جستجو میان مقالات اتولتو

بسترن سری B50، پسرک شرقی

بسترن آسا یک خودروی چینی با ذات ژاپنی است که کیفیت ادوات داخلی، فرمان پذیری، سیستم تعلیق و راحتی آن از دیگر چینی های بازار بهتر است اگر نسخه B50F آن را انتخاب کنید و در خرید خودروی مد نظرتان حساسیت کافی را به کار بگیرید، رضایت شما را جلب خواهد کرد. اما اگر قصد خرید B50 را دارید باید با ضعف های پیشرانه و ظاهر آن کنار بیایید.

آخرین ویرایش: 26 فروردین 1400

بسترن یک برند خودروسازی چینی است که از سال 2006 بر روی کار آمده و در حال حاضر تحت مالکیت FAW قرار دارد. این زیر مجموعه که در حال حاضر دهه دوم فعالیت خود را شروع کرده است، به طور کلی محصولات خانوادگی در کلاس های سدان و کراس­اوور تولید می­کند که بیشتر بر پایه محصولات قدیمی­تر برند مزدای ژاپن هستند. در واقع برند FAW هرچند که یک خودروساز چینی است اما تعامل و همکاری آن با برندهای معتبر خودروسازی در سراسر جهان باعث شده که بتواند از تکنولوژی و تجارب خودروسازان معتبر سطح جهان بهره بگیرد و در نتیجه محصولات بهتری داشته باشد. B50 هم با وجود بهره گیری از پلت فرمی مشترک با مزدا 6، یکی از آن چینی­های بسیار ایده ­آل در بازار ایران است. در واقع گروه بهمن­ خودرو در ابتدا بسترن B50 را با موتور 1.6 لیتری به بازار عرضه کرد اما از آنجا که به دلیل ظاهر قدیمی مورد استقبال قرار نگرفت با نسخه فیس لیفت یعنی B50F و موتور قدرتمندتر 1.8 لیتری در بازار حضور پیدا کرد که با استقبال به نسبت خوبی مواجه شد. این خودرو یک سدان کامپکت سایز متوسط است که بر پایه مزدا 6 نسل اول تولید شده و  شرکت ایتال دیزاین طراحی آن را بر عهده داشته است.

 

مشخصه های فنی

همان­ طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، بسترن B50 در باطن یک مزدا 6 چینی است که از حیث مشخصه های فنی نیز شباهت­ های زیادی به این خودرو دارد. محصول مذکور به 17 کشور عرضه شده که در هر بازار بسته به نیازهای خریداران با یکی از سه پیشرانه 1.6 لیتری 8 سوپاپ (قبل فیس لیفت)، 1.6 لیتری 16 سوپاپ و 1.8 لیتری 16 سوپاپ حضور دارد.

بهمن خودرو در ابتدا B50 را با پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ 102 اسب بخاری به بازار عرضه کرد که به دلیل قدرت نه چندان بالا و در نتیجه کشش ضعیفش نتوانست چندان موفق ظاهر شود. این محصول مصرف سوختی معادل 8.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی داشت که در قیاس با این قدرت و حجم نه چندان زیاد، کمی بالا است و همچنین شتاب صفر تا صد خودرو با وجود جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 6 سرعته و محور فعال جلو، چیزی بیش از 12 ثانیه است که چندان ایده آل نیست.

اما نسخه فیس ­لیفت این محصول با قدرتمندترین پیشرانه­ اش یعنی 1800 سی­ سی 16 سوپاپ به بازار ایران عرضه شد که این پیشرانه از سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای MPI بهره می­ برد و به ET3 مشهور است. جعبه دنده نمونه­ های موجود در بازار ایران از نوع 6 سرعته اتوماتیک طراحی شده توسط شرکت آیسین ژاپن است ولی در برخی بازارها این خودرو با گیرباکس 5 سرعته دستی نیز قابل خریداری خواهد بود. پیشرانه به کار رفته بر روی B50F (که در بهمن خودرو تحت عنوان آسا نیز شناخته می­ شود)، قادر به تولید بیشینه توان 142 اسب بخار و حداکثر گشتاور 172 نیوتن­متر است که با توجه به این اعداد، شتاب صفر تا صد خودرو توسط کارخانه 11.5 ثانیه اعلام شده و همچنین حداکثر سرعت این خودرو را در حدود 195 کیلومتر بر ساعت تخمین زده ­اند. بسترن آسا به صورت ترکیبی مصرف سوختی معادل 9 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد و با توجه به باک سوخت 58 لیتری، در حدود 640 کیلومتر مسیر را با یک بار سوخت گیری می­ پیماید.

