جستجو میان مقالات اتولتو

هیوندای سوناتا، انقلابی در هیوندای

این سدان سایز متوسط خانوادگی در بازار داخلی با خودروهایی مثل اپتیما، کمری و هوندا آکورد سرشاخ شده و در بین محصولات کُره ای، از نظر لوازم جانبی (فنی و ظاهری) در وضعیت خوبی به سر می برد. در مجموع اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با بازار فروشی خوب و اسم و رسمی قابل قبول هستید، با اطمینان خاطر سوناتا گزینه مناسبی برای شماست.

آخرین ویرایش: 20 فروردین 1400

سوناتا یکی از موفق‌ترین خودروهای وارداتی موجود در بازار کشور است که برای نخستین بار و کمی بعد از آزاد سازی مجدد واردات خودرو به کشور یعنی در سال 2006 به خیابان‌های ایران پا گذاشت. این سدان سایز متوسط خانوادگی که تا کنون سه نسل متفاوت و یک نسخه هایبرید در بازار ایران داشته، در بازار داخلی با خودروهایی مثل کیا اپتیما، تویوتا کمری و هوندا آکورد سرشاخ می‌شود و با توجه به تعدد نسل و مدل، بازه قیمتی گسترده­ای در ایران دارد. در ادامه مطلب می‌توانید با سوناتا NF، YF، LF و LF هایبرید بیشتر آشنا شوید.

 

سوناتا NF

مشخصه­ های فنی

نخستین نسلی از سوناتا که وارد بازار ایران شد در واقع نسل پنجم این خودرو در بازار جهانی است که با پسوند NF شناخته می‌شود. البته بازاریان ایران این خودرو را چندان با لفظ NF نمی‌شناسند و بیشتر تحت عنوان «اتاق قدیم» از آن یاد می‌کنند. سوناتا NF با دو پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری و 6 سیلندر 3.3 لیتری و در دو فاز پیش و پس از فیس لیفت وارد بازار ایران شد که با توجه به خالی بودن عرصه رقابت (در سال ابتدایی عرضه، تنها کمری و ماکسیما بودند که با این خودرو رو به رو می‌شدند) توانست فروش خوبی را تجربه کند. هرچند که قدرت بالاتر پیشرانه نمونه 6 سیلندر 3.3 لیتری که با عنوان عامیانه «موتور آزرا» در بین مردم باب شده بود، افرادی که به دنبال یک خودروی توانا از حیث فنی بودند را ارضا می‌کرد، اما افرادی که مصرف سوخت پایین‌تر را ترجیح می‌دادند، به سراغ نسخه 4 سیلندر می‌رفتند. هرچند که سوناتا NF چهار سیلندر هم خودروی چندان کُندی نبود.

فضای داخلی و امکانات

از فضای داخلی سوناتای نسل پنجم باید در حد و اندازه خودرویی که در سال 2004 معرفی شده است انتظار داشته باشید و نه بیشتر! که البته با این وجود باز هم دکوراسیون داخلی این خودرو از چیزی که در کمری هم­دوره (اتاق قدیم یا همان XV30) یا ماکسیما می‌بینیم، مدرن‌تر طراحی شده است. امکانات در مدل‌های فول آپشن 6 سیلندر و 4 سیلندر تفاوتی ندارد اما تعداد قابل توجهی سوناتا NF چهار سیلندر لو آپشن وارد شد که حتی فاقد روکش چرم صندلی یا رینگ اسپرت آلومینیومی هستند و از کنترلرهای دستی سیستم تهویه مطبوع بهره می‌برند. در نسخه فیس­لیفت هم دکوراسیون داخلی به جز تریم رنگی پنل‌های کابین تغییر خاصی نداشت اما به تقریب تمامی نمونه‌های فیس لیفت این خودرو با حداکثر امکانات قابل سفارش وارد بازار کشورمان شدند.

