جستجو میان مقالات اتولتو

خرید سفارشی خودرو، گران یا ارزان؟

چطور می توان بدون جستجو در آگهی ها و تماس های تلفنی متعدد، یک خودروی کارشناسی شده را با قیمت مناسب پیدا کرد؟

در این مقاله:


آخرین ویرایش: 19 مرداد 1401

برای خرید خودرو چندین راه پیش رو دارید. به طور مستقیم به سراغ آگهی های فروش بروید و با مالکان خودروهای آگهی شده تماس بگیرید. سپس چند مورد را انتخاب کنید، قرار بازدید بگذارید، بهترین گزینه را انتخاب کرده و درخواست کارشناسی خودرو در محل ثبت کنید تا خیالتان از بابت سلامت خودرو هم راحت باشد و خودرو را گران نخرید. روش خوبی است، اما باید پاشنه کفش خود را ور بکشید و در کوی و برزن به دنبال خودروی مناسب بگردید. همچنین شاید خودروهایی که کارشناس بازدید می کند، آن چیزی نباشد که فروشنده ادعا کرده است و مجبور شوید چند بار هزینه کارشناسی بپردازید.

برای اجتناب از دردسرهای این روش، خیلی از افراد سراغ نمایشگاه مورد اعتماد خود می روند و یک خودروی کارشناسی شده و مطمئن خرید می کنند. بدون دردسر و راحت است اما اداره نمایشگاه هزینه های زیادی دارد و واسطه فروش خودرو به شما، اغلب این هزینه ها را در قیمت خودرو لحاظ می کند زیرا شما به طور معمول از قیمتی که به مالک اصلی اتومبیل پرداخت شده است، اطلاع ندارید. مشکلات و خطرات بزرگتری هم وجود دارند و ممکن است گذرتان به کلاهبرداران و سودجویان زیادی بیفتد که لازم است بدون نگرانی، ‏تجربه و هشیازی لازم برای برخورد با آن‌ها را کسب کنید. ‏مطالب بسیار مفید و کاربردی در مقاله ترفندهای کلاهبرداران در فروش خودرو به شما بیان شده که قبل از هر اقدامی برای خرید خودرو توصیه به مطالعه آن داریم.

 

خرید سفارشی خودرو همان دلالی است؟010701 salesman broker

روشی که چند سالی است باب شده و در قبال پرداخت مبلغی مشخص تمام معایب سایر روش های خرید را پوشش می دهد، بیشتر به نام «خرید سفارشی خودرو» معروف است. یک خریدار حرفه ای باید فروشنده خوب را حتی از پشت تلفن تشخیص دهد. بعد از بازدید اولیه بتواند تا حد زیادی وضعیت سلامت بدنه و فنی خودرو را ارزیابی کند تا وقت و هزینه اضافی برای کارشناسی خودرو در محل نپردازد. همچنین یک قولنامه خوب و بر طبق اصول حقوقی معتبر در دست داشته باشد و روال تنظیم اسناد، پرداخت وجه معامله و دریافت خودرو از مالک قبلی به درستی انجام شود تا از دردسرهای بزرگ بعدی اجتناب شود. خب شاید بگویید تمام این کارها را یک دلال هم انجام می‌دهد. بله اما تفاوت اصلی آن با تصور ذهنی که بازار ما از دلالی ماشین دارد این است که واسطه معامله در این جا فقط وظیفه نزدیک کردن خریدار و فروشنده و تلاش جهت امنیت و سهولت انجام معامله را به عهده دارد و در نهایت طرفین به طور مستقیم با یکدیگر رو‌به‌رو خواهند شد. در خرید سفرشی خودرو، کارشناس دستمزدی که از قبل مورد توافق قرار گرفته است را طلب می‌کند ولی یک دلال به شکلی که امروزه می‌شناسیم، با ترفندهای خاصی مانند وکالت گرفتن، سعی می‌کند تا خریدار از مبلغی که بابت فروش خودرو به مالک اصلی پرداخت می‌شود مطلع نشود.

در ادامه روش خرید امن و مطمئن خرید خودرو را بیشتر بررسی می کنیم.

 

چه مزیت‌هایی دارد؟

همان طور که در بالا بیان شد، استفاده از این روش، در کنار هزینه هایی که شاید زیاد به نظر برسد، مزایای زیادی نیز دارد:

  1. یکی از مهم ترین آن ها، مشاوره دقیق قبل از شروع فرایند جستجو است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید یک کالا به عنوان مثال یک تبلت یا لوازم خانگی، بین دو گزینه مردد شده باشید. بهترین کار این است که از یک دوست یا آشنا که در این زمینه تخصص دارد مشورت بگیرید. خرید خودرو انتخاب بزرگتر و مهم تری است و اگر بعد از خرید پشیمان شوید، جبران آن سخت تر است و هزینه بیشتری دارد. پس اولین مزیت استفده از این روش، مشاوره با یک متخصص بازار خرید و فروش خودرو است تا با اطمینان یک گزینه خرید را انتخاب کنید.

