جستجو میان مقالات اتولتو

جَک (جِی اِی سی) اس5، آقای خوش اقبال

چیزی که جک S5 را از دیگر کراس اوورها و خودروهای چینی متمایز می کند، وجود یک پیشرانه قدرتمند در بطن این خودرو است که با وجود وزن 1.5 تنی، شتاب و کشش خوبی را برای این توسان چینی فراهم می سازد. با توجه به ابعاد کلی، فضای داخلی خوبی دارد و مبلمان آن نیز قابل قبول است اما در کنار همه این ها، S5 خودرویی است که فراتر از دیگر محصولات چینی به نگهداری و وسواس نیاز دارد

در این مقاله:

- مشخصه های فنی

- فضای داخلی و امکانات

- ایمنی و پایداری

- تجربه سواری

- شرایط بازار


آخرین ویرایش: 6 مرداد 1400

شرکت خودروسازی JAC Motors چین که در بازار ایران تحت عنوان «جَک» شناخته و در اصل نام آن به صورت منفصل جِی.اِی.سی خوانده می‌شود، برای نخستین بار در سال 1964 میلادی پا به عرصه گذاشت. این برند که در حال حاضر طرف قرارداد شرکت کرمان خودروی ایران است، به تولید انواع خودروهای سواری و ماشین‌آلات سنگین (کامیون، کِشنده، اتوبوس و ...) مشغول بوده و در بازار ایران جدای از محصولات سنگینش که توسط شرکت آرین دیزل عرضه می‌شوند، با دو سواری S5 و J5 مشهور و محبوب شد. خودرو S5 نام کراس‌اوور کامپکت این خودروساز است که با الهام از روی هیوندای توسان نسل دوم طراحی شده و چه از نظر ظاهر بدنه و چه از نظر دکوراسیون داخلی، شباهت بسیاری به محصول هیوندای دارد. البته لازم به ذکر است که JAC پیش از این، چند همکاری با شرکت هیوندای کُره جنوبی داشته اما کراس اوور S5 ارتباط مستقیم چندانی با هیوندای ندارد و فقط یک کپی به نسبت موفق (حداقل برای بازار ایران!) از توسان/ix35 محسوب می شود. در واقع برگ برنده S5 در زمانی که IX35 جزء پرفروش ترین خودروهای بازار به شمار می رفت نیز همین بود! خریداران می توانستند با بودجه ای نزدیک به نصف، یک هیوندای ix35 چینی بخرند!

 

مشخصه های فنی

چیزی که S5 را از بسیاری از دیگر کراس اوورها و به طور کلی خودروهای چینی متمایز می کرد، وجود یک پیشرانه قدرتمند در بطن این خودرو است که شتاب و کشش خوبی را برای این توسان چینی فراهم می سازد. در واقع جک S5 از یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم دو لیتر و سیستم پرخوران توربوشارژ بهره می برد که توانی شبیه به موتور 2.4 لیتری اتمسفریک (تنفس طبیعی) هیوندای IX35 به شما ارائه می کند. در واقع قدرت پیشرانه جک S5 عدد 174 اسب بخار اعلام شده که طبق گفته کارخانه بیشینه توان آن در 5200 دور بر دقیقه ارائه می شود. همچنین ماکسیمم گشتاور 235 نیوتن متر آن هم در دور موتور 2000 دور بر دقیقه، عدد قابل توجهی است که در دور خوبی تولید می شود. این خودرو در ابتدا تنها با جعبه دنده 6 سرعته دستی و محور فعال جلو روانه بازار می شد که با وجود وزن 1.5 تنی، شتاب و کشش خوبی را به راننده اعطا می کرد، به طوری که بسیاری از خریدران S5 دنده ای، آن را یک الهه شتاب گیری در کلاس خود می دانند و طبق برخی از تست ها، S5 دنده ای شتاب گیری سریع تری از هیوندای توسان با گیربکس اتوماتیک دارد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.8 لیتر اعلام شده ولی حجم باک 55 لیتری آن چندان زیاد و ایده آل نیست. اما پس از مدتی، کرمان خودرو نسخه اتوماتیک این خودرو را با گیربکس 6 سرعته دوکلاچه خودکار روانه بازار کرد که این نمونه از نظر پیشرانه تفاوتی با S5 دنده ای ندارد. وزن S5 اتوماتیک 40 کیلوگرم از نسخه دنده ای سنگین تر بوده و هرچند که گیربکس دوکلاچه آن عملکرد سریع و قابل قبولی دارد اما شتاب و کشش این خودرو ضعیف تر از نسخه دنده ای S5 است ولی مصرف سوخت این دو خودرو در عمل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