 

فضای داخلی و امکانات

از آنجایی که بسترن آسا بر پایه مزدا 6 (سدان سایز متوسط این خودروساز) طراحی و تولید شده است، پس فضای داخلی وسیع تری نسبت به مزدا 3 (که توسط شرکت مشابه یعنی بهمن­ خودرو در بازار به فروش می­رسد) به شما ارائه می­ کند. به طوری که اگر صندلی های جلو برای افراد بلندقامت تنظیم شوند، سرنشینان عقب چندان کمبود جا احساس نخواهند کرد. کیفیت ادوات داخلی این خودرو نسبت به بسیاری از خودروهای چینی دیگر مطلوب­ تر است اما نمی­توان آن را در حد و اندازه کُره ­ای ها و ژاپنی­ ها دانست.

در بحث طراحی داخلی، نسخه فیس ­لیفت چیدمان و دکوراسیون به مراتب شیک ­تر و لوکس­ تری نسبت به B50 ساده دارد و به طور کلی در داخل کابین این خودرو احساسی مبنی بر کهنگی طراحی نخواهید داشت.

تمامی B50F های مونتاژ شده توسط بهمن­ خودرو از تودوزی کرمی بهره می­ برند که به دلیل روشن بودن رنگ آن بسیاری از خریداران از کثیف شدن زود هنگام صندلی­ ها و ادوات داخلی نالان هستند. همچنین مانیتوری که در نمونه فول آپشن و سفارشی این خودرو به شما ارائه می­ شود، وضوح تصویر چندان زیادی زیر نور مستقیم آفتاب ندارد. اما نسخه فیس ­لیفت بسترن آسا چه امکاناتی به شما ارائه می کند؟!

قفل مرکزی، ایموبلایزر، سانروف برقی دو حالته، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، چراغ­ های هالوژنی جلو، سیستم تهویه مطبوع خودکار به همراه Sun sensor و خروجی مجزا برای سرنشینان عقب، مه شکن های جلو و عقب، سیستم کنترل میزان باد تایرها (TPMS)، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، قطب­ نما، کامپیوتر سفری، نمایشگر دمای داخل و خارج کابین، روکش چرمی صندلی­ ها.

لازم به ذکر است که اکثر این امکانات در نمونه پیش از فیس لیفت نیز به شما ارائه می­ شوند.

 

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه­هایی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می­توان بیان کرد عبارتند از:

  • 4 ستاره ایمنی سرنشینان از موسسه C-Ncap چین
  • کیسه­های هوا در 4 نقطه راننده، سرنشین جلو و دو ایربگ جانبی در دو طرف برای بسترن B50F. دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو در بسترن B50
  • ترمزهای دیسکی چهار چرخ به همراه سیستم های ترمز و پایداری TCS، EBD و ABS به همراه سیستم تعلیق بسیار عالی مستقل مشترک در هر دو خودرو

 