ایمنی و پایداری

مهم­ترین مشخصه­ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می­توان بیان کرد عبارتند از:

  • 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو ان کپ (Euro NCAP) برای محافظت از سرنشینان بزرگسال
  • ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ به همراه سیستم‌های ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD و کنترل پایداری ESP
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو به همراه پیش کشنده و سه کمربند در عقب

تجربه سواری

سوناتای نسل پنجم یا همان اتاق قدیم (مرسوم در بازار ایران) همان­طور که بالاتر گفته شد حال و هوایی متفاوت با خودروهای مدرن امروزی دارد؛ چرا که طراحی آن به بیش از یک دهه پیش باز می­گردد. پس پشت فرمان این خودرو نباید انتظار همه فن حریف بودن داشته باشید. اما از آنجا که سوناتا NF در دو نسخه 4 و 6 سیلندر وارد بازار ایران شد، پس با توجه به اختلاف وزن و قدرتی که بین این دو خودرو وجود دارد، هر کدام تجربه سواری متفاوتی به شما ارائه خواهد کرد. سوناتا 4 سیلندر به لطف استفاده از پیشرانه 2.4 لیتری 160 اسب بخاری، قدرتمندتر از کمری اتاق قدیم و اتاق وسط (XV30 و XV40) عمل می­کند ولی در بحث هندلینگ و راحتی سیستم تعلیق (به خصوص در قیاس با کمری 2007 تا 2010) یک پله پایین­تر می‌ایستد. در واقع این خاصیت بسیاری از پلت فرم‌های قدیمی هیوندای-کیا است که بر سر پیچ‌ها با کم­فرمانی دست و پنجه نرم کنید و این موضوع زمانی قوت می‌گیرد که با نسخه 6 سیلندر سوناتا که موتوری مشترک با آزرا دارد مواجه شوید. کم­فرمانی بر سر پیچ‌های تند و فرمان­دهی گشتاور (Torque Steering) و ترمزهای نه چندان قوی (با توجه به قدرت موتور) از جمله مسائلی هستند که بر روی کیفیت هندلینگ و سواری سوناتای 6 سیلندر تأثیر می‌گذارند اما پیشرانه سرزنده و شتاب قابل قبول، ممکن است بسیاری از این ضعف‌ها را برای افرادی که به دنبال قدرت هستند پوشش دهد. هرچند که اگر با خودروهای پرمصرف مشکل دارید، سوناتای 6 سیلندر را به هیج وجه به شما توصیه نمی‌کنیم.

 

سوناتا YF

مشخصه های فنی

نسل ششم سوناتا که در سال 2009 روی خط تولید قرار گرفت، تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری که از نظر ساختار فنی شباهت بسیار زیادی به نمونه مورد استفاده در NF داشت وارد بازار ایران شد که این موضوع برخلاف باور عموم، به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیشتر از 2.5 لیتر نبود. سوناتا YF به طور کلی هیچ موتور بزرگتر از 4 سیلندری در لاین آپ خود نداشت. پس آسان موتور برای این که بتواند خدمات بهتری را برای این محصول و محصولات دیگرش ارائه کند، از موتوری روتین در YF بهره جست. البته گیربکس در این مدل تغییر کرده و از نوع 6 سرعته با عملکردی بسیار بهتر از نمونه 5 دنده نصب شده بر روی سوناتا NF است که در نهایت کشش و مصرف سوخت بهتری (به خصوص در سیکل جاده­ای) برای این نسل فراهم می‌کند.

فضای داخلی و امکانات

اما در نسل ششم، کابین سوناتا همچون طراحی بیرون آن با یک تغییر بسیار وسیع رو به رو شد. داشبورد خلاقانه و کنسول میانی Y شکل این خودرو در بین مصرف کنندگان ایرانی به حدی مشهور و محبوب شد که بسیاری از افراد برای شرح کابین برخی خودروهای داخلی مثل دنا هم از اصطلاح «داشبورد سوناتایی» استفاده می‌کردند. این محصول هم در سطوح امکاناتی متفاوتی به بازار عرضه شد که از نمونه­های لو آپشن با صندلی پارچه­ای و استارتر سوئیچی گرفته تا موارد فول آپشن مجهز به سانروف پانورامیک و سیستم صوتی اینفینیتی را می­توانید خریداری نمایید. فضای کابین این خودرو وسعت خوبی دارد و با توجه به گود بودن صندلی‌ها حس خوبی را به شما القا می‌کند اما سواری خودرو با توجه به فنربندی اسپرت­تر و رینگ­های بزرگتر (در حالت فول آپشن) از سوناتای NF خشک تر است.