 

 

فضای داخلی و امکانات

همانطور که گفته شد، S5 چه از نظر نمای خارجی و چه از نظر فضای داخلی بسیار شبیه به هیوندای توسان نسل پیش طراحی شده است. این کراس اوور هرچند که در دسته کراس اوورهای کامپکت (فشرده) قرار می گیرد اما با توجه به ابعاد کلی، فضای داخلی تقریباً خوبی دارد و مبلمان آن نیز قابل قبول است. اما از این خودرو نیز مانند هر کراس اوور دیگری نباید انتظار بهره گیری از فضای داخلی وسیع، در حد و اندازه SUV های بزرگ داشت. غربیلک سه شاخه، کنسول برجسته میانی و ادواتی که با ارگونومی به نسبت خوبی (با اقتباس از هیوندای توسان) بر روی داشبورد چیده شده اند، روکش چرمی صندلی‌ها، آمپرهای دایره ای در کنار هم و ... از جمله نخستین نکاتی است که به محض قرار گرفتن در داخل کابین این خودرو به چشم شما می خورد. همچنین در عقب این خودرو نیز یک صندلی یک پارچه برای سه سرنشین قرار گرفته که در صورت نشستن دو نفر بلندقامت در جلو، فضای چندان وسیعی در ردیف دوم نخواهید داشت. کیفیت پلاستیک به کار رفته در ادوات داخلی چندان بد نیست اما در نمونه های صفر کیلومتر، بوی چندان مناسبی از این ادوات پلاستیکی به مشام نمی رسد و همچنین به نظر می رسد که قطعاتی مثل پوسته داشبورد بعد از چند سال استفاده مستهلک شده یا حتی ترک بردارند. به طور کلی طراحی کابین جک S5 اتوماتیک و دنده ای از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما امکاناتی که بر روی هر یک از این نسخه ها ارائه می شود اندکی تفاوت دارند. از جمله امکانات رفاهی این خودرو می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
جک S5 دنده ای: کمک برقی فرمان به همراه Servomotor، بالابر برقی هر چهار شیشه، آنتن شیشه ای، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع الترونیکی، کامپیوتر سفری، دیمر تنظیم نور صفحه کیلومتر، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت، اخطار دهنده فشار باد تایرها، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، آیینه های جانب برقی به همراه گرمکن و تاشونده، سانروف برقی، خروجی برق 12 ولت مجزا از فندک، روکش چرمی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی ها، پایه های ISOFIX، کنسول زیر آرنج جلو و عقب، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و صندلی کمک راننده در 4 جهت، سیستم صوتی با 6 بلندگو و قابلیت اتصال به بلوتوث و قفل ایمنی کودک.
جک S5 اتوماتیک: سانروف، تنظیم برقی آیینه های جانبی همراه با گرمکن، روشن شدن خودکار چراغ های جلو (اتولایت)، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل کابین، سیستم چراغ بدرقه، دیمر نور صفحه کیلومتر، کامپیوتر سفری، روکش چرمی صندلی ها، پوشش چرمی غربیلک فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه مموری، گرمکن صندلی های جلو، قفل ایمنی کودک، مجهز به پایه های ISOFIX، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، هشدار دهنده کاهش فشار باد تایرها، دوربین دنده عقب، خروجی برق 12 ولت، شیشه رفلکس، سنسور باران، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی های USB و IPOD.

 

 

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه هایی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از: 

جک S5دنده‌ای

  • 5 ستاره ایمنی از موسسه C-Ncap
  • کیسه های هوای ایمنی در دو نقطه آسیب پذیر، یک ایربگ برای راننده و یک ایربگ برای سرنشین جلو
  • ترمزهای دیسکی هرچهارچرخ (خنک شونده در جلو)، ترمز ضد قفل برای هر چهار چرخ (ABS چهار کاناله)، سیستم ترمز اضطراری (EBA)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی (HDC)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

 

جک S5 اتوماتیک

  • 5 ستاره ایمنی از موسسه C-Ncap
  • کیسه های هوای ایمنی در چهار نقطه آسیب پذیر، یک ایربگ برای راننده و یک ایربگ برای سرنشین جلو، دو ایربگ جانبی در دو طرف کابین (صندلی های جلو)
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (خنک شونده در جلو)،  ترمز ضد قفل برای هر چهار چرخ (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز بین چهار رخ (EBD)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپائینی (HDC)، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، ترمز پارک برقی (EPB)، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA).

