جستجو میان مقالات اتولتو

کیا اپتیما، خانوادگی کم دردسر

اگر خانواده ای 4 یا 5 نفره هستید و به دنبال خودرویی با قابلیت استفاده بی دردسر برای فعالیت های روزمره می گردید، جواب بله است! اپتیما در هر سه نسل با بازه قیمتی متفاوتی در بازار حضور دارد و خودرو خانوادگی ایده آلی به شمار می رود

تاریخ ویرایش: 12 اسفند 1399

اپتیما، یک سدان سایز متوسط کُره‌ای است که برای نخستین بار در سال 2001 وارد بازار جهانی شد. اما از آنجا که در آن سال‌ها واردات خودرو به کشور محدود بود، نسل نخست این محصول در ایران حضور ندارد. اما پس از بازگشایی در‌های واردات خودرو به کشور، کیاموتورز از نخستین برندهایی بود که به ایران راه یافت تا ذهنیتی که مردم از پراید و ریو به عنوان تنها محصولات کیاموتورز در کشور داشتند را تا حد زیادی تغییر دهد. بدین ترتیب نخستین محموله‌های کیاموتورز در اواخر سال 2007 به ایران وارد شدند و به طور تقریبی دو سال بعد اپتیما به ایران راه یافت. اپتیمایی که در سال 2009 وارد بازار کشورمان شد، نمونه فیس لیفت نسل دوم (مشهور به اپتیما MG) این خودرو است که ظاهر و ابعاد مناسبی داشت اما در آن روزها برادر دوقلوی اپتیما یعنی هیوندای سوناتا به لطف دو سال حضور موفقیت‌آمیز در بازار، مجال رقابت به اپتیما نداد و هرچند که این خودرو فروش چندان بدی هم نداشت اما اطلس خودرو به عنوان نماینده برند کیاموتورز، نتوانست سود دندان گیری از اپتیما کسب کند. اما با پایان تولید نسل دوم، اپتیمای نسل سوم یا همان TF برای نخستین بار در سال 2012 وارد بازار ایران شد که ظاهری بسیار اغواگر و مدرن و البته مشخصات فنی و امکانات خوبی داشت. اپتیما نسل سوم در سال 2014 دستخوش یک فیس لیفت شد که تنها از حیث ظاهر و برخی امکانات تغییراتی کرده بود؛ اما همین فیس لیفت باعث شد که فروش این خودرو تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند و هرچند که پیش از این هم با سوناتا YF وارد بازار رقابتی شده بود، اما نسخه فیس لیفت اپتیما TF به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو، برتری کاملی نسبت به سوناتا YF داشت. اپتیما در سال 2016 بار دیگر پوست انداخت تا نسل سوم (TF) جای خود را به نسل چهارم یا همان JF دهد و یک سال بعد یعنی در سال 2017، این نسل نیز توسط اطلس خودرو به بازار ایران وارد شد. اپتیما JF هرچند که از نظر مشخصات فنی به طور کامل شبیه TF است و ظاهر آن نیز از همان خط مشی نسل پیشین پیروی می‌کند اما این سدان خانوادگی در نسل جدیدش دستخوش تغییرات فراوانی به خصوص در بخش زیربندی شده و به همین خاطر عملکرد مناسب‌تری نسبت به اپتیما TF دارد.

 

اپتیما اتاق قدیم (نسل دوم)

مشخصه‌های فنی

شرکت‌های واردکننده با توجه به محدودیت‌های موجود در بازار و البته تعرفه‌های کم و بیش سنگین واردات، در اصل اقدام به ارائه تنها یک نسخه از هر خودرو می‌کنند. یعنی ممکن است که فلان خودرو با چند پیشرانه متفاوت در بازار جهانی قابل سفارش باشد اما تنها با یک پیشرانه به بازار ایران می‌رسد که البته پیشرانه مورد انتخاب به احتمال بالا با چند محصول دیگر از همان برند یکسان است. بدین ترتیب اطلس خودرو هم در هر سه نسل اپتیما، از همین ترفند استفاده کرده تا علاوه بر این که خیالش از بابت فروش راحت شود (در صورت عرضه یک خودرو در چند نسخه ممکن است یکی از نمونه‌ها فروش خوبی نداشته باشد و برای شرکت واردکننده ضرر رسان باشد)، بتواند با تمرکز بهتری به ارائه خدمات و تأمین قطعات یدکی بپردازد.

