جستجو میان مقالات اتولتو

هیوندای النترا، انتخابی برای متوسط پسندان

این سدان کامپکت کُره‌ای یک خودروی خانوادگی جمع و جور با پیشرانه ای کم خورد و خوراک برای استفاده در شهرهای بزرگ و پرترافیکی مثل تهران است که فضای داخلی خوبی نیز داشته و پنج ستاره ایمنی از موسسه A-Ncap (در سال 2011 میلادی) دارد. النترا نسل پنجم (MD) در بازار نسبت به رقبا از سراتو ضعیف تر و از کرولا با موتور 1.8 لیتری، چند اسبی قدرتمندتر است.

در این مقاله:


آخرین ویرایش: 11 شهریور 1400

پیشینه حضور النترا در بازار ایران به اواسط دهه 80 شمسی و عرضه «آوانته» توسط گروه خودروسازی راین (زیرمجموعه کرمان‌موتور) به خیابان‌های ایران باز می‌گردد. در واقع النترا یا آوانته یک خودروی واحد هستند که از نخستین سال دهه 90 میلادی در بازار جهانی حضور دارند و در هر یک از کشورهای دنیا با یکی از دو نام گفته شده و یا عناوین دیگری مثل «لَنترا»، i35 و... شناخته می‌شود. اما چیزی که در آن سال‌ها در خطوط تولید وطنی مونتاژ و به بازار عرضه می‌شد در واقع نمونه پیش از فیس لیفت النترا- آوانته نسل سوم به شمار می‌رود که نمونه صفرکیلومتر آن تا سال 1390 نیز قابل خریداری بود. اما پس از خروج آوانته از خط تولید کرمانی‌ها، نوبت به نسل پنجم این خودرو رسید که در اواخر سال 2013 میلادی پایش به خیابان‌های ایران باز شود. این بار خودرو به صورت کاملاً وارداتی و توسط شرکت آسان‌موتور (عرضه کننده رسمی آن زمان هیوندای در بازار ایران) به دست مصرف‌کنندگان ایرانی رسید و با توجه به این که برادر بزرگتر این خودرو یعنی سوناتا YF در آن زمان خودروی محبوبی بود، النترا نسل پنجم به لطف بهره گیری از ظاهری شبیه به سوناتای مذکور و با وجود قیمت کمتر نسبت به برادر بزرگترش توانست فروش بسیار خوبی را در بازار به ثبت برساند. هرچند که در حال حاضر نسل ششم این خودرو در بازار جهانی عرضه می‌شود.

 

مشخصه‌های فنی

النترا نیز همچون بسیاری از دیگر خودروهای وارد شده به ایران با پیشرانه های متفاوتی در بازار جهانی حضور داشته است، اما شرکت وارد کننده برای سهولت امر ارائه خدمات پس از فروش و عدم وجود مشکلی در تأمین قطعات یدکی، النترا را تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری بنزینی به بازار کشورمان عرضه کرد که البته این گزینه در مقایسه با برادر دو قلوی این خودرو یعنی سراتو از موتور ضعیف تری بهره می برد. این پیشرانه از سری Nu محسوب می شود و از سیستم پاشش چند نقطه ای سوخت (MPI) بهره می برد. از این رو قادر به تولید بیشینه توانی معادل 148 اسب بخار در 6500 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 178 نیوتن متر در 4700 دور بر دقیقه خواهد بود که در واقع هر کدام از این اعداد در حدود 10 درصد کمتر از پیشرانه 2 لیتری نصب شده بر روی سراتو هستند. البته باید گفت که النترا نیز همچون سراتو با پیشرانه 2 لیتری به بازار جهانی عرضه می شد اما با توجه به سیاست های آسان موتور این نسخه از النترای نسل پنجم به ایران عرضه نشد که البته مصرف سوخت کمتر در کنار اختلاف قدرت و گشتاور نه چندان محسوس، برگ برنده النترا در قیاس با سراتو بود. جعبه دنده قرار گرفته بر روی این خودرو از نوع اتوماتیک 6 سرعته با قابلیت تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) است و محور فعال این خودرو در اکسل جلو قرار دارد. بدین ترتیب النترا می‌تواند رکورد شتاب صفر تا صد 10.2 ثانیه‌ای و مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر را ثبت کند. پس بدین ترتیب النترا با در نظر گیری باک سوخت 50 لیتری، قادر به پیمایش 700 کیلومتر مسیر ترکیبی با هر بار سوخت گیری است و همچنین این عدد برای سیکل جاده‌ای تا بیش از 900 کیلومتر نیز افزایش پیدا می‌کند که ارقام مذکور، رکورد خوبی برای یک خودروی خانوادگی مدرن محسوب می‌شوند.