  2. مزیت دیگر خرید سفارشی این است که نیازی ندارید تا خودتان هر روز بین آگهی های فروش به جستجو بپردازید. این کار را شرکت واسطه خرید برای شما انجام می دهد و شما یک خودروی کارشناسی شده با گزارش کارشناسی دقیق به همراه ضمانت پرداخت خسارت دریافت می کنید.

  3. اما برسیم به مهم ترین برتری سپردن خرید خودرو به یک شرکت معتبر و باتجربه یعنی خرید اتومبیل دلخواه در بهترین قیمت های ممکن. 010702 good price carفرض کنیم خریدار به دنبال خودرویی است که با شرایط رنگ شدگی و تنوع آپشن های مورد نظرش، 600 تا 650 میلیون تومان در بازار خرید و فروش خودروی دست دوم قیمت دارد. حال اگر کارشناس خرید به سراغ محدوده های بالای قیمت برود و یک خودروی 670 میلیونی سالم را به خریدار پیشنهاد دهد، در واقع کار مهمی انجام نداده است، زیرا خودروهایی که بالاتر از محدوده قیمت معمول بازار نرخ می خورند، به طور معمول شرایط خوبی دارند و یافتن آن ها کار دشواری نیست. اما اگر کارشناس خرید بتواند خودرویی که به تقریب همان شرایط را دارد را در قیمت های 600 تا 625 تومان بیابد، می توانیم بگوییم خرید خوبی انجام شده است که البته نیاز به تجربه، پشتکار، صداقت و سرعت عمل دارد. به این روش خریدار حتی با محاسبه پرداخت دستمزد کارشناس خرید، یک خودروی کارشناسی شده را با قیمت مناسب و به روشی آسان و مطمئن بدست می آورد.   

در نهایت خریدار و فروشنده به طور مستقیم با یکدیگر دیدار می کنند و تمام مراحل انجام معامله، عقد قرارداد و مشاوره های حقوقی لازم به طرفین معامله ارائه می شود تا مشتری خریدی خوب و ساده را تجربه کند.

 

مراحل کار010703 Car purchase contract

متقاضی دریافت خدمت ضمن مطالعه قوانین و مقررات اُتول تو، فرم ثبت سفارش را از صفحه خرید سفارشی خودرو تکمیل می‌نماید. در مرحله بعد تاریخ و زمان تماس کارشناس جهت انجام مشاوره اول تعیین شده و پس از تماس کارشناس و مشخص شدن شرایط خریدار و نیازهای وی، قراردادی با شرایط، مدت و مبلغ مشخص منعقد شده و با پرداخت بیعانه از طرف متقاضی، فرآیند جستجو توسط کارشناس خریدار به عنوان وکیل خریدار آغاز می شود. پس از این که خودرویی با شرایط مندرج در قرارداد در بین منابع موجود یعنی آگهی های فروش و در برخی از موارد محدود و خودروهای خاص تماس با شبکه همکاران یافت شد، قرار بازدید بین خریدار و فروشنده تنظیم شده و گزارش کارشناسی به مشاهده خریدار رسیده و اقدامات لازم برای انجام معامله بین دو طرف و بر اساس توافق مستقیم خریدار و فروشنده آغاز می شود. در انتها مابقی مبلغ قرارداد با کسر بیعانه از طرف خریدار به شرکت پرداخت می شود.

 

مدت زمان انجام سفارش

جستجو و یافتن خودروی مناسب به چندین روز زمان نیاز دارد، ولی می توان گفت چندین عامل به طور مستقیم در مدت انجام کار دخیل هستند.

  • تعداد خودرو: اگر به دنبال خودرویی باشیم که با تیراژ بالا تولید شده و در بازار خودروی کارکرده به وفور معامله می شود، به طور طبیعی با انتخاب های بیشتری روبرو هستیم. اگر چه انرژی بیشتری برای یافتن خودروی مناسب از بین انبوه آگهی های فروش نیاز است، اما ریسک نبود فروشنده نیز کاهش می یابد.