 

 

تجربه سواری

هرچند که این خودرو از نظر ظاهر چه در نمای بیرونی و چه در داخل کابین بسیار شبیه به هیوندای IX35 طراحی شده است، اما این بدان معنا نیست که هر دوی این خودروها از عملکرد فنی و حس رانندگی مشترکی برخوردارند. در واقع موتور توربوی جک S5 هرچند که قدرتی مشابه موتور 2.4 لیتری اتمسفریک توسان تولید می کند اما رفتار پیشرانه های پرخوران شده در اصول اندکی با پیشرانه های تنفس طبیعی متفاوت هستند و به دلیل حساسیت بالاتر مجموعه فنی آن ها می بایست وسواس بیشتری برای نگهداری خودروهای توربو به خرج دهید. جک S5 دنده ای از دکمه استارت بهره نمی برد و برای روشن کرده آن باید ابتدا پای چپ را بر روی کلاچ و پای راست را بر روی ترمز فشار دهید و سوئیچ را بچرخانید. پس از این که سوئیچ در مرحله پیش از استارت (انتقال برق به کویل و آماده روشن شدن) قرار می گیرد، آمپرهای خودرو یک بار تا آخر مسیر رفته و باز می گردند و سپس می توانید با استارتی نه چندان طولانی به موتور توربوی جک جان ببخشید. 
جعبه دنده 6 سرعته دستی این خودرو هرچند که ممکن است رانندگی راحتی مثل گیربکس های اتوماتیک برای شما فراهم نسازد اما کلاچ نرم و گیربکس خوش ساخت آن، کار شما را در تعویض دنده راحت می کند. هرچند که در برخی موارد، زوزه دنده های گیربکس گزارش شده که در صورت پیگیری از نمایندگی، مشکل رفع خواهد شد. شتاب گیری خودرو با وجود پیشرانه قدرتمند 174 اسب بخاری (که 235 نیوتن متر بیشینه گشتاور تولید می کند) بسیار ایده آل بوده اما باید توجه داشته باشید که هر خودروی توربویی، تا زمانی که توربوشارژر به صورت کامل در مدار قرار بگیرد، تأخیر کششی تحت عنوان «توربو لگ» دارد. به این صورت که در زمان شروع حرکت شما کشش زیادی را حس نخواهید کرد، تا این که تأخیر توربو را پشت سر بگذارید و توربو شاژر به صورت کامل به مدار وارد شود و سپس شتاب گیری حقیقی خودرو را تجربه کنید. فرمان خودرو با وجود سیستم کمکی الکترونیکی همراه با Servomotor، عملکرد ایده آلی داشته و بسیار نرم است؛ اما این نرمی به دلیل هوشمند بودن سیستم کمکی فرمان در سرعت های بالا آزار دهنده نیست و با افزایش تندی، فرمان سفت می شود. همچنین عدم وجود سیستم های چهار چرخ متحرک برای این خودرو، S5 را در عمل به یک کراس اوور شهر و جاده تبدیل می کند و با توجه به دیفرانسیل جلو بودن آن، نمی توان در مسیرهای صعب العبور انتظاری فراتر از یک خودروی سواری از این خودرو داشت. هندلینگ و پایداری آن نیز هرچند که اغواگر نیست اما به لطف بهره گیری از سیستم های کنترلی متفاوت و متعدد، نگرانی خاصی از بابت کنترل خودرو نخواهید داشت. 
اما در نسخه اتوماتیک این محصول که از جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه خودکار استفاده می کند نیز خبری از سیستم چهار چرخ متحرک نیست و هرچند که کرمان خودرو می توانست نسخه فیس لیفت این محصول را برای نمونه اتوماتیکش روانه بازار کند، اما S5 اتوماتیک نیز با ظاهر همان نمونه دنده ای به فروش رسید. با این حال، همان طور که در بندهای بالاتر نیز ذکر شد، S5 اتوماتیک از حیث امکانات رفاهی تفاوت هایی با نسخه دنده ای دارد. برای مثال در نسخه اتوماتیک دیگر خبری از چرخاندن سوئیچ در توپی کلید برای استارت خودرو نیست و این محصول به سوئیچ هوشمند و استارتر دکمه ای مجهز شده است. همچنین در نسخه اتوماتیک S5، ترمز دستی الکترونیکی به کار رفته که با قرار دادن لیور دنده در هر یک از وضعیت های R یا D، ترمز پارک به صورت خودکار از مدار خارج می شود. عملکرد این گیربکس حتی با وجود دوکلاچه بودن، آنقدرها سریع نیست اما وضعیت بسیار بهتری از دیگر گیربکس های اتوماتیکی که بر روی بسیاری از خودروهای چینی دیده می شود دارد. گیربکس 6 سرعته S5، خیلی زود دنده را سبک می کند تا دور موتور کاهش پیدا کرده و مصرف سوخت نیز کمتر شود. معکوس کشی ها و پاسخ به فرمان گاز گیربکس نیز ایده ال بوده و راننده را خسته نمی کند. همچنین به لطف بهره گیری از قابلیت تعویض دنده به صورت دستی و گشتاور و قدرت قابل قبول پیشرانه، دردسری در جاده های کوهستانی نخواهید داشت. اما کماکان این خودرو به دلیل بهره گیری از محور فعال جلو، به هیچ وجه آفرودر نیست. همچنین سیستم تعلیق خودرو ضربات و تکان ها را بیش از دیگر خودروهای این کلاس به داخل کابین منتقل می کند.