 البته لازم به ذکر است که نسل ششم این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری مشابه سراتو و توسان TL به بازار عرضه شده است که البته با وجود جعبه دنده مشابه نسل قبل، شتاب و کشش بهتر و مصرف سوخت اندکی بیشتر دارد.

 

فضای داخلی و امکانات

این سدان کامپکت کُره‌ای همان طور که از ابعادش پیداست (طول 4.5 و فاصله بین دو محور 2.7 متر)، یک خودروی به نسبت جمع و جور برای استفاده در شهرهای بزرگ و پرترافیکی مثل تهران است که البته به لطف بهره‌گیری از فاصله بین دو محور ایده‌آل و متناسب، فضای داخلی خوبی را نیز به شما ارائه می‌کند. در واقع فاصله بین دو محور این خودرو مشابه هیوندای سانتافه CM (اتاق قدیم 2007 تا 2012) است و بدین ترتیب می‌توان انتظار فضای پای خیلی خوبی از این خودرو داشت و موضوع در عمل نیز این چنین است. النترا با وجود قرار گیری در کلاس سدان های کامپکت، فضای داخلی وسیع و خوبی را به شما ارائه می کند و البته هرچند که سطح امکانات نسل پنجم این خودرو در نمونه های پیش و پس از فیس لیفت متفاوت است اما در هر دو خودرو چیدمان به یک شکل صورت گرفته و در داخل کابین از چرم مصنوعی (بیشتر مشکی یا کرمی رنگ) استفاده شده است. البته مبلمان این خودرو چیزی نیست که آن را «بسیار نرم و راحت» بنامیم اما چیزی که النترا به شما ارائه می کند در حد و اندازه کلاس خود، ایده آل است. النترا نسل پنجم عرضه شده به بازار ایران از نظر امکانات در چند سطح مختلف قابل خریداری خواهد بود اما عمده نمونه هایی که توسط آسان موتور به بازار کشورمان عرضه شده اند، از بالاترین سطح امکانات رفاهی بهره می‌برند که شامل موارد زیر هستند:

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، USB، MP3، AUX، iPod و رادیو به همراه 6 بلندگو، نمایشگر 7 اینچی، سیستم ناوبری، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، کروز کنترل، شیشه‌های برقی چهار درب، سانروف برقی، اتولایت (سنسور نور)، سیستم ورود بدون کلید، روکش چرمی صندلی‌ها و دسته دنده و غربیلک، گرمکن صندلی‌های جلو، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی به همراه گرمکن و امکان انتخاب حالت رانندگی.

البته نسل ششم این خودرو که از طراحی داخلی متفاوتی بهره می‌برد، با امکانات بیشتری نسبت به لیست ارائه شده در فوق به بازار عرضه می‌گردد که از جمله مهم ترین آپشن‌های اضافی النترا 2000 می‌توان به مواردی مثل ایربگ زانویی راننده، نمایشگر سوپرویژن به همراه LCD رنگی 4.2 اینچی داخل پشت آمپر، سردکن صندلی‌های جلو، سیستم ایمنی پنجره‌ها، تیغه آیرودینامیک برف پاک کن، گرمکن غربیلک فرمان، کنسول میانی متحرک، سیستم ضد بخار شیشه، ساختار بدنه تقویت شده، درب صندوق عقب هوشمند، حافظه یکپارچه IMS، سنسور پارک جلو و سیستم شناسایی نقطه کور (BSD) یا همان رادار جانبی اشاره کرد.  

 

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • پنج ستاره ایمنی از موسسه A-Ncap (تست شده در سال 2011 میلادی)
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر همراه با ریموت از راه دور و سوئیچ هوشمند
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (خنک شونده در جلو) به همراه سیستم های ABS (ضد قفل)، EBD (توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها)، BA (نیروی کمکی ترمز) و ESC (کنترل الکترونیکی پایداری خودرو). در نمونه نسل ششم از سیستم کمک شروع حرکت در سربالایی (HAC) نیز استفاده شده است.
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو به همراه پیش کشنده و سه کمربند در عقب

 