تجربه سواری

بسترن در هر دو نسخه پیش و پس از فیس­ لیفت از ساختار پایه یکسانی بهره می ­برد و شرکت FAW برای نسخه ارتقا یافته این خودرو تنها برخی از جزئیات را تغییر داده است. وجود پیشرانه 1.6 لیتری در B50 همان­ طور که بالاتر نیز گفته شد، برای این جثه چندان مناسب نیست و در نتیجه بسترن بی50 1600 آنقدرها که از یک خودروی خارجی انتظار می­ رود خوب نیست. این در حالی است که عملکرد جعبه دنده 6 سرعته بسیار خوب این خودرو شما را ذوق زده می­ کند و همچنین هندلینگ این محصول نیز چیزی فراتر از دیگر خودروهای چینی است. بسترن B50F با وجود پیشرانه قدرتمندتر 1800 که قادر به تولید 142 اسب بخار توان است، به هیچ وجه همچون نسخه قبل کم شتاب نیست. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع اتوماتیک تیپ ترونیک 6 سرعته بوده و با توجه به این که توسط شرکت بسیار معتبر «آیسین» ژاپن ساخته شده است عملکرد بسیار خوبی دارد. این گیرباکس در دنده دادن­ ها بسیار نرم عمل می کند و همچنین به محض تخت کردن گاز واکنش خوبی برای معکوس دادن از خود نشان می­ دهد. سیستم تعلیق خودرو و مبلمان آن نرم بوده و آسایش سرنشینان را تأمین می­ کند و تنها در برخی دست انداز­ها اندکی کوبش به سرنشینان (به خصوص سرنشینان عقب) منتقل می ­شود که البته این موضوع می­تواند به خاطر رینگ­ های آلومینیومی 16 اینچی خودرو نیز باشد. فرمان نرم و عملکرد بسیار خوب سیستم تعلیق مستقل خودرو، یکی دیگر از پوئن ­های مثبت این چینی دوست­ داشتنی است. اما باید به خاطر داشته باشید که ارتفاع به نسبت کم کف خودرو از سطح جاده می­ تواند در برخی پستی بلندی­ ها برای شما دردسرساز باشد و البته بسیاری از خریداران بسترن نیز از همین موضوع گلایه دارند. البته لازم به ذکر است که این خودرو آن چنان هم اسپرت نیست و از نظر کاراکتر چیزی در بین خودروهای خانوادگی و اسپرت قرار دارد.

 

شرایط بازار

  • باید گفت که این خودرو بازار فروش چندان خوبی ندارد و هرچند که با قیمت دنا پلاس یک خودروی خوب با جعبه دنده اتوماتیک و روح ژاپنی خریداری کرده ­اید، اما در صورت نیاز به فروش، نمی ­توان خودرو را آن طور که باید زود فروخت. اما بسترن B50F وضعیت بهتری از نسخه پیش از فیس­ لیفتش دارد. این خودرو که برای نخستین بار در سال 1394 به بازار عرضه شد، هرچند که همچون خودروهای چینی دیگر نسبت به نمونه­ های کم کارکرد افت قیمت فاحشی دارد اما بازار دست دوم آن به مراتب از B50 و بسیاری از خودروهای چینی دیگر بهتر است.
  • این خودرو در حال حاضر در برابر خودروهایی مثل چری آریزو 5، پژو 301، رنو سیمبل و ... قرار می­ گیرد و تولید آن تا سال 96 بیشتر ادامه نداشته است.
  • بسترن به طور عمده در رنگ­­ های سفید، خاکستری و مشکی در بازار یافت می­ شود که میزان محبوبیت رنگ­ های آن نیز به همان ترتیب گفته شده است. البته رنگ­ هایی مثل سرمه­ ای و ... نیز در پالت رنگ این خودرو به چشم می­ خورد.
  • بسترن نیز همچون بسیاری از خودروهای چینی آن طور که باید خوش بازار نیست. هر چند که تجربه ثابت کرده که این خودرو در چند ده هزار کیلومتر اولیه خرج خاصی نخواهد داشت، اما بسترن نیز همچون مزدا 3 قطعات گران و در بعضی موارد کمیابی دارد.