ایمنی و پایداری

مهم­ترین مشخصه­ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ به همراه سیستم‌های ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی اضطراری BAS، کنترل پایداری ESC و کنترل حرکت در سربالایی HAC
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو به همراه پیش کشنده و سه کمربند در عقب

تجربه سواری

ششمین نسل از این خودرو تنها با انواع پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی چهار سیلندر وارد بازار جهانی شد و شرکت آسان موتور نسخه 2.4 لیتری را که بر روی بسیاری از دیگر محصولات هیوندای-کیا هم قابل نصب بود را برای عرضه به ایران انتخاب کرد. این پیشرانه از نظر ساختار کلی و پایه به طور کامل مشابه نمونه مورد استفاده بر روی سوناتا NF است با این تفاوت که به دلیل مپ متفاوت ECU و برخی تغییرات در سرسیلندر و دیگر اجزا، قدرتی بیشتر از نسخه پیش از فیس­لیفت نسل پنجم سوناتا (اتاق قدیم) دارد. اما مهم ترین تفاوت فنی این خودرو با نسل پیشینش، استفاده از گیربکس 6 سرعته بسیار بهتر و دقیق­تر در سوناتا YF است که برعکس NF فاقد تقه­های ریز، پاسخ به پدال گاز با تأخیر و مسائلی از این قبیل است. به علاوه با توجه به بهره گیری از 6 دنده، مصرف سوخت کمتری را در سیکل ترکیبی خواهد داشت. به غیر از این، زیر­بندی YF نسبت به نسل قبل ارتقاء پیدا کرده و به نوعی اسپرت­تر شده است که این موضوع هرچند سواری خشک­تری دارد اما در مجموع موجب بهبود فرمان پذیری خودرو و هندلینگ خواهد شد. البته موضوع کم­فرمانی همچنان در این خودرو به چشم می‌خورد اما نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است.

 

سوناتا LF

پس از این که سوناتا YF از خط تولید هیوندای خارج شد، نسل هفتم با پسوند LF در سال 2014 پا به عرصه گذاشت. این خودرو برخلاف NF و YF که از نظر استایل کلی چندان شباهتی به هم نداشتند، از شاکله‌ای بسیار شبیه به YF بهره می‌برد، با این تفاوت که زبان طراحی خودرو تفاوت پیدا کرده و به شمایل استوارتری رسیده است. اما در بخش فنی، سوناتا LF عرضه شده در ایران تفاوت خاصی با نسل پیش از خود یعنی YF ندارد و تنها از نظر هندلینگ و قابلیت‌های فرمان پذیری اندکی دستخوش تغییرات گشته است.

فضای داخلی و امکانات

سوناتا LF برعکس نسل پیش از خود از کابین محافظه کارانه تری بهره می­برد، اما این محافظه کاری به معنای سادگی و بی روح بودن فضای داخلی این محصول نیست. بلکه به زعم بسیاری از کارشناسان، سوناتا LF کابین پخته­تر و با اصالت­تری دارد. ضمن این که به نظر می­رسد فضای داخلی در سوناتا LF بهتر از نسل پیشین مدیریت شده و این خودرو از مبلمان بهتری بهره می­برد، همان­گونه که امکانات بیشتری در این خودرو به کار رفته که از بین آن ها می­توان به مواردی مثل رادار جانبی، اتو هلد، گرم­کن غربیلک فرمان و ... اشاره کرد که در سوناتا YF (حتی نمونه های فول آپشن) نیز به چشم نمی­خورند. از نظر سواری، LF و YF چندان باجی به هم نمی­دهند اما به نظر می­رسد که سوناتا LF تنش های جاده­ای را کمتر به کابین منتقل می­کند.