اطلس خودرو هم برای نسل دوم اپتیما از پیشرانه 2.7 لیتری V6 بهره گرفت که این موتور از نظر حجم و آرایش سیلندرها مشابه پیشرانه‌های هیوندای سانتافه، کیا کارنیوال، کیا اسپورتیج، هیوندای کوپه و هیوندای توسان است. البته باید توجه داشته باشید که این موتور از سری Mu (مشترک با سانتافه) بوده و با توجه به بهره‌گیری از سیستم VVT (زمان بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها)، با وجود حجم و آرایش مشابه، قدرت بیشتری نسبت به موتورهای سری دلتا (که بر روی توسان، اسپورتیج و هیوندای کوپه نصب می‌شد) دارد. در واقع این سیستم که یک تکنولوژی بسیار کارآمد در بحث طراحی پیشرانه است، تأثیر بسزایی در افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت خودرو دارد و بدین ترتیب اپیتما اتاق قدیم، یک خودروی سرزنده با مصرف نه چندان بالا نسبت به دیگر شش سیلندرها مثل آزرا یا سوناتا V6 بود. گیربکسی که برای این خودرو انتخاب شد، از نوع اتوماتیک با 5 دنده در جلو است که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (تیپ ترونیک) را نیز به شما می‌بخشد. همچنین محور فعال این خودرو نیز همچون بسیاری از سدان‌های سایز متوسط خانوادگی در جلو است که این موضوع علاوه بر کاهش استهلاک به دلیل حذف بسیاری از قطعات واسط مثل گاردان، دیفرانسیل و ...، اتلاف انرژی کمتری دارد و بدین ترتیب بخش عمده‌ای از قدرت تولید شده توسط پیشرانه به چرخ‌ها منتقل خواهد شد.

 

فضای داخلی و امکانات

اپتیمای نسل دوم (اتاق قدیم) با توجه به این که بیش از یک دهه از طراحی‌اش می گذرد، فضای داخلی چندان مدرن و لوکسی ندارد اما این بدان معنی نیست که این سدان سایز متوسط دست کمی از خودروهایی مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا هم مدل داشته باشد. در واقع در کابین این خودرو باز هم همان ترکیب آشنا پلاستیک فشرده و چرم مصنوعی به چشم می خورد که اگر بیش از 100 هزار کیلومتر از کارکرد خودرو گذشته باشد ممکن است با ساییدگی لبه های قطعات چرمی، کدر شدن برخی بخش های تریم پلاستیکی و رنگ و رو رفتگی قطعات پلاستیکی نقره ای (مثل سردنده) مواجه شوید. فضای داخلی این نسخه از اپتیما نیز به نسبت ابعاد و فاصله 2.7 متری بین دو محور ایده آل بوده و برای یک مسافرت خانوادگی به هیچ وجه دچار چالش نخواهید شد. در ضمن امکاناتی که در اپتیما عایدتان می شود نسبت به سن و سال خودرو وضعیت خوبی دارد و مواردی مثل تودوزی چرم، تنظیم برقی و گرم کن صندلی های جلو، کروز کنترل و سوئیچ هوشمند در این خودرو به چشم می خورد.

 

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • سه ستاره ایمنی از مؤسسه NHTSA (نمونه فیس لیفت در سال 2009).
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (خنک شونده در جلو) به همراه سیستم های ABS (ضد قفل)، EBD (توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها) و ESP (کنترل الکترونیکی پایداری خودرو).
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو به همراه پیش کشنده و سه کمربند در عقب.
  • شش کیسه هوای ایمنی. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، دو عدد جانبی سرنشینان جلو و دو عدد پرده ای.

 

تجربه سواری

نسل دوم یا همان اتاق قدیم این خودرو که با موتور V6 در بازار حضور دارد، قدرتمندترین اپتیمای موجود در بازار است اما با وجود گیربکس 5 دنده به نسبت قدیمی و البته وزن خالص بیشترش، عملکردی کم و بیش همپای فرزندان جدیدترش دارد. اما موضوعی که در پشت فرمان این خودرو بیشتر به چشم می خورد، مسئله کم فرمانی آن بر سر پیچ های تند و تیز است که عواملی مثل ساختار نه چندان پیچیده زیربندی و موتور سنگین در این موضوع دخیل هستند. هرچند که سواری نرم و راحت اپتیما، آسایش کافی را برای سرنشینانش به ارمغان خواهد آورد و این محصول یک خودروی مطلوب برای سفرهای بین شهری خانوادگی به شمار می رود.

