جستجو میان مقالات اتولتو

رنو کپچر، کوچولوی بلندقامت و مدرن

اگر در کلان شهرهایی همچون تهران با ترافیک و تراکم بالا زندگی می کنید، این کراس اوور ساب کامپکت (فوق فشرده) 4.1 متری، گزینه ای مناسب برای شما خواهد بود. وجود تمهیدات ایمنی همچون 4 کیسه هوای ایمنی و دریافت 5 ستاره Euro NCAP، آن را به خودرویی امن مبدل می سازد. کپچر یک شاسی بلند فوق فشرده با قابلیت های دینامیکی رضایت بخش در مسیرهای داخل جاده ای است که با توجه به ظاهر خوب، گزینه ای مناسب برای خانواده های کم جمعیت یا قشر جوان است.

آخرین ویرایش: 18 اردیبهشت 1400

نسخه مفهومی رنو کپچر به عنوان کراس اوور ساب کامپکت اختصاصی رنو، برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو سال 2011 میلادی معرفی شد و 2 سال بعد در همان نمایشگاه، شاهد نسخه تولیدی این خودرو بودیم. رنو کپچر که در برخی بازارها تحت عنوان رنو سامسونگ QM3 و رنو Kaptur (بازار روسیه) نیز شناخته می شود، یک شاسی بلند کوچک شهری است که بر روی پلت فرم B رنو ساخته شده است. کپچر که البته خواهر ناتنی نیسان Juke نیز محسوب می شود، در سال 2013 به بازار عرضه شد.  

 

فرانسوی رنگارنگ

رنو کپچر با وجود گستره رنگی بسیار متنوع و جذاب خود، یک خودروی مناسب برای قشر جوان به شمار می رود و همچنین اگر در کلان شهرهایی همچون تهران با ترافیک و تراکم بالا زندگی می کنید، این کراس اوور ساب کامپکت (فوق فشرده) 4.1 متری، گزینه ای مناسب برای شما خواهد بود. رنو کپچری که در حال حاضر توسط ایران خودرو به بازار عرضه می شود، شباهت بسیار زیادی به نسخه کانسپتی که در نمایشگاه ژنو 2011 معرفی شده بود دارد که البته این سنت شکنی و اغراق موجود در طرح این خودرو، شاید المان بسیار خاصی در خیابان های کشور ما محسوب شود. همچنین استایل بدنه پُف کرده و خطوط نرم این خودرو شاید به مذاقتان خوش نیاید اما هارمونی موجود در طراحی این خودرو، محصولی زیبا و متفاوت (در بین محصولات نیم دهه اخیر رنو) را به وجود آورده است. در واقع کپچر نیز همچون نیسان ژوک، برای بهتر دیده شدن از ترفند «عجیب بودن» استفاده کرده است. رنو برای کپچر از رنگ های ترکیبی استفاده کرده است و اگر قصد خرید نمونه ای از این محصول را داشت باشید، ایران خودرو گزینه هایی همچون مشکی با سقف سفید، آبی فیروزه ای با سقف مشکی، قهوه ای با سقف سفید، بژ با سقف مشکی، نارنجی با سقف سفید، آبی اقیانوسی با سقف مشکی و در نهایت سفید عاجی با سقف مشکی را برای شما در نظر گرفته است. همچنین این خودرو در تمامی رنگ ها با رینگ اسپرت آلومینیومی 17 اینچی مشکی/نقره ای عرضه می شود که با طراحی خودرو هماهنگی کامل دارد. سیستم چراغ LED روشنایی روز، آینه های تاشوی برقی به همراه گرمکن و چراغ راهنما، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو و ... از جمله دیگر جزئیاتی است که در بخش ظاهر این خودرو به چشم می خورد. نسخه فیس لیفت نسل اول و از سال 2019 نسل دوم این خودرو به بازار معرفی شده است که هنوز خبری از ورود آن به کشورمان نیست.

 