ایمنی و پایداری

مهم­ترین مشخصه­ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ به همراه سیستم‌های ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی اضطراری BAS، کنترل پایداری ESC و کنترل حرکت در سربالایی HAC
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو به همراه پیش کشنده و سه کمربند در عقب.

تجربه سواری

هرچند که دو نسل پیشین سوناتا از نظر فنی کاراکتر متفاوتی داشتند؛ اما LF در قیاس با YF یک خودروی ارتقاء یافته محسوب می‌شود و طراحی آن به طور کامل بر پایه YF صورت گرفته است. پس نباید انتظار تفاوت چندان زیادی بین این دو نسل داشته باشیم. از نظر فنی، موتور هر دو خودرو کاملاً یکسان است اما گیربکس قرار گرفته بر روی LF با اندکی تغییرات نسبت به قبل، عملکرد هوشمندتر و بهتری را ارائه می‌کند. ضمن این که سیستم تعلیق در LF بهبود پیدا کرده و هم سواری و هم هندلینگ بهتری از YF دارد که این موضوع نشان از روند تکاملی خودروسازان کُره ای است.

 

سوناتا LF هایبرید

سوناتا LF هایبرید در دو فاز پیش و پس از فیس­لیفت (که فیس لیفت این خودرو از نوع ماژور با تغییرات زیاد است) وارد بازار کشورمان شد که البته نمونه پس از فیس لیفت دارای دو تیپ متفاوت بوده اما بین هیچ کدام از انواع این خودرو تفاوت فنی خاصی وجود ندارد. موتور 4 سیلندر 2 لیتری به همراه پیشرانه الکترونیکی مکمل، بیشینه توانی فراتر از سوناتا LF ساده دارد که این موضوع موجب بهتر بودن توانایی های دینامیکی این خودرو نسبت به LF بنزینی ساده خواهد شد. مصرف سوخت بسیار کم این خودرو هم با توجه به ذات هیبریدی‌اش چندان جای بحث ندارد و از بدیهیات است.

سوناتا LF هایبرید، از نظر فضای داخلی و امکانات، ایمنی و پایداری خودرو و تجربه ای که از پشت فرمان آن در جاده خواهید داشت مشابه نسخه بنزینی اش است، اما در نسخه هایبرید به لطف بهره­گیری از قوای محرکه قوی­تر، کشش و شتابی حتی بهتر از نسخه بنزینی 2.4 لیتری دارد و ترمزها و پایداری این نمونه هم بهتر به نظر می‌رسد. ضمن این که ترمزهای این خودرو به غیر از ایستایی، وظیفه بازیابی انرژی برای باتری‌ها را نیز بر عهده دارند.

 