 

اپتیما اتاق وسط (نسل سوم یا TF)

مشخصه‌های فنی

سومین نسل از کیا اپتیما که با پسوند TF شناخته می‌شود و بازاری‌ها آن را تحت عنوان «اتاق وسط» می‌شناسند، از پلت فرمی به تمام متفاوت نسبت به نسل پیش از خود بهره می‌برد و در واقع به عنوان برادر دوقلوی سوناتا YF بر روی پلت فرمی مشترک با این خودرو تولید شده است. بدین ترتیب این خودرو از مرکز ثقل پایین‌تر، ابعادی بزرگتر و البته گستره پیشرانه‌های کم‌حجم‌تری بهره می‌برد. در واقع این نسل از کیا اپتیما با پیشرانه‌های متفاوتی در بازار جهانی حضور دارد که البته تمامی آن‌ها 4 سیلندر (بنزینی، دیزلی، اتمسفریک و توربو) هستند. اما با توجه به این که پیشرانه 2.4 لیتری سری تتا2 بر روی اکثر محصولات هیوندای-کیا قابل سفارش است، شرکت اطلس موتور برای این خودرو نیز از همین پیشرانه فراگیر استفاده کرده تا بتواند خدمات بهتر و فراگیرتری را برای این محصول پرفروش ارائه کند. گیربکس اتوماتیک عرضه شده در اپتیما TF نسبت به گیربکس نسل قبل ارتقای بسیار زیادی به خود دیده و همچنین با وجود 6 دنده بودن ضرایب بهتری را به شما ارائه می‌کند. به زعم بسیاری از کارشناسان و افرادی که تست میدانی انجام داده‌اند، اپتیما TF شتابی در حد و اندازه نسل قبلش (با وجود موتور 6 سیلندر) دارد و به لطف بهره‌گیری از موتور کم‌حجم‌تر و پیشرفته‌تر، مصرف سوخت بهینه‌تری دارد.

 

فضای داخلی و امکانات

سومین نسل از این سدان خانوادگی نه تنها در ظاهر و طراحی بدنه بلکه در طراحی فضای کابین نیز با تغییراتی گسترده همراه بود. در واقع پیتر شره‌یر (طراح اسبق آئودی) که در حال حاضر مدیریت دپارتمان طراحی کیاموتورز را بر عهده دارد، با استفاده از خلق المان‌هایی تازه در محصولات جدید کیاموتورز انقلابی را به وجود آورد که اپتیما یکی از مثال‌های بارز این انقلاب است. فضای داخلی بسیار مدرن و شیک با وجود ارگونومی بسیار خوب و جانمایی ایده‌آل ادوات مختلف و همچنین جزئیاتی مثل زاویه داشتن کنسول میانی به سمت راننده و غربیلک اسپرت سه شاخه, حس و حال بسیار خوبی را از سواری این خودرو به شما ارائه می‌کند که در قیاس با کابین پرزرق و برق سوناتا YF، این خودرو شیک‌تر و محافظه‌کارانه‌تر طراحی شده است. فضای داخلی در اپتیما TF به لطف بهره‌گیری از پلت فرم جدید فراتر از نسل قبلی بوده و البته هرچند که به دلیل وجود شیب در قسمت عقب سقف، سرنشینان ردیف دوم با اندکی کمبود ارتفاع دست و پنجه نرم می‌کنند اما فضای پا در هر دو ردیف کاملاً مطلوب بوده و 5 سرنشین بلندقامت بدون هیچ دردسری در این خودرو جای می‌گیرند. روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌ها به همراه حافظه یکپارچه با آیینه، سیستم صوتی Infinity، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو از جمله امکاناتی هستند که در اپتیما TF می‌توان یافت.

 

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • پنج ستاره ایمنی از مؤسسه NHTSA (سال 2012).
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (خنک شونده در جلو) به همراه سیستم های ABS (ضد قفل)، EBD (توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها)، TCS (کنترل کشش)، EBA (نیروی الکترونیکی کمکی ترمز)، HAC (کنترل پیمایش سربالایی)، ESC (کنترل پایداری الکترونیکی).
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو به همراه پیش کشنده و سه کمربند در عقب، باز شدن قفل درها در هنگام تصادف.
  • شش کیسه هوای ایمنی. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، دو عدد جانبی سرنشینان جلو و دو عدد پرده ای.