کوچک اما خوب

رنو کپچر از طراحی کابین زیبا و در عین حال ساده بهره می برد که البته به نسبت قیمت و کلاس خود امکانات به نسبت خوبی را به سرنشینان ارائه می کند. در واقع رقبای درجه 1 کپچر در بازار ایران رنو داستر، سانگ یانگ تیوولی و JAC S5 اتوماتیک چینی محسوب می شوند که این محصول رنو شرایط کابین مناسبی را در قیاس با رقبا به شما ارائه می نماید. فاصله طولی کابین در کنار عرض مناسب خودرو، فضای به نسبت خوبی محسوب می شود اما این در حالی است که اگر صندلی جلو را در عقب ترین حالت خود تنظیم کنید، چیزی بیشتر از 21 سانتی متر فضا برای زانوهای سرنشینان عقب باقی نخواهد ماند و در کل با وجود دید باز شیشه های جلو و طرفین (با توجه به وجود لچکی های مکمل شیشه در جلو)، کپچر فضای داخل چندان دلپذیری ندارد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو با توجه به فضای کابین کوچک بسیار خوب عمل می کند. سیستم ایموبلایزر ضد سرقت خودرو، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، قفل مرکزی و سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless)، شیشه بالابرهای برقی چهار در، غربیلک فرمان و تودوزی چرمی، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 7 اینچی، کروز کنترل، حالت مصرف سوخت بهینه، تنظیم برقی آینه های جانبی و گرم کن صندلی های جلو نیز از جمله دیگر تجهیزات رفاهی این کراس اوور مقرون به صرفه محسوب می شود. البته موارد دیگری همچون پاور ویندوز برای شیشه های جلو، سیستم ناوبری GPS و سیستم چرخش نور به همراه چرخش فرمان نیز قرار بود بر روی این خودرو وجود داشته باشد که در نمونه های عرضه شده به بازار کشور خبری از آن ها نبود. همچنین جالب است بدانید که سیستم صوتی این خودرو قابلیت پشتیبانی از CD نداشته و اگر قصد قرار بر شنیدن موسیقی در کپچر باشد، می بایست از درگاه USB و AUX بهره بگیرید.

 

ایمنی و پایداری

وجود تمهیدات ایمنی همچون 4 کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی، کمربند جلو با قابلیت پیش کشنده و محدود کردن فشار وارده و البته موفقیت کپچر برای دریافت 5 ستاره از سازمان Euro NCAP، این کراس اوور کوچک را به خودرویی امن برای سرنشینان مبدل می سازد. رنو کپچر از قدرت کمکی فرمان برقی با قابلیت سفت تر شدن در سرعت های بالا بهره می برد که تأثیر بسزایی در افزایش هندلینگ خودرو در سرعت های بالا دارد. همچنین سیستم هایی همچون ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی EBA، سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA از دیگر تجهیزاتی است که برای بهتر شدن عملکرد دینامیکی این خودرو در نظر گرفته شده است.

 

دوست دار محیط زیست

کپچر به عنوان یک خودروی کوچک شهری، با یک پیشرانه دوست دار محیط زیست به بازار کشور عرضه می شود. این خودرو از موتور 4 سیلندر خطی (کد TCE 120) به همراه سیستم پرخوران توربوشارژر و حجم 1.2 لیتر بهره می برد که با اتکا به بوست توربو، قادر به تولید نهایت قدرت 120 اسب بخار در 4900 دور بر دقیقه است. اما مسئله اینجاست که پیشرانه توربوی این خودرو با وجود نسبت تراکم 9.8 به یک، هر چند که نسبت به بسیاری از دیگر خودروهای توربوی موجود در بازار وضعیت سازگارتری با بنزین ایران دارد اما به طور حتم با گذشت چند سال از کارکرد این خودرو، سوخت نه چندان با کیفیتی که در دسترس مردم است مشکلاتی بر روی دست مالکان می گذارد. جدای از قدرت موتور مناسب که چیزی در حدود یک خودروی 1.6 لیتری مثل سانگ یانگ تیوولی است، پیشرانه 1.2 لیتری این خودرو گشتاور بسیار خوب 190 نیوتن متری در مقابل جثه 1180 کیلوگرمی به شما ارائه می کند که با توجه به جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه، کشش و شتاب بسیار خوبی خواهید داشت. شتاب صفر تا صد این خودرو 9.1 ثانیه اعلام شده است اما بنا بر کیفیت سوخت و شرایط جوی، برخی از مالکین صحبت از رکوردهای 10 تا 11 ثانیه ای دارند. کپچر 16 سوپاپ توربو، با بهره گیری از سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر، مصرف سوخت 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر جاده ای و البته 6.6 لیتر به صورت ترکیبی را به شما ارائه می کند که این رکورد برای یک خودروی کوچک شهری، بسیار عالی است.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

البته با وجود تمام این ها و البته قرار گیری عنوان «شاسی بلند» بر روی کپچر، به هیچ وجه توقع عملکرد مناسب در آفرود از این خودرو نداشته باشید. کپچر یک شاسی بلند فوق فشرده با قابلیت های دینامیکی رضایت بخش در مسیرهای داخل جاده ای است که با توجه به ظاهر خوب، گزینه ای مناسب برای خانواده های کم جمعیت یا قشر جوان محسوب می شود.