شرایط بازار

  • سوناتا را می­توان یکی از موفق­ترین خودروهای بازار کشورمان بدانیم که چه در انواع صفر کیلومتر و چه دست دوم بازار فروش بسیار خوبی دارد و به خصوص در مدل های قدیمی تر (NF و YF) که قیمت کمتری دارند، بازار فروش پر رونق تری نیز خواهند داشت.
  • اگر به دنبال خرید سوناتا اتاق قدیم یا همان NF هستید باید گفت که عمده نمونه­های تمیز و مرتب این خودرو نسخه چهار سیلندر هستند چرا که مدل­های شش سیلندر به دلیل بهره­گیری از پیشرانه­های قدرتمند، در اصل بیشتر تحت فشار بوده­اند و در نتیجه احتمال مستهلک بودن قطعات در آن ها بیشتر است.
  • سوناتای 6 سیلندر در صورتی که تمیز و بی ایراد باشد از آنجا که با قیمتی مابین سوناتا 4 سیلندر و آزرا، به عنوان یک خودروی توانمند و مناسب برای استفاده خانوادگی در بازار حضور دارد، در مقایسه با یک سوناتای 4 سیلندر ، خوش فروش­تر خواهد بود.
  • سوناتا YF چه در نمونه پیش از فیس لیفت و چه در نسخه فیس لیفت شده یک خودروی خوش فروش با بازاری جا افتاده است که اگر اهل تعویض ادواری خودرو هستید، مشکل چندانی برای فروش نخواهید داشت. البته توجه داشته باشید که نمونه های فول آپشن، طرفداران بیشتری دارند.
  • هرچند که سوناتا YF انقلابی در محصولات هیوندای محسوب می شود، اما بسیاری از افراد طراحی این خودرو را نمی­پسندند. پس ترجیح می­دهند که هزینه بیشتری پرداخته و نسل هفتم این خودرو یعنی LF را خریداری کنند. بازار فروش این خودرو به دلیل بالا بودن قیمتش به خصوص در بخش دست دوم به خوبی YF نیست اما در صورتی که خودروی خود را در معرض فروش قرار دهید، مدت زمان چندان زیادی طول نمی­کشد که به پول برسید. به طور کلی می­توان گفت اگر تنوع طلب و اهل تعویض پیاپی خودرو هستید، سوناتا در هر نسلی گزینه مناسبی برای شماست.
  • سوناتا در بین محصولات کُره ای ساخت هیوندای و کیاموتورز، از نظر لوازم جانبی (فنی و ظاهری) در وضعیت بسیار خوبی به سر می­برد. چرا که تعداد نمونه­های وارد شده از نسل های مختلف آن عدد قابل توجهی است و به طور کلی سوناتا خودروی فراگیری در بازار محسوب می شود.
  • طبق معمول، رنگ سفید در تمامی نسل­های سوناتا از فروش قابل توجهی برخوردار است. اما در مورد NF فیس­لیفت رنگ مشکی، در مورد YF فیس لیفت رنگ سربی و در مورد LF هم رنگ مشکی طرفداران بسیاری دارد.
  • سوناتا YF پیش از فیس­لیفت در نمونه­های مدل پایین، به تقریب هم قیمت یک دستگاه هیوندای آزرای اتاق قدیم تمیز و مرتب است و به همین خاطر بسیاری از خریداران بین این دو خودرو مردد می­مانند. باید به این موضوع اشاره کرد که آزرا سواری نرم­تر، اتاق بزرگتر، موتور قدرتمندتر و پرستیژی بالاتر (به خصوص در نسخه فیس­لیفت) به شما ارائه می­کند در حالی که در صورت خرید سوناتا YF، مصرف سوخت کمتر، امکانات بیشتر، طراحی مدرن­تر و سواری اسپرت­تری عاید شما خواهد شد. پس با توجه به نکات گفته شده یک گزینه را انتخاب کنید. البته در مورد گرنجور و سوناتا LF نیز اوضاع از همین قرار است.
  • سوناتا در بازار ایران با رقبایی مثل کمری، هوندا آکورد و کیا اپتیما سرشاخ است که در مجموع باید گفت این خودرو نسبت به همتایانش از برندهای دیگر، بازار فروش بهتر و طرفداران بیشتری دارد. دلیل این محبوبیت، فراگیر شدن نام برند هیوندای در بین مردم و البته خدمات گسترده این خودروساز کُره­ای در بازار ایران است.

 