تجربه سواری

همان طور که در بطن مطالب فوق نیز به آن اشاره شد، النترا یک سدان سایز متوسط است که مصرفی خانوادگی دارد ولی با توجه به ابعاد جمع و جورترش نسبت به سوناتا بیشتر برای استفاده در شهرهای پرترافیکی مثل تهران مناسب است. اما این موضوع بدان معنی نیست که این سدان 4.5 متری، کوچک و کم فضاست. النترا از همان دهه 90 میلادی با اتکا به پلت فرمی مشترک با میتسوبیشی میراژ، راه خود را برای موفقیت در بازار جهانی هموار کرد و در نسل‌های بعدش با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی این برند کُره ای، به استانداردهای جهانی و رقبای معتبرترش نزدیک تر شد. النترا نسل پنجم (MD) در بازار ایران از پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری همراه با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می برد که نسبت به رقبای همرده در بازار ایران، از سراتو ضعیف تر و از کرولا با وجود موتور 1.8 لیتری، چند اسبی قدرتمندتر است. بدین ترتیب شما با قرار گرفتن در پشت فرمان این محصول، با خودرویی رو به رو هستید که کشش و مصرف سوخت را در حد متوسط به شما ارائه می کند. از این رو نباید توقع شتاب گیری های اغواگر و رفتار اسپرت از این خودرو داشته باشید. در واقع این نیروگاه 1.8 لیتری با ارائه بیشینه گشتاور 178 نیوتن متر در 4700 دور بر دقیقه که یک دور میانی محسوب می شود، کشش اولیه چندان خوبی را به شما ارائه نمی کند اما با دور گرفتن موتور، شتاب ثانویه این خودرو در حد و اندازه 148 اسب بخار و جثه 1.3 تنی‌اش، قابل قبول خواهد بود.

اما از همه مهم‌تر مصرف سوخت ایده آل النترا است که در مقام یک خودروی خانوادگی، عدد خوبی را به شما ارائه می کند. هیوندای برای این محصول مصرف سوخت ترکیبی، داخل شهر و جاده‌ای این خودرو را به ترتیب 3 عدد 7.1، 9.4 و 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر را اعلام کرده که البته در عمل هم تفاوت چندانی با اعداد مذکور ندارد. اما مسئله مهمی که بسیاری از خریداران النترا به آن اشاره می‌کنند، سیستم تعلیق به نسبت خشک این خودرو است که این موضوع در نمونه‌هایی که مجهز به رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی هستند حتی شدیدتر است. همچنین زیربندی النترا طوری طراحی نشده که برعکس میتسوبیشی لنسر، شما را بر سر هر پیچی راضی نگاه دارد. اما عملکرد جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک این خودرو برعکس بسیاری از گیربکس های 4 و 5 دنده اتوماتیک قدیمی تر هیوندای (مربوط به اواخر دهه اول 2000 میلادی)، هوشمندانه و راضی کننده است. هرچند که باز هم نباید توقع عملکرد اسپرت و پرتنش از آن داشت.

 

شرایط بازار

  • هیوندای النترا نسل پنجم (MD) از سال 2014 (با نسخه قبل از فیس لیفت) تا 2016 به بازار ایران عرضه شد که گستره قیمتی این خودرو به نکات بسیاری مثل میزان تمیزی بدنه، امکانات، کیت بدنه در مدل 2016 (نمونه‌های مجهز به کیت بدنه گران‌تر هستند)، رنگ تودوزی و ... بستگی دارد.
  • طبق معمول رنگ سفید این خودرو از دیگر رنگ‌هایش پرطرفدارتر و پرفروش تر است. اما رنگ های دیگری مثل مشکی، نقره ای، برنز، سربی، نوک مدادی، قرمز و ... نیز از این خودرو قابل خریداری است که البته در این بین، رنگ مشکی و سربی النترا در اولویت دوم بعد از سفید قرار دارند.
  • هیوندای النترا در شرایطی به بازار ایران عرضه شد که برادر بزرگترش یعنی سوناتا YF طرفداران فراوان و بازار فروش بسیار پرهیاهویی داشت. پس با توجه به این که النترا MD (نسل پنجم) از ظاهری شبیه به وای اف بهره می برد و همچنین قیمت مناسب تری نسبت به برادر بزرگترش دارد، بازار دست دوم خوبی نیز خواهد داشت. در واقع النترا یکی از پرفروش ترین و خوش فروش ترین خودروهای وارداتی بازار کشور است که در صورت خرید هر یک از انواع آن در هر رنگ و مدل و با هر میزان آپشنی مشکلی برای فروش آن نخواهید داشت.
  • با توجه به گستردگی محصولات هیوندای در بازار کشورمان به عنوان یک برند وارداتی قابل اطمینان، قطعات یدکی این خودرو نیز در وضعیت ایده آلی قرار دارد و مشکلی برای تأمین آن نخواهید داشت. البته لازم به ذکر است که قیمت قطعات یدکی النترا و هر خودروی وارداتی دیگری به خاطر ارتباط مستقیم با نرخ ارز مبادلاتی روز، افت و خیز زیادی را تجربه می کند و اختلاف فاحشی نسبت به قطعات یدکی مشابه در خودروهای تولید داخل دارد. همچنین در اصل قطعات یدکی این خودرو در شهرستان هایی که فاقد نمایندگی آسان موتور هستند سخت تر یافت می شود اما برخی لوازم مصرفی اعم از فیلترها، شمع و ... در بسیاری از مناطق کشور به چشم می خورد.
  • النترا جزء معدود خودروهایی است که نمونه لو آپشنش هم بازار فروش بسیار خوبی دارد. در واقع نمونه کم آپشن این خودرو که با مشخصه هایی مثل بهره گیری از رینگ های 15 اینچی تک رنگ، فقدان تودوزی چرم، چراغ خطر لامپی و ... از النتراهای فول آپشن متمایز می شود، قیمت مناسب تری دارد (در بعضی موارد تا 10 درصد ارزان تر از نمونه فول آپشن با مدل و کارکرد مشابه) و به همین خاطر مورد استقبال قرار می گیرد.

