جستجو میان مقالات اتولتو

تشخیص خودروی مناسب از طریق آگهی

تشخیص خودرو کارکرده مناسب بین آگهی های فروش، روش صحبت و کسب اطلاعات از فروشنده، نشانه های عدم صداقت فروشنده، آیا نیاز به کارشناسی داریم یا از خرید منصرف شویم؟

در این مقاله:


ویرایش: 19 آذر 1399

در گذشته افرادی که قصد خرید خودرو داشتند، از راهنمایی دوستان و آشنایان و به‌طور کل از گزینه‌های محدودی شامل آگهی‌های درج شده پشت شیشه خودروها، مراجعه مستقیم به بازارهای محلی یا نمایشگاه‌های خودرو کمک می‌گرفتند. اما امروزه با کمرنگ شدن نقش گزینه‌های فوق، بخش عمده معاملات ماشین و انتخاب خودروی مورد نظر، در فضای مجازی، اپلیکشین‌های متنوع، صفحات اینستاگرام و سایت‌های مختلفی مانند دیوار، شیپور و باما به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.Car sales ad

در نتیجه در این شرایط با وجود روند صعودی تعداد افراد سودجو و متقلب در فضای مجازی، در ادامه این مقاله قصد داریم به ذکر چند نکته‌ی بسیار ضروری برای اعتبار سنجی آگهی‌های درج شده در این سایت‌ها بپردازیم.

 

تشخیص مالک اصلی

اگرچه نمی‌توان الگوی مشخص و بدون نقصی به‌منظور تفکیک فروشندگان واقعی از دلالان در فضای مجازی تعریف نمود؛ اما با در نظر گرفتن چند نکته و نیز چند پرسش از صاحبان آگهی، می‌توان به نتایج مطلوبی جهت تفکیک تقریبی این دسته از افراد دست یافت.

به طور معمول افرادی که در آگهی‌ها به تشریح تمام جزئیات و ویژگی‌های خودرو پرداخته و اطلاعات کاملی ارائه می‌دهند، اطمینان زیادی ایجاد می کنند اما اگر خریدار در آگهی با هر یک از موارد زیر مواجه شد، باید احتیاط و دقت بیشتری صرف نماید.

 

تصاویر خودرو در آگهی فروش

  • آگهی‌هایی که بدون هیچ عکسی از خودرو درج می‌شوند؛ این مورد شامل دو حالت است. فروشنده آگاهانه و عمدی برای تحریک کنجکاوی خریداران عمل نموده است و یا این که ناآگاهانه و بدون اطلاع از اصول اولیه درج یک آگهی استاندارد در صفحات مجازی و سایت‌ها، دست به این عمل زده است.

  • آگهی‌هایی که‌ با عکس‌های بسیار جذاب و هنری از خودرو درج می‌شوند؛Car ad image

می توان گفت در بیشتر موارد، آگهی درج شده به دلیل جلوه‌ی هنری و افکت‌های اعمال شده بر روی عکس خودرو، مشکوک و نگران‌کننده است. به‌طور کلی به تمامی خریداران به تأکید توصیه می‌شود که بر اساس تصاویر متنوع درج شده در آگهی‌ها، عجولانه تصمیم نگیرند و جهت کسب اطمینان بیشتر، به کمک کارشناس رنگ خودرو یا مکانیک جهت بازدید خودرو در محل اقدام نمایند چرا که در برخی از موارد عکس‌های درج شده از خودرو با واقعیت مطابقت ندارد.

 

آگهی هایی که با خط تلفن اعتباری درج می شوند

در این حالت آگهی‌هایی که با خطوط تلفن اعتباری به خصوص با کدهای جدید درج می‌شوند نیز قابل اعتماد نیستند. البته لازم به ذکر است که این مورد در ارتباط با تمام آگهی‌ها صدق نمی‌کند و تنها جهت اینکه خریداران نسبت به این آگهی‌ها توجه بیشتری نمایند، ذکر شده است. 

همیشه این طور نیست ولی باید در مواجهه با آگهی‌هایی که شماره تماس آن خطوط تلفن اعتباری به خصوص کدهای جدید هستند، با احتیاط کامل ‏رفتار کرد. بسیاری از سودجویان برای انجام هر معامله از یک خط جدید استفاده می‌کنند.‏

 

اهمیت مکالمات تلفنی

تماس تلفنی بین خریدار و صاحب آگهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که در حین تماس تلفنی با توجه به نحوه صحبت افراد و نیز توسط چند پرسش چالش برانگیز، می‌توان تا حدودی یک فروشنده واقعی را از یک فرد متقلب و سودجو تشخیص داد. چنانچه خریداران خودرو در حین تماس تلفنی با جملات و عبارات نامتعارف از سوی درج کننده‌ی آگهی مواجه شوند، باید به صحت آگهی مربوطه شک کنند. به عنوان مثال ممکن است فروشنده در تماس اول خیلی با خریدار راحت صحبت کرده یا به اصطلاح با وی خیلی گرم بگیرد یا با تعریف و تمجیدهای بیش از حد از خریدار سعی کند حواس وی را از موضوعی منحرف کند و یا با بی حوصلگی زیاد جواب خریدار را بدهد به طوری که این طور برداشت شود که تمایلی به فروش خودرو ندارد یا در حال دادن امتیاز زیادی به خریدار است. بنابراین در این مکالمه با طرح سؤالاتی به شرح زیر از جانب خریدار می‌توان تا حدودی به میزان صداقت و نیت باطنی فروشنده پی برد. 