نکات کارشناسی هنگام خرید

  • توجه داشته باشید که تعداد قابل توجهی از سوناتا YF به صورت لو آپشن به بازار ایران وارد شده که در بعضی موارد توسط افرادی در داخل کشور مجهز به آپشن­های متعدد شده­اند. مواردی مثل قاب ایربگ­های جانبی (که به طور معمول فقط قاب است و پشت این قاب ها ایربگی وجود ندارد)، نمایشگر، دوربین دنده عقب، استارت و ... ممکن است توسط افرادی در داخل کشور نصب شده که در این صورت امکان دارد به سیم­کشی آسیب وارد شده باشد و در مورد ایربگ هم می­تواند آسیب­های جبران ناپذیری به سرنشینان وارد کند.
  • یکی از مهم­ترین مشکلاتی که به سوناتا YF و LF وارد است، به صدا افتادن پنل سقف در نمونه­هایی که مجهز به سانروف پانوراما هستند بوده که اگر به صداهای کابین حساس باشید ممکن است شما را اذیت کند. البته به نظر می‌رسد که این موضوع در نسخه فیس‌لیفت رفع شده باشد و برخی از متخصصین بتوانند سر و صدای سقف این خودرو (چه تق تق در دست انداز و چه صدای باد در سرعت­های بالا) را برطرف کنند. گفته می‌شود که این موضوع طی فراخوانی توسط شرکت وارد کننده توسط نمایندگی های مجاز مرتفع می­گردد.
  • اگر قصد خرید سوناتا NF با موتور 6 سیلندر را دارید، از عدم وجود روغن ریزی و نشتی روغن در این خودرو اطمینان حاصل نمایید. همچنین با مراجعه به یک مکانیک کاربلد، فشار روغن خودرو را بررسی کنید چرا که خرابی اویل ماژول در این خودرو (چه 6 سیلندر و چه 4 سیلندر) بارها گزارش شده است. در ضمن اگر سوناتا 6 سیلندر انتخابی شما بین 150 الی 200 هزار کیلومتر کارکرد دارد، بی گمان گیربکس خودرو را به طور کامل بررسی کنید و پس از خرید، روغن گیربکس را به طور کامل ساکشن کرده و جایگزین نمایید.
  • جلوبندی YF و LF به دلیل بهره­گیری از رینگ­های بزرگ 18 اینچی در نسخه­های فول آپشن، در صورتی که با مراعات رانندگی نکنید آسیب پذیر است که البته این موضوع در مورد YF بیشتر صدق می­کند. در هنگام خرید و آزمایش رانندگی خودرو، روی هر گونه صدای اضافه­ای از بخش زیرین خودرو حساس باشید.
  • پایین بودن ارتفاع کف خودرو از زمین هم در LF و هم در YF، در مسیرهای پر دست انداز شهری و اماکنی مثل پارکینگ، ممکن است دردسر ساز شود و در صورتی که کف خودرو با شدت به موانع برخورد کند، ممکن است منجر به بروز آسیب در خودرو شود. پس بی تردید زیر خودرو را از داخل چال سرویس یا روی جک تعمیرگاه بررسی کنید.
  • در سوناتا اتاق قدیم یا همان NF کیفیت ادوات داخلی و به خصوص دکمه­ها (مانند دکمه بالابرهای شیشه) چندان بالا نیست و احتمال بروز ایراد در آن ها وجود دارد. از گیر کردن سانروف در اثر عدم روغن کاری دوره ای گرفته تا موارد دیگری مثل از کار افتادن پنل بوق در این خودرو محتمل است، به خصوص اگر کارکرد خودرو بالا باشد، به احتمال زیاد حداقل یکی دو مورد ایراد در ادوات داخلی خواهید یافت.
  • هرچند که کیفیت چرم مصنوعی استفاده شده در کابین نسل­های سوناتا به تدریج در هر نسل بهبود یافته اما باید توجه داشته باشید که بطورکلی چرم به کار رفته در صندلی­های سوناتا اتاق قدیم بعد از گذشت حدود یک دهه از عمر آن بدون شک مستهلک شده و در بعضی موارد ممکن است دچار پارگی نیز شده باشد. چروک شدن و دفرمه شدن روکش صندلی­ها نیز می­تواند از مشکلات ظاهری نمونه­های کارکرده سوناتا و دیگر خودروهای کُره­ای باشد.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با بازار فروشی خوب و اسم و رسمی قابل قبول هستید؛ با اطمینان خاطر سوناتا گزینه مناسبی برای شماست. اما همان­طور که بالاتر گفته شد، هر یک از نسل های این خودرو شخصیتی متفاوت دارد و هر کدام در محدوده قیمتی مجزا قرار دارند که باید در نظر داشته باشید با توجه به بودجه مد نظرتان، کدام خودرو را باید انتخاب کرد. به زبان ساده تر می­توان گفت که سوناتا معمول­ترین سدان وارداتی بازار کشور است و هرچند که خودروهایی مثل کمری و آکورد نیز در این کلاس پیش روی شما قرار می­گیرند، سوناتا با وجود امکانات بیشتر و قیمت مناسب­تر نسبت به همتایان و هم مدل های ژاپنی، عامه پسندتر است.