 

تجربه سواری

سه نسل مورد بحث کیا اپتیما، سه سبک متفاوت رانندگی را در اختیار شما قرار می‌دهند که البته نسل سوم یا همان اتاق وسط (TF) و چهارم یا همان اتاق جدید (JF) به دلیل شباهت پلت فرم و قوای فنی، عملکرد یک رنگ تری دارند.

اما یک نسل جلوتر یعنی اپتیما TF با وجود پلت فرم بسیار متفاوتش نسبت به قبل و کاراکتر اسپرت‌تری که دارد، توانست در بازار ایران به محبوبیتی دوچندان برسد. در واقع این محصول با وجود سیستم تعلیق اسپرت تر و همچنین رینگ های آلیاژی سواری چندان راحتی ندارد و بسیاری از خریداران از کوبش های سیستم تعلیق آن نالانند اما هندلینگ در این خودرو ارتقای محسوسی پیدا کرده و موضوع کم فرمانی تا حد قابل قبولی منتفی شده است. البته موتور 170 اسب بخاری این خودرو هرچند که 20 اسب از نمونه مورد استفاده بر روی پدرش کمتر دارد اما همان طور که در بالاتر اشاره شد، این موتور به لطف بهره گیری از تکنولوژی بالاتر، گیربکس بهتر و وزن کمتر بدنه، شتاب و کشش در همان حد و اندازه اپتیمای اتاق قدیم نصیبتان خواهد کرد. همچنین در این نسل از اپتیما دیگر خبری از مصرف سوخت به نسبت بالای اپتیمای اتاق قدیم نیست و کیاموتورز حتی برای این خودرو دکمه Eco گیربکس را تعریف کرده که باعث می شود دنده ها در دور پایین تری تعویض شده و در نهایت مصرف سوخت بهینه تری داشته باشید.

 

اپتیما اتاق جدید (نسل چهارم یا JF)

مشخصه‌های فنی

شباهت نسل جدید اپتیما (JF) به نسل پیش غیرقابل انکار است و البته این شباهت تنها در ظاهر و طراحی بدنه خلاصه نشده است. در واقع این کُره‌ای خوش شانس و خوش چهره همچون نسل سوم با پیشرانه‌های متفاوتی به بازار جهانی عرضه شده است اما با توجه به توضیحات فوق، باز هم با همان پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار ایران عرضه شد. البته پلت فرم محصول مذکور در نسل جدید با تغییراتی در بحث تعلیق و زیربندی همراه بوده که در نتیجه هندلینگ و پایداری بهتری را نسبت به اپتیما TF برای شما فراهم خواهد کرد. در واقع بسیاری از مالکان اپتیما TF از موضوع کم فرمانی این خودرو در سر پیچ‌های بسیار تند نالان هستند اما اپتیما JF با وجود تغییرات مذکور دیگر اسیر این ایرادات نیست و خلق و خویی اسپرت تر دارد. شایان ذکر است که پیشرانه مورد استفاده در هر دو نسل TF و JF (اتاق وسط و اتاق جدید) از نوع تتا2 با سیستم پاشش سوخت MPI است که قدرت کمتری نسبت به نمونه GDI (پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر) مورد استفاده در سورنتوهای بازار ایران دارد. البته این به معنای ناکافی بودن قدرت 170 اسب بخاری این محصول کُره‌ای نیست.

 

فضای داخلی و امکانات

آخرین نسل از اپتیما یعنی JF (نسل چهارم یا همان اتاق جدید) که از اواخر سال 2016 وارد بازار ایران شده و با پسوند JF شناخته می‌شود طراحی کابین ساده‌تری نسبت به TF دارد و بسیاری از افراد چیدمان و دکوراسیون داخل کابین این خودرو را شبیه به محصولات ب ‌ام ‌و می‌دانند. اما این سادگی به معنای ضعف نسبت به نسل TF نیست و پختگی طراحی این خودرو را نشان می‌دهد. اپتیما در دو نسخه GT لاین و ساده در بازار ایران حضور دارد که نمونه‌های GT لاین به غربیلک فرمان D شکل اسپرت و دوخت غیرهمرنگ تودوزی مزین شده است. اما در نسخه ساده فول آپشن و به خصوص نمونه‌هایی که از تریم چوبی روشن بهره می‌برند، فضای داخلی این خودرو بسیار لوکس‌تر از نسل پیشین طراحی شده است و از امکاناتی مثل صندلی‌های چرمی به همراه تنظیم برقی در جلو و گرمکن در هر دو ردیف، سیستم صوتی هارمن کاردن، کروز کنترل اتوماتیک و شارژر وایرلس تلفن همراه بهره می‌برد.

