایی که عنوان شد اقدام نمایید.