سوال اول: خودروی آگهی شده چه مدت در دست صاحب آگهی بوده و با آن رانندگی کرده است؟

اگر پاسخ این سوال از جانب صاحب آگهی، بازه‌های زمانی کوتاه مدت (مانند ۶ ماه و کمتر) باشد، اغلب می‌توان احتمال داد که شغل این فرد معامله‌گری خودرو (کاسب!) است.

سوال دوم: آیا خودروی مورد نظر به نام صاحب آگهی است یا خیر؟

اگر پاسخ به این سوال از سوی صاحب آگهی منفی باشد، اعتبار این آگهی نیز مشکوک است.

سوال سوم: آیا خودروی مورد نظر رنگ شدگی دارد یا خیر؟

به طور معمول فروشنده خودرو از وضعیت سلامت بدنه و فنی خودروی خود آگاهی دارد و اگر در این خصوص در تماس تلفنی از طرف وی اطلاعاتی به خریدار داده نشود، فروشنده در طول مکالمه با شک و مکث های متعدد صحبت کند و یا عباراتی نظیر «من خیلی نمی دانم و خودتان کارشناس فنی خودرو بیاورید!» یا «من هم با همین وضعیت خودرو را خریدم!» بیان شد، لازم است با احتیاط بیشتری عمل شود.Phone conversation with the car seller

در این موارد خریدار بهتر است عنوان کند که «من قصد دارم همراه با یک کارشناس سلامت خودرو برای بازدید خودرو بیایم و لازم است تا هزینه کارشناسی خودرو پرداخت کنم» که در اینجا اگر فروشنده حرف خود را به طور کلی تغییر دهد، این معامله تا حد زیادی قابل اعتماد نیست. در نتیجه برای بررسی صحت پاسخ این سوال از سوی صاحب آگهی، توصیه می‌شود که بی شک جهت بازدید خودرو در محل به کمک کارشناسان متخصص در این زمینه اقدام شود.

سوال چهارم: چه مدت زمانی از بیمه خودرو باقی مانده است و چند سال تخفیف دارد؟

اگر صاحب آگهی، مالک اصلی خودرو و فروشنده واقعی باشد، باید به راحتی هر نوع سوالی در ارتباط با بیمه خودروی مورد نظر را به‌طور واضح پاسخ بدهد.

تذکر: لازم به ذکر است تمام موارد یاد شده در اینجا، شرایطی است که در موارد زیادی اتفاق افتاده و این احتمال وجود دارد که صاحب آگهی با وجود شرایط ذکر شده، یک مصرف‌کننده و فروشنده‌ واقعی باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم به تشریح یک نکته بسیار مهم و کلیدی بپردازیم که خریداران محترم باید به این نکته در هنگام مشاهده آگهی و مکالمه تلفنی با صاحبان آگهی، توجه ویژه‌ای نمایند.

 

قیمتش خیلی پایین است!

این امکان وجود دارد که گاهی اوقات خریدار خودرو در بین آگهی‌های مختلف در سایت، با یک آگهی با شرایط بسیار مناسب و باورنکردنی (هم از جهت ویژگی‌های ظاهری و فنی خودرو و هم از جهت قیمت) مواجه شود و در این‌صورت به سرعت جهت بازدید خودرو با شماره‌های درج شده در آگهی تماس بگیرد، اما در این مکالمه صاحب آگهی به‌وسیله بهانه‌های واهی مانند «الان در سفر هستم و یک یا دو روز آینده می رسم» و یا «به علت وضعیت شغلی الان نمی توانم برای بازدید خودرو با شما زمانی را هماهنگ کنم»، مدام زمان بازدید را به روزهای آینده موکول کند.do not dealing with doubt

متأسفانه صاحب کلاهبردار این آگهی‌ها قصد دارد با ترفندهای مختلف، خریدار را تحریک به پرداخت بیعانه کند و به این ترتیب از افراد زیادی بیعانه دریافت کرده و پس از مدتی نیز خط تلفن خود را از دسترس خارج نماید. این دسته از آگهی‌ها، زنگ خطری جدی برای خریداران محسوب می‌شوند چرا که به‌طور معمول افرادی که قصد فروش خودرو دارند، پس از درج آگهی در وبسایت ها یا اپلیکیشن های درج آگهی، از تماس مشتری استقبال کرده و جهت بازدید خودرو و انجام کارشناسی ماشین همکاری می‌نمایند.

در نتیجه به قیمت های نامتعارف شک کنید چرا که امروزه به تقریب می توان گفت با کمک گرفتن از اینترنت، اغلب فروشندگان قیمت حدودی خودروی خود را می دانند و آگهی با قیمت های خیلی ارزان یا خیلی گران، ممکن است محل سوء استفاده احتمالی باشد.

به تأکید توصیه می‌شود که تحت هیچ شرایطی پیش از بازدید اسناد و مدارک، بررسی فنی و بدنه خودرو توسط کارشناس خودرو و مشورت در مورد قیمت آن، با پرداخت بیعانه موافقت نکنید.

گاهی اوقات ممکن است خریدار خودرو را بازدید کند اما در زمان معامله، برای خودرویی متفاوت با خودروی بازدید شده قرارداد خرید خودرو  (قولنامه) نوشته شود. به‌منظور جلوگیری از این رخداد، توصیه می‌شود اگر تا قبل از معامله نهایی، خودروی مورد نظر در اختیار فروشنده است؛ در فرآیند بازدید از خودرو توسط خریدار ضمن نشانه‌گذاری‌های ظاهری، از سند خودرو و کیلومتر شمار آن عکس‌هایی جهت تطبیق خودرو در روز معامله ثبت شود. این مورد نیز یکی دیگر از انواع کلاهبرداری‌ در معاملات خودرو بوده که به تازگی بسیار رایج شده است.

 

تولید محتوا: محمدجواد صبور

بازبینی و تنظیم: یاسمن یوسفی