 

شرایط بازار

  • محصولات JAC نیز همچون بسیاری از خودروهای چینی بازار، فروشی همراه با افت قیمت تقریباً شدید دارند و هرچند که این محصول یکی از پرفروش ترین خودروهای کراس اوور چینی محسوب می شود، شما می توانید نمونه های کارکرده هر یک از این دو خودرو را با قیمت کمتری نیز نسبت به مدل صفر خریداری کنید
  • جک S5 در بازار کنونی پیش روی خودروهای صفر کیلومتری مثل هایما S7 (توربو و ساده) قرار می گیرد و در بازار دست دوم نیز با بودجه مشابه می توان به گزینه هایی مثل هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج اتاق قدیم فکر کرد. همچنین در بازار دست دوم جیلی امگرند X7 نیز قیمتی شبیه به جک S5 صفر کیلومتر دارد و کراس اوورهای دیگری مثل هاوال H6 نیز با S5 تقریباً در یک رده قرار می گیرند.
  • جک S5 در رنگ های زرشکی، سفید، خاکستری، سرمه ای، قهوه ای و مشکی به فروش می رسد اما در این بین، طبق معمول بازار ایران رنگ سفید بیش از هر رنگ دیگری طرفدار دارد.

 

نکات کارشناسی هنگام خرید

  • از آنجا که این خودرو از پیشرانه توربو با حساسیت بالاتر نسبت به موتورهای اتمسفریک بهره می برد، پس در هنگام خرید یک دستگاه جک S5 حتماً در حضور کارشناسان خبره از سلامت تک تک قطعات فنی آن اطمینان حاصل نمایید. برای مثال استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین در این خودرو می تواند موجب مستهلاک شدن قطعاتی مثل پیستون ها، رینگ پیستون ها و ... شود و همچنین اعمال فشار زیاد (شتاب گیری های مکرر و رانندگی دور بالا) نیز موجب بروز مشکلاتی در سیستم توربوشارژر و دیگر قطعات آن خواهد شد.
  • به طور جدی توصیه می شود ادوات برقی خودرو را تک به تک و با دقت چک کنید. بارها دیده شده که سیستم مدیریت داخلی جک S5 به مشکل می خورد و دچار مشکلات عجیب و غریب می شود. برای مثال با زدن برف پاک کن ضبط صوت روشن می شود و غیره!! چنین مشکلاتی هم اغلب توسط نمایندگی با دردسرهای فراوان رفع می شوند پس بهتر است حواس خود را شش دانگ جمع کنید.
  • هرچند که این خودرو در بخش ادوات داخلی از کیفیت ساخت به نسبت قابل قبولی در قیاس با برخی از خودروهای چینی دیگر بهره می برد، اما به صدا افتادن کابین امری شایع در این خودرو است. کما این که در برخی از موارد دیده شده که خودروی صفر کیلومتر نیز دچار چنین مشکلی است.
  • از خرید خودروهایی که قطعات غیر استانداردی مثل رینگ اسپرت، سیستم زنون نامرغوب و ... دارند خودداری کنید؛ چرا که این خودرو تنها در صورتی که به طور کامل فابریک باشد خودروی کم دردسری است. برای مثال استفاده از رینگ اسپرت یا تایرهای با سایز غیر استاندارد سیستم TPMS (هشدار فشار باد تایرها) خودرو را دچار مشکل می کند و سیستم مدیریت ادوات داخلی خودرو در حالت عادی حساس و آسیب پذیر است؛ چه برسد به این که سیم کشی خودرو توسط افراد متفرقه دستکاری شده باشد. 
  • ایرادات احتمالی:
  1. یکی از مهم ترین مسائلی که خریداران این خودرو را همیشه اذیت می کند، بالا بودن مصرف سوخت اکثر جک S5ها در کیلومترهای اولیه است. تا این حد که در بعضی موارد دیده شده یک دستگاه جک S5 اتوماتیک در 2 تا 3 هزار کیلومتر اولیه مصرف سوختی بیش از 25 لیتر در 100 کیلومتر دارد و پس از گذر از این کیلومتر، مصرف سوخت به تدریج به حالت اولیه باز می گردد. این مسئله جدای از این که هزینه هنگفتی را به راننده تحمیل می کند، با توجه به باک سوخت 55 لیتری این خودرو آزاردهنده تر نیز خواهد بود.
  2. زوزه های گیربکس در نمونه دنده ای و به مشکل خوردن برنامه ریزی گیربکس (و در نتیجه دنده دهی اشتباه) در نسخه اتوماتیک در برخی موارد دیده شده است. همچنین در نسخه دنده ای اگر با کلاچ گیری های ضربه ای اقدام به شتاب گیری کنید، احتمال تاب برداشتن صفحه کلاچ وجود دارد و البته جا نرفتن دنده پس از چند هزار کیلومتر رانندگی نیز در بعضی موارد اعلام شده است.
  3. مشکلات برقی به خصوص در ادوات داخلی این خودرو یکی از مواردی است که باید با احتیاط کامل چک شود. حتماً سوابق این دست ایرادات S5 دست دوم مد نظرتان را از سوی نمایندگی بررسی کنید.
  4. پیشرانه های توربو (در اصطلاح پرخوران شده) به دلیل بهره گیری از راندمان بالاتر نسبت به موتورهای درون سوز و البته ضریب تراکم بالاتر به بنزین باکیفیت تری نسبت به بنزین معمولی نیاز دارند. در غیر این صورت موتور دچار خود سوزی (صدای ناک) و در دراز مدت مستهلک شدن قطعات داخلی خواهد شد. پس اگر S5 یا هر خودروی توربوی دیگری را خریداری می کنید توجه داشته باشید که باید با بنزین مرغوب (سوپر) یا بنزین ساده به همراه مکمل های معتبر اکتان استفاده گردد. در غیر این صورت باید منتظر مشکلات فنی ریز و درشت زیادی باشید.
  5. مسئله دیگری که در خودروهای توربو دارای اهمیت است، استفاده از روغن موتور با کیفیت بالا است. پیشرانه S5 ظرفیت گنجایش 5.5 لیتر روغن را دارد که در برخی نمایندگی ها با توجه به مسئله تبخیر روغن، 6 لیتر روغن در موتور آن ریخته می شود که امری بسیار اشتباه است.
  6. اگر یک دستگاه S5 صفر کیلومتر خریداری می کنید سعی کنید که در یکی دو هزار کیلومتر اول از حالت اسپرت که منجر به تعویض دنده در دورهای بالاتر می شود کمتر استفاده کنید. چرا که برای آب بندی بهتر پیشرانه این خودرو باید در کیلومترهای ابتدایی کمترین فشار ممکن به موتور وارد شود.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

همان طور که در ابتدای مطلب نیز بدان اشاره شد، جک S5 یک هیوندای IX35 چینی است که از نظر قابلیت های دینامیکی و امکانات نیز شباهت زیادی به الگوی کُره ای خود دارد. پیشرانه توربوی این خودرو شتاب و کشش بسیار خوبی را برای شما فراهم می کند و به همین خاطر اگر از جمله افراد علاقمند به شتاب گیری هستید، S5 دنده ای گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. اما در کنار همه این ها، S5 خودرویی است که فراتر از دیگر محصولات چینی به نگهداری و وسواس نیاز دارد. به بیان دیگر در برخی موارد (بسته به شانس!)، جک S5 شما پردردسر خواهد بود و بعضی از اوقات پیش آمده که یک دستگاه از این خودرو تا مرز 100 هزار کیلومتر بدون کمترین مشکل دویده است.