 

ایمنی و پایداری

مهم ترین مشخصه ها و امکاناتی که برای ایمنی و پایداری این خودرو می توان بیان کرد عبارتند از:

  • پنج ستاره ایمنی از مؤسسه Euro NCap (سال 2015).
  • ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ (خنک شونده در جلو) به همراه سیستم های ABS (ضد قفل)، EBD (توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها)، TCS (کنترل کشش)، EBA (نیروی الکترونیکی کمکی ترمز)، HAC (کنترل پیمایش سربالایی)، ESC (کنترل پایداری الکترونیکی).
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو به همراه پیش کشنده و سه کمربند در عقب, باز شدن قفل درها در هنگام تصادف.
  • شش کیسه هوای ایمنی. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، دو عدد جانبی سرنشینان جلو و دو عدد پرده ای.

 

تجربه سواری

در واپسین نسل از این خودرو یعنی اپتیما JF نیز اوضاع بسیار مشابه نسخه TF بوده و با وجود پیشرانه و سیستم انتقال قدرت کاملاً مشابه، عملکرد و کشش چندان متفاوتی نخواهید داشت. البته هندلینگ در نسل JF باز هم بهتر از قبل شده که این موضوع نوید بلوغ محصول خانوادگی کیا را می دهد. همچنین با وجود پکیج اسپرت GT لاین که برای این خودرو قابل سفارش است، کاراکتر اسپرت تر این نسل اثبات خواهد شد.

 

شرایط بازار

  • اپتیما این روزها یکی از پرفروش ترین و خوش بازارترین خودروهای کشور است که البته این موضوع در نسل TF بیش از دو نسل دیگر به چشم می خورد. در واقع اپتیما اتاق قدیم به دلیل کمیاب تر بودنش نسبت به سوناتا بازار متوسطی دارد اما نسل سوم (اتاق وسط) یا همان TF چه در نسخه های پیش از فیس لیفت (2012 و 2013) و چه در نمونه های بعد از فیس لیفت (2014، 2015 و اوایل 2016) یکی از خودروهای خوش فروش بازار به شمار می رود. همچنین اقبال نسل چهارم این خودرو در بازار به دلیل قیمت به نسبت بالایش اندکی کاهش یافته اما به هر حال اپتیما JF یکی از خودروهای محبوب و کمیاب بازار سدان های صفر کیلومتر کشور است که البته در اغلب دوره ها نتوانسته گوی رقابت را از هیوندای با سوناتا LF برباید.
  • هر کدام از نسل های این خودرو با پالت رنگی مختص به خودشان در بازار حضور دارند که البته رنگ سفید در هر سه نسل بیش از رنگ های دیگر مورد استقبال قرار می گیرد. برای نسل دوم (اتاق قدیم) این خودرو، گزینه های خاکستری، مشکی، نقره ای و زرشکی نیز در بازار یافت می شود. نسل سوم یا همان اتاق وسط (TF) نیز بیشتر با رنگ های سفید و مشکی در بازار حضور دارد که البته نمونه شامپاینی (سربی) نیز علیرغم کمیاب بودن طرفداران فراوانی دارد. همچنین نقره ای، زرشکی، قرمز (سفارشی) و ... از جمله دیگر رنگ هایی است که برای اپتیما TF می توان یافت. در نهایت نیز به نسل جید این خودرو یعنی JF می رسیم که با رنگ های سفید، مشکی، خاکستری، قهوه ای و ... در بازار حضور دارد.
  • با توجه به این که اپتیما یک خودروی خوش اقبال و خوش فروش در بازار است پس برای تأمین قطعات یدکی آن نیز دچار مشکلی نخواهید شد. به خصوص در نسل TF با وجود فراوانی بیشتر خودِ خودرو در خیابان ها، قطعات یدکی آن نیز فراوان تر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که شما برای تأمین قطعات فنی هیچ یک از سه نسل به مشکل نخواهید خورد و فقط ممکن است برای یافتن قطعات ظاهری نسل دوم و چهارم به چالش بخورید.
  • به تقریب تمامی اپتیما JF های وارد شده به بازار ایران از نوع فول آپشن این خودرو هستند ولی نسل سوم یا همان TF به خصوص در نسخه پیش از فیس لیفت، نمونه های لو آپشن فراوانی در بازار دارد. تا این حد که برخی از آن ها فاقد روکش چرم صندلی ها و سانروف هستند! همچنین عمده نمونه های وارد شده از نسل دوم یا همان اتاق قدیم نیز از نوع فول آپشن هستند.