  • قیمت خودرو: به طور معمول خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی به دلیل این که اغلب مورد استفاده روزمره قرار می گیرند و یا حتی ممکن است به عنوان وسیله کسب درآمد در مسافرت های بین شهری نیز استفاده شده باشند، به احتمال فراوان کارکردهای بالایی دارند و یا از نقص های فنی ریز و درشت رنج می برند که البته این وضعیت در خودروهای مدل بالا کمتر دیده می شود. در نتیجه یافتن یک خودروی مناسب در بازه قیمتی ارزان تا متوسط، دشوار است و زمان بیشتری طلب می کند. اما در بازه قیمتی متوسط تا گران، اوضاع متفاوت است و به دلیل این که اغلب خودروها کارکرد کمتری داشته و اقدامات مراقبت و نگهداری با وسواس بیشتری انجام شده است، یافتن خودروی مناسب آسان تر خودروهای ارزان قیمت تر است. در مورد خودروهای گران قیمت نیز باز هم کار دشوار می شود و دلیل ۀن هم این است که مالکان چنین خودروهایی برای راحتی بیشتر، اغلب فروش خودروی خود را به نمایشگاه داران و واسطه ها می سپارند و یافتن یک خودروی لوکس در محدوده قیمت مناسب از دست مصرف کننده بسیار مشکل است و زمان بیشتری برای جستجو طلب می کند.

  • رونق یا رکود بازار: در شرایطی که اوضاع اقتصادی خوب است و خودرو کالای سرمایه ای محسوب نمی شود، تعداد و سرعت معاملات زیاد است و می توان با سهولت بیشتری به خودروی مورد نظر رسید.

  • انتظارات آتی قیمت: اگر فروشندگان چنین باور داشته باشند که قیمت ها در آینده نزدیک رو به افزایش است، به طور موقت فروش خود را به تعویق می اندازند و یا از هم اکنون افزایش قیمت ها را در آگهی فروش خود لحاظ کرده و به قول معروف «از روی شکم سیری قیمت می دهند». در چنین شرایطی پیدا کردن خودروی مناسب مشکل می شود و ممکن است زمان انجام سفارش را طولانی کند.

  • تقاضای فصلی: عامل پنجم فصل رونق سفرهای بین شهری است. به طور معمول از دیرباز اواخر بهار تا پایان تابستان و دو ماه پایانی سال، به دلیل افزایش تقاضا برای مسافرت در تعطیلات، خودرویی که شرایط خوبی دارد و فروشنده قیمت منصفانه ای برای آن در نظر گرفته است، اگر نصیب دلالان سودجو نشود، روی دست مالکش نیز نمی ماند.

  • سلیقه خریدار: و در نهایت حساسیت خریدار نسبت به سلامت بدنه و سطح انتظار وی از امکانات اضافی خودرو است که مهم ترین عامل زمان پیدا شدن خودروی مطلوب است.010704 Consumer taste به عنوان مثال اگر خریدار بر بی رنگ بودن ماشین یا سطح خاصی از آپشن ها تأکید داشته باشد، دست کارشناس در پیشنهاد خودرو برای خرید کمی بسته می شود و باید زمان بیشتری به جستجو اختصاص دهد. اما اگر خریداری چنین عنوان کند که رنگ شدگی در حد کم و در شرایط سالم بودن شاسی اشکالی ایجاد نمی کند و ترجیح می دهد بودجه کمتری به خرید خودرو اختصاص دهد، گزینه های پیش روی کارشناس خرید افزایش می یابد و فرآیند کار سرعت بیشتری می یابد.

در مجموع برای یافتن یک خودروی ایده آل در بیشتر موارد بین 5 تا 21 روز زمان نیاز است.

 

قیمت خدمات

دستمزد واسطه خرید خودرو به طور مستقیم به سختی و زمان مورد نیاز انجام سفارش بستگی دارد که در بالا به آن اشاره شد. البته باید در نظر داشته باشیم که قیمت گذاری کالا متفاوت از خدمات است زیرا خدمات ارزش های غیر ملموس زیادی دارند و معیارهای کیفی زیادی در نرخ نهایی محصول تأثیر گذار هستند. در نتیجه همان طور که نمی توان یک نرخ مشخص برای دستمزد یک کارشناسی خودرو با تجربه و یک نیروی تازه کار تصور کنیم، قیمت خرید سفارشی خودرو نیز بین شرکت های مختلف متفاوت است و بر اساس توان و مهارت کارشناس در یافتن خودروی مورد پسند مشتری، قیمت ها ممکن است اختلاف زیادی داشته باشند. در نهایت به یاد داشته باشید که هیچ ارزانی بی علت نیست. قیمت خدمات ما در صفحه خرید سفارشی خودرو نشان داده شده است.

خرید خودرو مانند هر کار دیگری نیاز به چندین بار تجربه دارد. شما تخصص مهم دیگری دارید پس نباید از خودتان انتظار داشته باشید که همه این کارها را بدانید. تمام سعی ما در مجموعه «اُتولِ تو» این است که با خدمت «خرید سفارشی خودرو» بتوانیم راهی ایجاد کنیم که خریدار و فروشنده به ‏طور مستقیم با یکدیگر دیدار کرده و تمام مراحل کارشناسی، تنظیم قولنامه و مشاوره های حقوقی لازم به طرفین معامله ارائه شود تا ‏مشتری خریدی خوب و ساده را تجربه کند.‏