 

نکات کارشناسی هنگام خرید

  • یکی از مهم­ترین ایراداتی که در برخی از بسترن­ ها و به خصوص نمونه های B50F که در سال 1394 تحویل داده شد به چشم می خورد، ضعف سیستم کولر و به ویژه کمپرسور خودرو است که در هوای بسیار گرم (برای مثال ظهر تابستان) برودت کافی را ارائه نمی­ کند. البته بهمن خودرو طی یک فراخوان، کمپرسورهای قدیمی را با نمونه ­های اصلاح شده و جدید تعویض کرد که بر روی مدل­های بالاتر این خودرو نیز همین کمپرسورهای جدید نصب شده ­اند.
  • با توجه به این که بسترن ارتفاع پائینی دارد پس در هنگام خرید خودرو را حتماً بر روی چال سرویس ببرید و از سلامت زیربندی و عدم وجود لهیدگی در بخش­هایی مثل سیستم اگزوز اطمینان حاصل نمائید.
  • روغن گیربکس این خودرو اندکی گران و البته در برخی از نمایندگی­ ها کمیاب است. لذا توجه داشته باشید که روغن گیربکس خودرو به هنگام و با نمونه توصیه شده تعویض شده باشد.
  • ادوات برقی خودرو را به طور کامل چک کنید. تمامی شیشه­ ها را چند بار بالا پائین کرده و سانروف را باز و بست کنید. چرا که در بعضی موارد ضعف­ هایی در این امکانات خودرو از سوی خریداران بسترن گزارش شده است.
  • ایرادات احتمالی:
  1. در برخی موارد، خراب شدن شیر­برقی گیربکس این خودرو در صورت استفاده از روغن نامناسب و یا استفاده در شرایط سخت و تخریب­ گر گزارش شده است. همچنین گیر کردن لیور در حالت P (پارک) در صورت سرویس غیر اصولی خودرو نیز چندان دور از ذهن نیست.
  2. ضعیف شدن کمپرسور کولر همان­طور که در بالاتر گفته شد یکی از دیگر ایرادات احتمالی بسترن به ویژه در نمونه­ های تولید سری اول است. این کمپرسورها طی فراخوانی که بهمن خودرو داده بود، به صورت رایگان تعویض شدند. البته از آنجایی که برای تعویض کمپرسور کولر ابتدا باید سپر خودرو باز شود، برخی از تکنسین­ های نمایندگی­ها نمی توانند سپر را مثل روز اول جذب و جفت نصب کنند.
  3. بالا بودن مصرف سوخت تا 4 الی 5 هزار کیلومتر اول، در برخی موارد به چشم می­ خورد که البته با گذر از این کارکرد، به حالت نرمال بر می­گردد.
  4. در بعضی موارد دیده می­ شود که از تایرهای پهن­ تر مثل 215 یا 225 برای بسترن استفاده می­شود ولی مسئله این است که بهره­ گیری از تایرهای غیر استاندارد ممکن است برای سیستم تعلیق، جعبه فرمان و در نهایت سیستم TPMS خودرو مشکلاتی به وجود بیاورد.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

بسترن آسا یک خودروی چینی دوست داشتنی با ذات ژاپنی است که اگر نسخه B50F آن را انتخاب کنید و در خرید خودروی مد نظرتان حساسیت کافی را به کار بگیرید، رضایت شما را جلب خواهد کرد. اما اگر قصد خرید B50 را دارید باید با ضعف­ های پیشرانه و ظاهر آن کنار بیایید و به این موضوع توجه داشته باشید که این خودرو قطعات کمیاب تری نسبت به نمونه فیس ­لیفتش دارد. همچنین باید گفت که هر دوی این خودروها گزینه ­هایی نیستند که سکه بازار باشند و هر زمان که اراده کنید به پول نقد تبدیل شوند؛ پس اگر قصد خریدشان را دارید باید از شرایط مالی خود مطمئن باشید. استهلاک بسترن طبق اظهار خریدارانش اصلاً بالا نیست اما در بعضی موارد، برخی از قسمت­ های خودرو بخاطر غفلت تکنسین­ های خط تولید یا نمایندگی دچار ایراد می­ شود که باید به مرور زمان با تحقیق کافی و حساسیت بالا مشکلات را رفع کنید.