 

نکته های کارشناسی هنگام خرید

یکی از مهم ترین ایراداتی که در اکثر اپتیماهای TF و به خصوص نسخه فیس لیفت شایع است، سوختن بخشی از نئون چراغ خطرهاست که هزینه تعمیر به نسبت بالایی دارد. به غیر از این تا به حال این موضوع برای اپتیما JF گزارش نشده و البته اپتیما اتاق قدیم هم به خاطر بهره گیری از چراغ خطرهای لامپی ساده، در صورت بروز خرابی و سوختن لامپ، هزینه تعمیر چندان زیادی ندارد.

گیربکس اپتیما در هر سه نسل کم استهلاک است و اگر سرویس های دوره ای آن را به موقع انجام دهید، آزار خاصی نخواهد داشت. البته در برخی موارد دیده شده که گیربکس اپتیما اتاق قدیم در کارکردهای بالای 100 هزار کیلومتر تقه می زند که در این صورت اغلب می توان با تعویض صافی و دیالیز روغن (تعویض کامل روغن گیربکس) این موضوع را رفع کرد. اما اگر در اثر فشار مضاعف، صفحات گیربکس دچار مشکل شده باشد، چاره ای به جز تعمیر اساسی و تعویض لوازم مستهلک آن نخواهید داشت. در مورد نمونه های TF و JF هم حتماً توجه داشته باشید که حالت Eco برای گیربکس به درستی عمل کند و تقه های ریز به خصوص در هنگام تخت گاز راندن خودرو وجود نداشته باشد. به هم ریختن برنامه TCU و مشکلات شیر برقی گیربکس نیز محتمل است.

به صدا افتادن ستون ها و سقف در اپتیما TF فول آپشن یکی دیگر از مشکلات عدیده این خودرو است که در صورت استفاده نادرست (مواردی مثل رد کردن دست انداز ها با سرعت بالا!) پیش می آید. این مشکل در مورد اپتیما JF با وجود کیفیت ساخت بالاتر، کمتر دیده شده است.

پیشرانه V6 قرار گرفته بر روی اپتیما اتاق قدیم یک موتور به نسبت پرمصرف اما خوش نفس است که البته برای سالم ماندن همچون هر موتور دیگری به نگهداری با دقت نیازمند است. نوع روغن مورد استفاده در این موتور بسیار دارای اهمیت بوده ولی با توجه به بهره گیری از ضریب تراکم 10 به 1، با بنزین ایران سازگار است و البته به طور طبیعی بهتر است که با بنزین سوپر و یا مکمل اکتان مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مواردی که در بیشتر هیوندای یا کیا های مدل پایین مشهود است، به صدا افتادن یا گریپاژ کردن سانروف است که در اصل بخاطر عدم روغن کاری ادواری اتفاق می افتد. اپتیما اتاق قدیم نیز از این قاعده مستثنی نیست و خشک بودن ریل سانروف ممکن است مشکلاتی از این قبیل را برای این خودرو پدید آورد.

 

آیا این خودرو برای من مناسب است؟

اگر خانواده ای 4 یا 5 نفره هستید و به دنبال خودرویی خانوادگی با قابلیت استفاده بی دردسر برای فعالیت های روزمره می گردید، جواب بله است! در واقع فرقی ندارد که کدام نسل از اپتیما را انتخاب کنید چرا که هر کدام از این نسل ها با بازه قیمتی متفاوتی در بازار حضور دارند و هر سه خودروهای خانوادگی ایده آلی به شمار می روند. اما در این بین اپتیما نسل دوم سواری بهتری را به شما ارائه می کند و دو نسل دیگر خلق و خوی اسپرت تری دارند که ممکن است با کوبش های سیستم تعلیق شان کنار نیایید. هرچند که باید در نظر داشت استهلاک اپتیما JF و TF به لطف بهره گیری از پیشرانه ای کوچکتر و کم حجم تر کمتر بوده و به غیر از این اگر از جمله افراد تنوع طلب هستید، اپتیما با توجه به بازار فروش داغش گزینه خوبی برای شما خواهد بود.