 

نکات کارشناسی هنگام خرید

  • در کل می توان گفت که عمده محصولات هیوندای و کیا مجهز به چراغ های نئون یا LED تولید شده در سال های 2012 الی 2016 از نظر سیستم روشنایی دچار مشکل خواهند شد. از قطع شدن نئون چراغ خطر سوناتاهای LF و کیا اپتیما TF گرفته تا اتصالی چراغ LED دید روز (DRL) در النترا، اکسنت و ... یکی از مشکلات عمده این خودروها است. البته لازم به ذکر است که رفع این مشکل دو راهکار سخت و آسان دارد! راهکار آسان این که چراغ را به طور کامل تعویض کنید. دومین راهکار این که چراغ را به دست متخصصین سپرده تا با دقت و حوصله اتصالی را ترمیم کنند یا اگر می توانید خودتان دست به کار شوید. بعضی اوقات این مشکل به لحیم کاری LED ها و یا شل بودن سوکت های چراغ باز می گردد. پس در هنگام خرید چراغ ها را مد نظر داشته باشید.
  • گیربکس 6 سرعته این خودرو هرچند که از عملکرد بسیار خوبی بهره می برد اما برای سالم ماندن آن تا کارکرد بیش از 300 هزار کیلومتر می بایست هوای روغن و فیلتر آن را داشته باشید. توصیه می شود که هر 40 هزار کیلومتر روغن گیربکس را عوض کرده و برای آن از روغن گیربکس با مشخصه ATF-SP4 استفاده نمایید. همچنین تعویض فیلتر گیربکس حداقل در هر 80 هزار کیلومتر و بازدید سنسورها توسط متخصصین زبده به شما پیشنهاد می شود. برای اطمینان حاصل نمودن از عملکرد صحیح گیربکس، هر تأخیر در معکوس کشی یا تعویض دنده را مد نظر داشته باشید. به طور معمول گیربکس این خودرو خرابی یا بروز مشکل را با تقه زدن در تعویض دنده به خصوص هنگام سرد بودن نشان می دهد. البته به گفته هیوندای، گیربکس این خودرو تا نزدیک به 500 هزار کیلومتر را بدون هیچ مشکلی طی خواهد کرد اما این موضوع به نحوه استفاده شما بستگی فراوانی دارد.
  • مستهلک شدن نسبی جلوبندی با عبور کارکرد از 50 هزار کیلومتر به خصوص اگر النترای مد نظرتان به رینگ های 16 اینچی آلومینیومی مجهز شده باشد بسیار محتمل است. به صدا افتادن جلوبندی و نامیزانی فرمان، مواردی است که می بایست در هنگام خرید به آن توجه کنید.
  • هرچند که النترا در هر دو نسخه 2 و 1.8 لیتری موجود در بازار ایران از پیشرانه های اتمسفریک بهره می برد اما نوع بنزین به کار رفته در این خودرو بسیار مهم است. موتور این خودرو رابطه خوبی با سرب موجود در بنزین برخی مناطق ندارد و مسائلی مثل ریپ زدن و بد استارت خوردن سر صبح برای آن پیش خواهد آمد.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

النترا یک خودروی خانوادگی جمع و جور با پیشرانه ای کم خورد و خوراک است که در صورت انتخاب نمونه فول آپشن، انتظارات شما از یک محصول خانوادگی اقتصادی را برطرف خواهد کرد. البته این خودرو در نسخه لو آپشن قیمت مناسبی دارد و می تواند جایگزین خوبی برای محصولات کوچکتری مثل کیا ریو سدان یا اکسنت با امکانات و مدل بالاتر باشد. همچنین اگر از جمله افرادی هستید که به تعویض پیاپی خودرویتان علاقه دارید، بازار دست دوم خوب و پر رونق این خودرو، می تواند شرایط خوبی را برایتان فراهم کند.